• Anonym (jagheterintesven)

    Sexuell balans i förhållandet - en utopi?

    Jag tror att det nog är så. En utopi för de flesta. Att ha ett sexliv där båda får precis det dom vill ifråga om kvalitet och kvantitet utan att sakna något eller känna att man sträcker sig utanför vad man själv egentligen innerst inne vill. 

    Jag är självklart medveten om att det finns par som lyckats hitta dit till ett perfekt balanserat sexliv. Men jag tror också att ni är mycket lätträknade. 

    Man kan ju kompromissa, utvecklas och förändra sitt beteende, sin smak, sina åsikter osv inom de flesta områden. Men när det gäller sex är det svårt. Även om man intalar sig själv att man anpassar sig tillvarandra, kompromissar, går varandra till mötes så blir det sällan ändå rätt och äkta. Sex ÄR annorlunda.

    Hur vanligt är det inte att det infinner sig en outtalad ångest eller skamkänsla inom ett förhållande relaterat till sex? Den ena parten vill mer, eller vill annorlunda och känner sig både försummad, avvisad, lite äcklig när ens lust inte besvaras. Den andra parten känner sig hemsk, otillräcklig och dålig över att inte kunna svara upp mot den andra partens behov och lust. 

    Så blir det som i vårt fall. Jag intalar mig att allt det här roliga, lustfyllda, lekfyllda och spännande inom sex bara är en illusion som jag nog kan glömma. Hon säger inte direkt nej utan vill vara en fru som har ett aktivt sexliv. Var lekfull och testa saker. Men allt faller så platt. Hon är aldrig den som kommer med förslagen. Det är jag som gör det. Hon säger ok. Och vi testar något. Det funkar i princip alltid dåligt. Hennes kåthet skall byggas upp och minsta lilla intryck som rubbar hennes koncentration får allt att falla platt. Om man avviker det minsta lilla från programkoden till hennes stegring så blir det noll stegring. Det blir fritt fall. Så varje försök till lekfullhet rinner ut till sanden. Hon känner sig dålig och tråkig. Jag känner mig som en dålig älskare. 

    Så det sex som står till förfogande är enahanda och monotont. Hon kommer och är nöjd. Jag kommer och hon är nöjd (märk...hon är nöjd..inte jag). 

    Sexet i sig lämnar kluvna känslor hos mig. Jag går igång på att hon fick orgasm och bara tanken att vi hade sex. Det får mig att gärna vilja ha det igen snart. Regelbundet. Kanske t.o.m nästa kväll. Men hon är nöjd nu för en eller ngra veckor. Hennes förnimmelse att jag nog vill snart igen är jobbig för henne. Insikten att hon är nöjd för ett bra tag framöver är jobbig för mig. Så därför drar jag mig för att ha sex numera. Jag vet ju att det triggar något i mig som gör mig frustrerad dagarna efteråt. Jag inser också att det jag får ut av vårt sex är det faktum att vi hade sex och att hon fick orgasm. Det är en tillfredställelse. Om jag skulle koppla bort de intrycken och isolerat bara se till min egen fysiska njutning så ger sex inte speciellt mycket. Jag tror att jag kan frammana en starkare orgasm själv genom onani. Men det är ju en helhetsupplevelse. Trots att jag samtidigt tycker att det är monotont och enformigt.

    Som jag ser vårt sexliv så skulle jag kunna använda husägande som en metafor.

    Ett par köper ett hus och tycker att det blir enormt spännande att ta sig an huset och flytta in. Dom har ideer och fantasier om hur dom skall utveckla huset till ett drömhem och hur dom skall jobba tillsammans med renovering och inredning. Inledningsvis gör dom det. Jobbar tillsammans och dom tycker att det är spännande och givande. Men ganska snart så börjar dom tycka att resultatet inte motsvarar förväntningarna. Den där altan som dom glasade in blev inte så snyggt och dom trivs inte speciellt i den. Han vill gärna bygga ut huset men inte hon. Hon tittade på ritningarna men var väldigt passiv. Han blev besviken och la dom åt sidan. Men dom är båda medvetna om att ett hus måste skötas. Så dom gör sitt bästa. Men det börjar ofta kännas kravfullt. Fönstren behöver bytas och det genomförs. Men ingen av dom upplever att det gav något extra till deras liv tillsammans. Men det är i alla fall gjort. 

    Den ena parten (han) vill inreda vinden men den andra paren (hon) tycker att det borde räcka med att byta hallmattan och eventuellt måla om fondväggen. 

