• Anonym (Mamma)

    Vuxna som har barn: hur tränar ni?

    Jag undrar alltså hur ni vuxna, som har barn, tränar?

    Regelbundet? På gym? Promenader/löprundor?

  • Svar på tråden Vuxna som har barn: hur tränar ni?
  • Xlr8

    Antingen börjar jag jobba en timme tidigare och tränar på lunchen (lång lunch) eller kort lunch efter jobbet.

    Annars innan jobbet, rätt skönt att vara ensam på gymmet vid 5

  • Anonym (En del)

    Cyklar till och från jobbet, ca 8 mil/vecka. Tidsskillnaden mot att ta bil eller buss är marginell

    Tränar kampsport just nu 2 dagar/v

    Promenerar ett par dagar i veckan

    Simmar nån gång ibland

    Har 2 barn i lågstadieåldern

  • Anonym (...)

    Tränar på jobbet. Går ca 1,5 mil varje arbetspass och lyfter tungt och mycket. Tycker det räcker så.

  • Friger

    Sågar träd. Hugger ved. Bär ved. Bygger och renoverar på gården. Jag brukar för det mesta ha åtminstone en eller ett par av ungarna som vill vara med.

    Jobbar på kontor på dagarna.

    Innan jag flyttade ut på landet så tränade jag på gym. Oj vad dom musklerna var värdelösa när man skulle jobba i skogen en hel dag. Nu har jag fått andra segare muskler.

  • Anonym (Mamma)

    Kul med så många svar!

    Jag löptränar i grupp på måndagar och onsdagar (kondition och intervall).

    Gymmar tisdagar, torsdagar och lördagar.

    Vilar fredagar och söndagar (frånsett långa promenader/cykelturer då vi för tillfället inte har någon bil och bor väldigt avlägset (ca 5 km till närmsta butik).

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (...) skrev 2020-10-13 06:13:44 följande:

    Tränar på jobbet. Går ca 1,5 mil varje arbetspass och lyfter tungt och mycket. Tycker det räcker så.


    Det blir ju ingen träning om man går 1.5 mil på ett 8-timmarspasd.

    Går du 1.5 mil på en timme så absolut! Det är bra.

    Men att typ jobba i lager/butik/etc där man går mellan gångarna och packar upp matvaror är ingen träning.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (...) skrev 2020-10-13 06:13:44 följande:

    Tränar på jobbet. Går ca 1,5 mil varje arbetspass och lyfter tungt och mycket. Tycker det räcker så.


    Det blir ju ingen träning om man går 1.5 mil på ett 8-timmarspasd.

    Går du 1.5 mil på en timme så absolut! Det är bra.

    Men att typ jobba i lager/butik/etc där man går mellan gångarna och packar upp matvaror är ingen träning.
  • Anonym (.....)

    Simmar 2-3 gånger per vecka, gymmar 2-3 gånger per vecka. Oftast 4 träningspass per vecka Totalt.

    sedan ett par timmar promenad varje helg med barnen. Känns lagom.

    barn 9 år, 4 år och gravid.

  • Anonym (Ladybug)

    Jag springer och gymmar, kör aldrig pass eftersom jag då måste passa tider. Jag klämmer in det när jag kan, ibland stiger jag upp 5.00 och gymmar innan jobbet (duschar där och slänger i mig en macka på bussen till jobbet) om pappan lämnar, har jag lång lunch tränar jag på lunchen, hämtar pappan tränar jag efter jobbet. Pappan brukar träna på kvällstid, så att jag får sköta middagen 1-2 kvällar i veckan.

    På helgen brukar vi ge varandra lite tid att träna, så att man kan få ordentligt med tid före och efter (vardagarna slarvar jag med uppvärmning och stretching) . Jag brukar få ihop ca 6 träningspass i veckan på 30-60 min beroende på hur dagen ser ut.

    Två barn under fem år.

  • Anonym (Blä)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-26 16:27:00 följande:

    Det blir ju ingen träning om man går 1.5 mil på ett 8-timmarspasd.

    Går du 1.5 mil på en timme så absolut! Det är bra.

    Men att typ jobba i lager/butik/etc där man går mellan gångarna och packar upp matvaror är ingen träning.


    Men pekpinnen, att gå 1,5 mil på jobbet är ofantligt bra vardagsmotion. Jag går själv mellan 20-25 tusen steg på jobbet och jag har aldrig mått bättre fysiskt! Förr hade jag lagom tungt arbete plus löpträning och styrketräning. Nu tränar jag när jag känner för det, inte så ofta men mår ändå bättre av lågintensiv träning under många timmar. Tror att hela min kropp älskar att hålla igång med mycket gå/springa plus tunga uppgifter.

