• Anonym (Depp)

    Ingen gillar mig

    Som det står i rubriken. Har inga nära vänner förutom min pojkvän. Har verkligen försökt att få vänner men de tröttnar på mig efter ett tag och slutar höra av sig, antar det är för att jag är så svår att lära känna, tar ett tag för mig att våga visa min riktiga personlighet om det inte är någon jag känner mig trygg med från början.

    Känns som att jag slösar bort mitt liv på att sitta ensam varje fredag och lördagkväll och spela på datorn. Tror inte jag haft någon nära vän sedan mellanstadiet.

    Är det bara att acceptera att jag kommer vara ensam för alltid?

  • Svar på tråden Ingen gillar mig
  • Anonym (S)

    Nej du ska inte acceptera det. Du måste göra de förändringar som krävs för att du ska kunna få nära relationer.

    Ett sätt att lätt bli omtyckt är att ställa mycket frågor och låta den andra prata mycket om sig själv. Man behöver inte alltid vara den som frågar hela tiden men till en början är det ett bra sätt att få folk att känna att de har det trevligt ihop med en.

    En annan sak jag tycker är bra är att vara autentisk och våga visa sig sårbar. Det bryter ner avståndet mellan människor och man blir just mänsklig. Här kommer man behöva öppna upp sig lite så det är bara att träna på att vara bekväm med det.

    Personligen tycker jag det kan vara bra att inte gå för hårt åt politik och andra liknande känsliga ämnen i början. Jag tycker det har alienerande effekt att trycka på punkter man har olika syn i.

    Ta initiativ till saker. Var påhittig. Fråga någon om ni ska ta en brunch, en promenad i vilda naturen, åka på nån utflykt en bit iväg från er ort osv.

  • Anonym (Depp)
    Anonym (S) skrev 2020-10-10 01:45:50 följande:

    Nej du ska inte acceptera det. Du måste göra de förändringar som krävs för att du ska kunna få nära relationer.

    Ett sätt att lätt bli omtyckt är att ställa mycket frågor och låta den andra prata mycket om sig själv. Man behöver inte alltid vara den som frågar hela tiden men till en början är det ett bra sätt att få folk att känna att de har det trevligt ihop med en.

    En annan sak jag tycker är bra är att vara autentisk och våga visa sig sårbar. Det bryter ner avståndet mellan människor och man blir just mänsklig. Här kommer man behöva öppna upp sig lite så det är bara att träna på att vara bekväm med det.

    Personligen tycker jag det kan vara bra att inte gå för hårt åt politik och andra liknande känsliga ämnen i början. Jag tycker det har alienerande effekt att trycka på punkter man har olika syn i.

    Ta initiativ till saker. Var påhittig. Fråga någon om ni ska ta en brunch, en promenad i vilda naturen, åka på nån utflykt en bit iväg från er ort osv.


    Hur är man sårbar? Jag har typ aldrig varit det med människor jag inte står nära för att jag är rädd att skrämma dem
  • Anonym (Sanna)

    Nej, sånt kan man ju jobba på. Både sitt eget beteende ihop med andra och att utöka möjligheterna genom att vara social i många olika sammanhang.

    En del klickar med alla medan det är svåearae för andra att hitta rätt. Det kan då ta ett litet tag att hitta rätt personer som man trivs med.

    Man måste dock jobba på det för att det ska hända något.

  • Anonym (T)

    Du kan inte skriva ingen gillar mig, sen ange du har pojkvän.. Då gillar ju din pojkvän dig..

  • Anonym (p120)
    Anonym (Depp) skrev 2020-10-10 01:54:51 följande:
    Hur är man sårbar? Jag har typ aldrig varit det med människor jag inte står nära för att jag är rädd att skrämma dem
    Det måste vara ganska lättsamma saker, för man vet aldrig hur folk reagerar, om man inte känner varandra väl. Inte "mamma slog mig när jag var liten" utan "jag såg en så sorglig film igår, tårarna bara rann". Typ den stilen.
  • Anonym (Depp)
    Anonym (T) skrev 2020-10-10 09:31:57 följande:

    Du kan inte skriva ingen gillar mig, sen ange du har pojkvän.. Då gillar ju din pojkvän dig..


    Ja men han är en av väldigt få som jag kände mig trygg med och kunde visa min riktiga personlighet väldigt snabbt för.
  • Anonym (T)
    Anonym (Depp) skrev 2020-10-10 10:49:51 följande:
    Ja men han är en av väldigt få som jag kände mig trygg med och kunde visa min riktiga personlighet väldigt snabbt för.
    Hur gammal är du? Det är inte ovanligt att ha få eller inga nära vänner när man är vuxen
  • Steven01

    Släpp lite på det där med att bli kompis/vän utan fokusera på att göra roliga saker ihop med andra, då är det lättare att vänskap uppstår om man delar intresse kring något. Så ts du måste hitta något som DU tycker är kul och som du sedan kan dela den glädjen med andra.

  • Anonym (A)
    Steven01 skrev 2020-10-10 11:09:59 följande:
    Släpp lite på det där med att bli kompis/vän utan fokusera på att göra roliga saker ihop med andra, då är det lättare att vänskap uppstår om man delar intresse kring något. Så ts du måste hitta något som DU tycker är kul och som du sedan kan dela den glädjen med andra.
    Håller med
  • Anonym (S)
    Anonym (Depp) skrev 2020-10-10 01:54:51 följande:

    Hur är man sårbar? Jag har typ aldrig varit det med människor jag inte står nära för att jag är rädd att skrämma dem


    Anonym (p120) skrev 2020-10-10 10:05:56 följande:

    Det måste vara ganska lättsamma saker, för man vet aldrig hur folk reagerar, om man inte känner varandra väl. Inte "mamma slog mig när jag var liten" utan "jag såg en så sorglig film igår, tårarna bara rann". Typ den stilen.


    Ja, typ såhär! Små saker som visar vem du är och ditt känsloliv men som inte blottar för mkt och lämnar ut obekväm information.

    En gång frågade en numera vän vad jag hade för mål i livet och om jag tyckte det var viktigt med ett mål. Hon sa att hon kämpade med att hitta ett mål i sitt liv och att hon hittills aldrig haft det utan bara famlat omkring. Hon är svår att komma inpå livet. När hon öppnade sig så lite om detta så öppnade jag mitt hjärta för henne. Det är ändå inte jättekänslig information men hon visade en sårbarhet. Vi är goda vänner idag.
Svar på tråden Ingen gillar mig