    Efter ett tag så börjar husprojektet kännas alltför krävande och ointressant. Det blir en källa till slitningar och olust. Dom gör det som absolut måste...men inget mer. Varken intresse, tid eller ork räcker till.

    Istället händer det ibland att den ena hon sätter sig i trädgården och planterar rosor och han snickrar lite i garaget (=onani). Det ger dom ialla fall något. Men huset känns inte speciellt prioriterat. Frågan är hur länge dom skall ha det kvar? Börjar kanske bli dags att sälja och flytta in i en lägenhet som kräver minimalt underhåll. Kanske det.

    Så där ter sig sexlivet i vårt förhållande. 

  • Svar på tråden Sexuell balans i förhållandet - en utopi?
  • Anonym (Linne)

    Men så är det väl på alla plan i en relation? Att kompromissa och hitta en gemensam ton?

    Bara för att mannen vill bygga ut vinden så betyder ju inte det att detta skulle vara viktigare än att byta hallmattan?

    Hur är er relation generellt? Kan ni vara förtroliga och ha djupa samtal? Dvs har ni den grundtryggheten?

    Busar ni? Kelas ni? Kramar ni om varandra och hånglar upp den ene utan att det leder till sex?

  • Anonym (Så)

    Så är det för de flesta kvinnor, får starkare orgasmer på egen hand än med en partner. Män är aldrig nöjda alltså :/ ska alltid ha mer, bättre, lekfullare sex. Sex i riktiga livet är inte som på porrfilm.

  • Anonym (Jo)
    Anonym (Så) skrev 2020-10-22 07:43:14 följande:

    Så är det för de flesta kvinnor, får starkare orgasmer på egen hand än med en partner. Män är aldrig nöjda alltså :/ ska alltid ha mer, bättre, lekfullare sex. Sex i riktiga livet är inte som på porrfilm.


    Där har du fel! Allt hänger på hur man vårdar sin lust. Hur viktigt båda tycker det är och hur lyhörda man är. Balans alltså!

    Sex kan definitivt vara som i ?porrfilm? om båda är med på det och lika nyfikna.

    Har erfarenhet av båda.
  • Anonym (Coors)

    Kvinnor är missnöjda med vanliga, levande män. Därför söker de sig till fantasins värld och 50 Shades of Grey.

  • Anonym (filur)

    Du kan prova att prata med henne och fråga vad hon gillar och så vidare. Fråga varför det är på det sätt du beskriver. Utifrån hennes svar så är det lättare att komma vidare eller fatta beslut.

    När det verkar som du beskriver det, att det är en noterbar "obalans" då mår inte den ena parten bra av det. Man kan "jämka" en del men när det blir för mycket då måste man agera på något sätt.

    Har hon berättat varför det är så som du beskriver det? Vad känner och tycker hon? hur pass "kompromissvillig" är hon? Hur är du? vilka "krav" ställer du? Hur uttrycker du det du vill ha?

  • Anonym (EN)
    Anonym (Så) skrev 2020-10-22 07:43:14 följande:

    Så är det för de flesta kvinnor, får starkare orgasmer på egen hand än med en partner. Män är aldrig nöjda alltså :/ ska alltid ha mer, bättre, lekfullare sex. Sex i riktiga livet är inte som på porrfilm.


    Helt fel. Får mycket skönare orgasmer under sex. Jag är kvinna och vill ha lekfullt, hett, porrigt sex, vill testa nya saker och testa gränser.
  • Anonym (Fia)

    Man måste helt enkelt vara mera noggrann att se till att man är kompatibla med inställningen till sex redan från början om sex är något som är viktigt för en. Här är det inställningen som många gånger är mycket viktigare än frekvens då det är något som generellt är ökad i förälskelsefasen för de allra allra flesta. 

    Rent frankt så kan du bara skylla dig själv, man är olika med det där och som sagt ett område som inte kan kompromissas på på samma sätt som många andra (litegrann javisst, men det går inte att applicera ett logiskt "rättvisetänkande" på det). Det är helt enkelt något man måste se till att man är kompatibel med från början. 
    Du illustrerar ju även just det att det inte direkt är en frekvensfråga i särskilt stor grad, du skulle ju inte vara särskilt nöjd och glad även om ni hade samma sorts sex varje dag även om det kanske skulle kännas lite mindre illa, och om låt säga att det vore just så lekfullt som du vill ha det så vore det nog inte hela världen om det inte vore super ofta, eller hur?

