Inlägg från: Anonym (BBW) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BBW)

    Fruns älskare

    Anonym (sådär) skrev 2020-10-14 15:39:00 följande:

    Och när vi ändå är inne på att klargöra begrepp så kan vi även ta upp begreppet dubbelmoral.

    Du tycker att det är fel att din partner sviker era löften och ljuger för dig men tycker det är helt rätt att man gör det mot någon annan... det kallas för dubbelmoral


    Har jag sagt att det är rätt. Jag har sagt att det är deras sak inte min. Jag varken dömer, skyddar eller lägger mig i ända tills den dag dom kommer till mig och ber mig vara utomstående samtalspartner och då gör jag på samma sätt jag tar inte ställning för den ena eller andra parten. Har gjort detta många gånger då det speciellt bland nybörjare i swingervärlden händer att det bli lite tokigt.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-14 15:46:34 följande:

    men du är jävligt duktig på att fördöma de som fördömer svek, lögner och manipulation...

    Är det dubbelmoralen som tittar fram igen?


    Nej det är det inte. Jag ser det dock sällan som att det finns en klar förövare och ett klart offer. Finns ofta många bakomliggande faktorer och egentligen finns det bara offer i dessa sammanhang men som sagt jag låter folk sköta sitt ända tills den dag dom söker upp mig för råd och stöd för att komma vidare. Är dock lite speciellt då jag bara gör detta i swingerskretsar när det gått lite snett.
  • Anonym (BBW)
    molly50 skrev 2020-10-14 15:48:33 följande:

    Man kan ändå ha åsikter om vad man tycker är rätt och fel.

    Jag sätter också min egen relation i första hand. Men kan ändå säga att jag tycker det är fel att bedra sin partner och ljuga för och såra densamme.


    Det är som sagt du det. Ärligt talat bryr jag mig inte om vad andra gör så länge det inte är olagligheter det handlar om. Men som sagt jag har alltid hatat så kallade skvallerkärringar och folk som tycker sig har rätt att lägga sig i andras liv.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (/) skrev 2020-10-14 15:56:44 följande:

    Det du säger är alltså att du inte har några självständiga åsikter i moraliska frågor, utan du baserar din moral helt och hållet på vad som är lagligt och vad som är olagligt. Otrohet är inte olagligt, så därför är det moraliskt ok, enligt dig. Att mörda är olagligt, så därför är det moraliskt fel. Om det var lagligt att mörda i Sverige så skulle det också vara moraliskt ok, enligt dig. Om du bevittnade hur någon höll på att bli giftmördad skulle du kontakta polisen, men bara för att den handlingen är olaglig, inte för att du faktiskt bryr dig om att rädda någon annans liv, för du skiter ju i andra människors liv och deras relationer. Tycker du det jag säger låter helt befängt? Sluta då att prata om laglighet, för det är helt irrelevant i sammanhanget. Vi vill veta vilka handlingar du tycker är rätt eller fel ur ett MORALISKT perspektiv, inte ur ett juridiskt. Om du kan diskutera moral helt frikopplat från vad lagen säger, visa då det.


    Om vi skall tala moral så är sköt dig själv och låt andra sköta sitt en enkel och bra princip.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (/) skrev 2020-10-14 16:05:37 följande:

    Du resonerar alltså på fullt allvar som så, att så länge en handling inte påverkar dig, så lägger du dig inte i, även om du vet att den handlingen skadar andra?


    Om alternativer är att må dåligt av se en så kallad skvallerkärring i ögonen när jag borstar tänderna så det självklara svaret att jag kommer självklart inte att lägga mig i om det handlar om att någon har sex med någon annan än sin partner.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-14 16:14:28 följande:

    Och alternativet att må bra av att slippa bli lurad existerar inte i din värld?


    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Mitt val är att kunna se mig spegeln eller att bli en så kallad skvallerkärring. Jag väljer att kunna se mig i spegeln.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-14 16:16:10 följande:

    Det är som sagt inte moral, det är egoism.

    Bra om du håller reda på begreppen.


    Ja det är väldigt egoistiskt att låta andra sköta sina egna liv. Men vet du vad, jag bryr mig väldig lite om vad du tycker är egoistiskt eller ej.
  • Anonym (BBW)
    molly50 skrev 2020-10-14 16:38:00 följande:

    Tycker du att det är lika fel att berätta för en vän att man vet att deras partner är otrogen också?

    Jag skulle inte kunna se mig i spegeln om jag visste om en sådan sak utan att berätta det. Framförallt om jag visste att vännen vill veta.

    Jag vet av egna erfarenheter att det känns som ett dubbelt svek att få veta att andra vetat om de utan att berätta.


    Märkligt att du ens känner att du behöver fråga. Kommer att göra dig väldigt besviken nu men självklart skulle jag inte säga något. Vet redan om personer som jag känner i swingerskretsar som inte håller sig till de regler som paret har. Jag skulle inte kunna se mig själv i spegeln om jag berättade och har absolut inga problem med att hålla på dessa hemligheter. Du kommer förmodligen att klassa mig som ett svin nu men jag tycker att dom som visste men men var tysta i ditt fall gjorde helt rätt.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-14 16:52:03 följande:

    Fast som det redan påpekat 150 ggr men som fortfarande inte verkar gå in hos dig så är ju att svika, ljuga för och manipulera sin partner inte detsamma som att "sköta sitt liv" för den som blir bedragen har ju ingen möjlighet att sköta något personen inte vet om. Att du tycker det säger en hel del om din moral. Det är snarare först när man avslöjat sanningen för personen som personen får en chans att "sköta sitt liv", men det tycker ju du är hemskt.