    Så att du definierar vad som är bra träning är enbart pinsamma översittarfasoner.
  • Anonym (...)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-26 16:27:00 följande:
    Det blir ju ingen träning om man går 1.5 mil på ett 8-timmarspasd.

    Går du 1.5 mil på en timme så absolut! Det är bra.

    Men att typ jobba i lager/butik/etc där man går mellan gångarna och packar upp matvaror är ingen träning.
    Självklart är det träning. Jag går minst 20 000 steg under mina 8 timmar. Jag lyfter regelbundet lådor som väger mellan 10 - 20 kg. Enda gången jag står stilla är när jag lyfter något eller när jag rapporterar i datorn, vilket tar 20-60 sekunder. Jag har byggt muskler och tappat kroppsfett sedan jag började jobba där och jag rör mig inte en sekund i onödan på fritiden och äter betydligt mer än jag gjorde tidigare. 
  • Man48

    Tränar mtb, 1 gång kvällstid i veckan, samt varje lördag och söndag innan dom andra vaknat. Funkar hur bra som helst.

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-26 16:27:00 följande:
    Det blir ju ingen träning om man går 1.5 mil på ett 8-timmarspasd.

    Går du 1.5 mil på en timme så absolut! Det är bra.

    Men att typ jobba i lager/butik/etc där man går mellan gångarna och packar upp matvaror är ingen träning.
    Det finns många studier som visar att just sådan rörelse är viktigare för exempelvis hjärta och kärl än fokuserad gymträning. Det fick jag i alla fall lära mig efter min hjärtinfarkt. Det viktigaste är att bryta stillasittandet minst var 30:e minut. Tro't eller ej, men svenskarna är ett av Europas mest stillasittande folk, även om vi är några av de som tränar oftast på gym och ute i naturen. Tyvärr är det stillasittandet som är det farliga. Man kan inte kompensera 8 timmars sittande med en timme i spåret. 

    Personligen tar jag en rask promenad vid lunchen och tränar styrketräning hemma 5 dagar i veckan med vikter. Afrikansk dans på söndagar och yoga två gånger i veckan ovanpå det. Ställer klockan så att den ringer var 30:e minut när jag jobbar och går upp och springer några varv i lägenheten och gör 20 knäböj. När jag var på kontoret brukade jag gå ut i trapphuset och springa upp och ner i tre minuter var 30:e minut. 
  • Anonym (Kvinna36)

    Intressant tråd. Annars läser man ofta trådar här på familjeliv att mammor absolut inte har har tid att träna om de är bra föräldrar.

    Personligen tycker jag inte det resonemanget känns logiskt. Om man tex gillar styrketräning så är det väl bar att köra en skivstång med vikter och köra bodypump hemma när barnen sover på kvällen eller tidig morgon. 

    Finns säkert fler bra exempel.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kvinna36) skrev 2020-10-30 17:45:23 följande:

    Intressant tråd. Annars läser man ofta trådar här på familjeliv att mammor absolut inte har har tid att träna om de är bra föräldrar.

    Personligen tycker jag inte det resonemanget känns logiskt. Om man tex gillar styrketräning så är det väl bar att köra en skivstång med vikter och köra bodypump hemma när barnen sover på kvällen eller tidig morgon. 

    Finns säkert fler bra exempel.


    Håller med! Fantastisk respons i tråden!
  • Anonym (JS)

    Har en fyramånaders. Tränar ungefär tre gånger i veckan och i snitt en halvtimme per gång, för det mesta jogging utomhus. Har blivit kortare gympass tre gånger sedan jag blev mamma.

    I övrigt barnvagnspromenad runt en timme per dag.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (JS) skrev 2020-10-31 14:48:16 följande:

    Har en fyramånaders. Tränar ungefär tre gånger i veckan och i snitt en halvtimme per gång, för det mesta jogging utomhus. Har blivit kortare gympass tre gånger sedan jag blev mamma.

    I övrigt barnvagnspromenad runt en timme per dag.


    Det var så jag tränade från att mitt barn var typ 2 månader till att barnet var cirka ett år; många och långa promenader med en tung vagn, gärna i uppförsbackar. Suverän träning!
  • Rebecca1987

    Min äldsta dotter rider ut i skogen rätt ofta så jag brukar få låna en ponny i stallet och promenera med så vi går ca 3 km i skogen och joggar på lämpliga ställen.

Svar på tråden Vuxna som har barn: hur tränar ni?