    Ibland försöker en del göra det till en könsfråga, men det är verkligen en individfråga även om "typ" av individ kanske är något mer frekvent i ett kön än ett annat. Har definitivt träffat en del män som skulle vara prefekt kompatibla med din fru (mer när jag var yngre och sämre på att inse vikten av att väldigt tidigt kolla av kompabilitet med inställning till sex). 

    Du kan analysera det till döddagar, men det kommer inte hjälpa och det gör inte heller eran situation något allmängiltigt att det är en utopi. Nej man kan kanske inte förvänta sig att båda vill exakt lika varje sekund, men det finurliga är att är man hyfsat lika med lust och inställning och relativt empatiska och älskar varandra så brukar det sista lilla gapet anpassa sig när man triggar varandra.

  • Anonym (Jo 2)
    Anonym (EN) skrev 2020-10-22 14:45:54 följande:
    Helt fel. Får mycket skönare orgasmer under sex. Jag är kvinna och vill ha lekfullt, hett, porrigt sex, vill testa nya saker och testa gränser.
    Samma här.
  • Anonym (Så)
    Anonym (EN) skrev 2020-10-22 14:45:54 följande:

    Helt fel. Får mycket skönare orgasmer under sex. Jag är kvinna och vill ha lekfullt, hett, porrigt sex, vill testa nya saker och testa gränser.


    Dock inte det vanligaste hos kvinnor, många kvinnor får inte ens orgasm vid sex. För många kvinnor blir då sex rätt onödigt :/
  • Underhill
    Anonym (EN) skrev 2020-10-22 14:45:54 följande:
    Helt fel. Får mycket skönare orgasmer under sex. Jag är kvinna och vill ha lekfullt, hett, porrigt sex, vill testa nya saker och testa gränser.

    Fantastiskt!
  • Anders 386

    Kul att läsa ditt inlägg TS. Välformulerat och en bra beskrivning av hur livet ser ut.

    Jag har nog delvis samma erfarenhet - men om jag ska applicera det på mig själv blir det inte riktigt så statiskt. Jag tycker att verkligheten går mer i vågor - det växlar mellan perioder då man är nöjd och perioder man är mindre nöjd med sin partner.

    Sen ser jag det som ganska logiskt att det ser ut så här - alla individer är olika, vi bär på olika gener, olika historier och olika hormoner. Vi är som olika datorer som har olika hårdvara och är olika programmerade. Det kanske är lättare att acceptera om man har en deterministisk världsåskådning som jag har?  Eller så är det åldern som gjort mig mer accepterande?? Glad

  • Anonym (EN)
    Anonym (Så) skrev 2020-10-22 17:20:35 följande:

    Dock inte det vanligaste hos kvinnor, många kvinnor får inte ens orgasm vid sex. För många kvinnor blir då sex rätt onödigt :/


    Många kvinnor får inte orgasm av enbart penetrering- det innebär inte att de inte får orgasm alls. Majoriteten får orgasm fast behöver lite extra stimulans
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (Så) skrev 2020-10-22 07:43:14 följande:

    Så är det för de flesta kvinnor, får starkare orgasmer på egen hand än med en partner. Män är aldrig nöjda alltså :/ ska alltid ha mer, bättre, lekfullare sex. Sex i riktiga livet är inte som på porrfilm.


    Här är det jag som vill ha bättre och lekfullare sex. Min man vill bara ha likadant sex hela tiden, dvs. i sängen precis innan vi ska sova och utan speciellt mycket förspel. Jag har försökt uppmuntra honom till lite variation men det har inte gett något resultat.
  • Anonym (Ensidig)
    Anonym (Så) skrev 2020-10-22 17:20:35 följande:

    Dock inte det vanligaste hos kvinnor, många kvinnor får inte ens orgasm vid sex. För många kvinnor blir då sex rätt onödigt :/


    Nä men det var väl en ovanligt inskränkt syn på sex? För mig är sex väldigt mycket mer än orgasm. Det är ett intimt möte mellan mig och min man, som vi inte kan ersätta med något annat. Det är en viktig pusselbit i att bygga och utveckla vår relation. Att vi är så nära och totalt öppna mot varandra ger positiva avspeglingar på alla andra delar av relationen.
  • Anonym (Så)
    Anonym (Ensidig) skrev 2020-10-22 18:15:43 följande:

    Nä men det var väl en ovanligt inskränkt syn på sex? För mig är sex väldigt mycket mer än orgasm. Det är ett intimt möte mellan mig och min man, som vi inte kan ersätta med något annat. Det är en viktig pusselbit i att bygga och utveckla vår relation. Att vi är så nära och totalt öppna mot varandra ger positiva avspeglingar på alla andra delar av relationen.


