• Anonym (Anna kaffepanna)

    Knasiga stavningar som är på gränsen till obegripliga

    Jag såg idag en, för mig, ny "påhittig" stavning till ett vanligt enkelt namn. Min tanke blev, varför i hela världen ska det krånglas till så förb*nnat!
    Den stackars ungen kommer få sitt namn felstavat genom hela livet för att de "tuffa" föräldrarna kommit på ännu ett sätt att krångla till något enkelt.

    Vad tycks?

    Phelizia. Varför inte bara Felicia?

  • Svar på tråden Knasiga stavningar som är på gränsen till obegripliga
  • Ellie

    Det är kanske vanligare stavning i landet personen kommer ifrån? I Sverige finns ingen registrerad med namnet Phelizia.

  • Kusinen

    Jag har faktiskt bara vid ett enda tillfälle träffat på någon med svenskspråkiga föräldrar som haft en så annorlunda stavning på ett i Sverige etablerat namn att det förbryllat uttalet. Det var dessutom en medelålders kvinna så inget barn. Så tror inte att det är särskilt vanligt.

    Vanligare då att tex byta s mot z vilket ju inte påverkar uttalet alls på svenska.

    Sen kan ju personer som kommer från andra språk har andra stavningar som är vanliga i det språket men inte här.

  • Chaozinga
    Anonym (Anna kaffepanna) skrev 2020-10-10 10:52:32 följande:

    Jag såg idag en, för mig, ny "påhittig" stavning till ett vanligt enkelt namn. Min tanke blev, varför i hela världen ska det krånglas till så förb*nnat!

    Den stackars ungen kommer få sitt namn felstavat genom hela livet för att de "tuffa" föräldrarna kommit på ännu ett sätt att krångla till något enkelt.

    Vad tycks?

    Phelizia. Varför inte bara Felicia?


    Haha alltså, är det bara jag som tycker att det låter som nåt läkemedel med den stavningen? ???? Det påminner ju om läkemedelsföretaget Pfizer ????
Svar på tråden Knasiga stavningar som är på gränsen till obegripliga