• Anonym (Ts)
    Sat 10 Oct 2020 15:22
    194 visningar
    11 svar
    11
    194

    Mjölkproteinallergi, svår att natta

    Hallå! Jag har ett barn på strax under året som uteslutit mjölk under några månader nu. Vi fick i uppgift att börja provocera, dvs börja ge mjölk i olika former och det jag märker av direkt på barnet är att hon är svår att natta/få att somna. Bökar och stökar och gnäller och det är inte ovanligt att det tar upp emot en timme att lägga. Och hon är överlag på sämre humör på dagen. Så är hon inte alls annars, utan hon är relativt enkel och nöjd liksom. Men så fort jag ger lite mjölk så börjas det, och jag undrar om detta kan vara ett symptom på mjölkproteinallergi? Eller om det bara är något annat? Känns så dumt att vänta på hennes egentliga besvär, och behöva tampas med ett missnöjt barn, om det bara är så att det är allergin. Jag vet inte, hur har det varit för er?

  • Svar på tråden Mjölkproteinallergi, svår att natta
  • Anonym (op)
    Sat 10 Oct 2020 15:28
    #1
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-10 15:22:41 följande:

    Hallå! Jag har ett barn på strax under året som uteslutit mjölk under några månader nu. Vi fick i uppgift att börja provocera, dvs börja ge mjölk i olika former och det jag märker av direkt på barnet är att hon är svår att natta/få att somna. Bökar och stökar och gnäller och det är inte ovanligt att det tar upp emot en timme att lägga. Och hon är överlag på sämre humör på dagen. Så är hon inte alls annars, utan hon är relativt enkel och nöjd liksom. Men så fort jag ger lite mjölk så börjas det, och jag undrar om detta kan vara ett symptom på mjölkproteinallergi? Eller om det bara är något annat? Känns så dumt att vänta på hennes egentliga besvär, och behöva tampas med ett missnöjt barn, om det bara är så att det är allergin. Jag vet inte, hur har det varit för er?


    varför ska ni börja med det så tidigt?

    Vi fick börja när våran son var 11 år.
  • Little­Sunshi­ne84
    Sat 10 Oct 2020 15:29
    #2

    Jag hade ett barn som inte var allergisk mot mp men däremot väldigt känsligt. Jag hade uteslutit mp direkt.

    Barn i den åldern kan däremot blir krångligare att natta bara över en dag. Bättre och sämre perioder. Kan vara en fas, tänder, att cosmos står fel. Så behöver inte ha med mpn att göra.

  • Anonym (Ami)
    Sat 10 Oct 2020 15:50
    #3

    Min son hade mjölkproteinallergi de första tre åren. Din beskrivning låter precis som min son. Svår att natta, allmänt gnällig och rastlös. Jag kände länge att något var fel men fick höra från BVC att det är jobbigt att vara förstagångsmamma. När jag uteslöt mjölk blev han som ett annat barn. De gånger jag provocerade var gnälligheten och rastlösheten tillbaka på ett kick. Jag tror definitivt att det är mjölkproteinallergi ditt barn har.

  • Anonym (op)
    Sat 10 Oct 2020 16:36
    #4

    Ska tillägga också att ja, det är nog ett tecken på mjölkproteinallergi, min son blev likadan.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 10 Oct 2020 16:50
    #5
    Anonym (Ami) skrev 2020-10-10 15:50:10 följande:

    Min son hade mjölkproteinallergi de första tre åren. Din beskrivning låter precis som min son. Svår att natta, allmänt gnällig och rastlös. Jag kände länge att något var fel men fick höra från BVC att det är jobbigt att vara förstagångsmamma. När jag uteslöt mjölk blev han som ett annat barn. De gånger jag provocerade var gnälligheten och rastlösheten tillbaka på ett kick. Jag tror definitivt att det är mjölkproteinallergi ditt barn har.


    Ja hon har haft andra symtom tidigare, gick inte upp i vikt som hon skulle och förstoppning som inte gav med sig - samt väldigt många skrikkvällar.

    Men nu är det endast detta hittills som märkts av så fort hon fåttr i sig mjölk.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 10 Oct 2020 16:51
    #6
    Anonym (Ami) skrev 2020-10-10 15:50:10 följande:

    Min son hade mjölkproteinallergi de första tre åren. Din beskrivning låter precis som min son. Svår att natta, allmänt gnällig och rastlös. Jag kände länge att något var fel men fick höra från BVC att det är jobbigt att vara förstagångsmamma. När jag uteslöt mjölk blev han som ett annat barn. De gånger jag provocerade var gnälligheten och rastlösheten tillbaka på ett kick. Jag tror definitivt att det är mjölkproteinallergi ditt barn har.


    Känns dock inte som att varken BVC eller läkare kommer ta det som ?nog? av ett symtom, om du förstår hur jag menar? Eller hur var det för dig?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 10 Oct 2020 16:53
    #7
    Anonym (op) skrev 2020-10-10 16:36:44 följande:

    Ska tillägga också att ja, det är nog ett tecken på mjölkproteinallergi, min son blev likadan.


    Vet inte varför de bad oss göra det så tidigt faktiskt. Men det är nog kanske allergin som spökar då.

    Tack så mycket för svar! :)
Svar på tråden Mjölkproteinallergi, svår att natta