    Totalt öppna? Är man totalt öppen om man fejkar orgasm? Fast det kanske du inte gör :/
  • Arne Ankasson II

    Har hängt lite på olika swingersiter utan att kasta mig in det. Men det jag kan konstatera, det är väldig många som är 40-50+. Om man fortfarande har ett sexliv efter 15-20 år så går det slentrian i det och om man är tillräckligt öppensinnad så kan ju det vara en krydda för många. Så vad man har för inställning till sex och relationer, 90-95% sitter i huvudet och grundas i sociala konventioner, säger en som har testat en del.

  • Arne Ankasson II

    Har hängt lite på olika swingersiter utan att kasta mig in det. Men det jag kan konstatera, det är väldig många som är 40-50+. Om man fortfarande har ett sexliv efter 15-20 år så går det slentrian i det och om man är tillräckligt öppensinnad så kan ju det vara en krydda för många. Så vad man har för inställning till sex och relationer, 90-95% sitter i huvudet och grundas i sociala konventioner, säger en som har testat en del.

  • Anonym (Conny L)

    Den vanligaste obalansen är nog att män tycker att de bör få ligga mer, kvinnor vill mindre. I manlig beskrivning är det kvinnan som är fel, inte han själv.

    Skillnaden har med personlighetsdrag att göra, men också mycket med uppfostran. Vi tycker att det är kul när små pojkar drar sig i snoppen, men säger åt flickor att inte gnugga pärlan offentligt.

    En genusforskare sa att män uppfostras till att bli sexuellt inkontinenta. Jag säger: Kvinnor uppfostras till att knipa ihop knäna. Trevligt att se här på FL att en hel del kvinnor bejakar sin lust. Att det kan vara tvärt om.

    Min fru och jag träffades runt 40, nu har vi levt ihop i 25 år. Vi slöt tidigt ett avtal om att hon skulle värna om vårt sexliv, och att jag inte skulle tjata. Det har vi hållit riktigt bra och har skön sex en gång i veckan.

    Som traditionen bjuder tar jag mer initiativ och hon gör tumme upp eller tumme ner. Lite tråkigt, men samtidigt gillar jag att ta kommandot. 

  • Anonym (jury)

    Den ena parten (han) vill inreda vinden men den andra paren (hon) tycker att det borde räcka med att byta hallmattan och eventuellt måla om fondväggen. 


     


    Om jag skulle fortsätta din husbyggesmetafor tycker jag det verkar som att du vill ha en året runt utomhus jacuzzi med belysning och ljudanlägg, mens hon vill ha lite nya tapeter och en säng från Ikea till sovrummet.

    Om man ser nyktert ocn objektivt på det är er situation varken toppen eller botten, utan rätt så normal. Hon vill trots allt ha regelbunden vaniljesex, blir någorlunda tillfredställd men vill pröva på nya saker som du föreslår även om inte själv kommer med några initiativ. 
  • Anonym (Heterintelouise)

    Nu har jag inga udda eller speciella böjelser vad jag vet men varför måste just sex vara så laddat?

    Och att det alltid ska vara ett behov som inte blir tillgodosett. Finns ju andra behov som inte blir tillgodosedda som inte är laddade.

    Så många män som gnyr över att det behöver ta intiativ till sex varje gång. Trots att kvinnan inte säger nej.Ändå är det jobbigt tydligen.

    I mitt förhållande har jag tagit intiativ i 30 år... tror min man har tagit intiativ max 30 gånger. Jag funderar aldrig över det... när jag vill ha sex så visar jag det och ibland blir det sex och ibland inte.. no big deal.

    Sortens sex vi har är härlig, lekfull och skön för oss båda... det går inte att ta miste om trots att vi inte får orgasm varje gång... vi njuter av att vara tillsammans helt enkelt.

    Jag känner mig inte dålig för att min man inte kommer varje gång... det är väl ändå naturligt.

    Jag vet iofs inte vad du är så missnöjd med egentligen men du borde kanske titta på dig själv och kanske hitta en mer tillåtande syn på dig själv.

    För som jag uppfattar det så är ni inte så långt ifrån att hitta en vettig lösning. Du kan dock bara förändra dig själv och ditt tankesätt inte din partners.

Svar på tråden Sexuell balans i förhållandet - en utopi?