• Anonym (Liv)
    Sun 11 Oct 2020 13:39
    106 visningar
    14 svar
    14
    106

    Kan han ha Adhd?

    Vår son har under flera år varit väldigt energisk. Blir lätt arg för att han inte ser sin egen del i saker, tycker saker är orättvist, ser inte logiken i sitt eget handlande och hur det påverkar. Han kan inte vara still, pillar hela tiden med något. Pratar väldigt mycket och är allmänt orolig. På skolan funkar det dock bra, bättre än hemma, vi sliter vårt hår. Någon som är i liknande sits?

  • Svar på tråden Kan han ha Adhd?
  • Anonym (Kdkdl­f)
    Sun 11 Oct 2020 13:42
    #1
    Anonym (Liv) skrev 2020-10-11 13:39:44 följande:

    Vår son har under flera år varit väldigt energisk. Blir lätt arg för att han inte ser sin egen del i saker, tycker saker är orättvist, ser inte logiken i sitt eget handlande och hur det påverkar. Han kan inte vara still, pillar hela tiden med något. Pratar väldigt mycket och är allmänt orolig. På skolan funkar det dock bra, bättre än hemma, vi sliter vårt hår. Någon som är i liknande sits?


    Får han göra sig av med all energi då? Är ni ute och leker i skogen tex?
  • Anonym (Liv) Trådstartaren
    Sun 11 Oct 2020 13:49
    #2

    Träningar (hockey, fotboll, bandy..) fyra dagar i veckan. I övrigt är han mkt med kompisar.

  • Anonym (Frank­ie)
    Sun 11 Oct 2020 14:11
    #3

    Låter som min son. Han har adhd men skärper sig hyfsat i skolan. Det är hemma som han släpper ut all frustration

  • Anonym (Kdkdl­f)
    Sun 11 Oct 2020 14:22
    #4
    +1

    Samhället är ju stressat också. Saker ska göras hela tiden. Man kanske ska öva på att ha tråkigt istället. En annan hade inga fritidsintressen. Jag sprang i skogen och lekte.

  • Anonym (Liv) Trådstartaren
    Sun 11 Oct 2020 18:15
    #5
    Anonym (Kdkdlf) skrev 2020-10-11 14:22:14 följande:

    Samhället är ju stressat också. Saker ska göras hela tiden. Man kanske ska öva på att ha tråkigt istället. En annan hade inga fritidsintressen. Jag sprang i skogen och lekte.


    Ja det är jag fullt medveten om.
  • Anonym (Liv) Trådstartaren
    Sun 11 Oct 2020 18:17
    #6
    Anonym (Frankie) skrev 2020-10-11 14:11:13 följande:

    Låter som min son. Han har adhd men skärper sig hyfsat i skolan. Det är hemma som han släpper ut all frustration


    Hur fick ni hjälp? Är svårare om det inte ?flaggas? från skolan.
  • Anonym (Kdkdl­f)
    Sun 11 Oct 2020 18:23
    #7
    Anonym (Liv) skrev 2020-10-11 18:15:47 följande:

    Ja det är jag fullt medveten om.


    Men sen kan man självklart ha adhd ändå, men. Allt har blivit så dumt...
  • Anonym (Liv) Trådstartaren
    Sun 11 Oct 2020 18:42
    #8

    Det sista iaf jag vill är att min son ska få en diagnos. Är inget man ska ta till bara för att det är motigt med sitt barn. Däremot kommer man till en punkt då man väntat i år på att barnet ska komma ur sin fas, man har trott det ska gå över och man har vridit ut och in på sitt eget föräldraskap för att få bukt på det. Men man börjar misströsta och inser att det börjar bli ohållbart. Därför jag frågade här om någon upplevt/upplever samma problematik.

  • Anonym (Frank­ie)
    Sun 11 Oct 2020 21:39
    #9
    Anonym (Liv) skrev 2020-10-11 18:17:42 följande:

    Hur fick ni hjälp? Är svårare om det inte ?flaggas? från skolan.


    Vi bad BVC om hjälp och de skrev en remiss till bup. Förskolan sa att det var inga problem och fyllde i formulären som att allt var normalt men när psykologen intervjuade dem kröp det fram allt som strulade. Det var på sommaren mellan förskolan och förskoleklass som han fick sin diagnos.
  • Anonym (Kdkdl­f)
    Mon 12 Oct 2020 06:50
    #10

    Prata med någon kurator som kan skicka honom till BUP.

Svar på tråden Kan han ha Adhd?