    Jo, jag har redan förstått att du inte bryr dig om någon annan än dig själv.


    Vet du vad. Jag är 56år gammal och har levt mitt liv med min moral och sätt att se på saker i många av dessa år. Du kan tjata om den moral du tycket att jag skall ha två hundra år om du vill det kommer inte att förändra ett skit.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-14 17:14:21 följande:

    Vad har ålder med moral att göra? Man kan väl leva med sunkig moral tills man fyllt 95?

    Att du kommer ha dina märkliga värderingar tills du dör tvivlar jag inte på för en sekund, dock sitter ju du här och gnäller över andras moral när de avslöjar en otrohet. Det kommer ju inte heller förändra ett skit.


    Men jösses har du äntligen fattat att vi är två olika personer och har olika bakgrund, livsstil och värderingar och att detta avspeglar sig i olika sätt att se på sex, otrohet, skvaller och liknande. Vem som har sunkigs värderingar ser vi minst sagt lika olika på och även där kommer vi aldrig att komma till någon samsyn.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-14 17:32:50 följande:

    Ah, den gamla... "alla hittar på sin egen moral såsom det passar dem för stunden och det ska alla acceptera och därför existerar inte sunkiga värderingar för alla är lika bra bara man själv tycker det...."

    Det argumentet håller inte heller, moral avgörs inte av individen, moral avgörs av samhället. Omoraliska handlingar blir inte moraliska bara för att personen som utförde dem tyckte det var moraliskt.

    I ditt fall är det dessutom mycket lustigare än så för du verkar själv hålla med om normala värderingar när det gäller i hur din partner ska bete sig mot dig. Du är inte ok med att han sviker, ljuger och manipulera. Däremot verkar du tycka det är helt rätt att man gör så mot andra. Du har dubbla måttstockar, en för dig själv och en för alla andra.... dvs dubbelmoral.


    Vilket jävla svamel. Värderingar är självklart högst individuella och ingen tävling i timmar upp på Facebook.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-14 17:46:40 följande:

    Jasså, så menar på allvar att du kan hitta på dina egna moraliska värderingar och sen applicera dem på vem du vill och alla kommer acceptera det?

    sv.wikipedia.org/wiki/Moral


    Men jösses du är ta mig fan dummare än vad jag tidigare trott. Tror för ett ögonblick att du med en liten länk från Wikipedia kan tala om för mig att du har rätt moral och att jag har fel moral så borde du nog söka vård.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-14 18:27:21 följande:

    Haha, ser att du kör med samma gamla taktik att slänga dig med fjantiga uttryck  men inte kunna styrka dina egna påståenden med någonting... om wikipedia inte duger så får du gärna lägga fram belägg för att dina märkliga teorier om att var och en hittar på sin gen moral som det passar dem stämmer...  var så god, ska bli jättespännande att läsa.

    Om du inte kan styrka dina påståenden så utgår jag från att du faktiskt är så dum som du låter 


    Men jösses moralen är självklar helt olika i olika grupper och kontext. Kan garantera dig att man på en Swingersklubb har en helt annan moral än i kyrkliga syföreningen och på en BDSM klubb är det också helt andra värderingar och moralbegrepp. På min mans MC klubb där finns det också väldigt tydliga moral och etiketsregler som inte på långa vägar är liknade den moral som du predikar som den ända rätta och sanna. Självklart färgas man av den miljö man vistas i och den moral som råder där och den tar man sedan med sig i andra delar av livet och färgar också hur man värderar saker. Kan garantera dig att på min mans MC-klubb blir man som skvallerkärring inte långlivad.
  • Anonym (BBW)
    molly50 skrev 2020-10-14 19:45:06 följande:

    Varför tycker du det är rätt att svika en vän? För det är,de facto,det man gör när man väljer att inte berätta om att de blir förda bakom ljuset.

    Det handlar inte om att lägga sig i någons förhållande. Det handlar om att ge den bedragna en chans att själv få välja om h*n vill stanna hos sin otrogna partner eller ej.

    En riktig vän sviker inte.


    Finns hederskodex och självrespekt att ta hänsyn till också. Inga roliga och trevliga val men för mig är hederskodex och självrespekten något jag aldrig kompromissar runt. I den bästa världar behöver man inte göra dessa val men så ser tyvärr verkligheten inte ut alltid och där drar vänskapen det kortaste strået. För mig är hedern runt att inte skvallra och det självklara att det som händer på klubben stannar på klubben eller som min man säger det som händer längs vägen stannar på vägen självklara. Att svika en vän gör ont men man tvingas välja sin smärta ibland.

    Är ganska övertygad om att den miljö och den kultur man lever i till stor del färgar hur man väljer när man tvingas välja.
  • Anonym (BBW)
    molly50 skrev 2020-10-14 20:11:48 följande:

    Att miljön kan och den kultur man lever i kan färga ens värderingar kan det säkert ligga något i.

    Jag skulle heller aldrig föra något vidare som en vän sagt till mig i förtroende.

    Men det är skillnad på det och på att avslöja någons otrohet,tycker jag.

    Men jag är,å andra sidan,en sådan som sätter andra före mig själv.

    Det har även skett på bekostnad av mitt eget mående ibland. Men det tar jag.

    Jag sviker inte mina vänner. Då mår jag hellre dåligt själv.


    Har tidigare offrat mig själv för andra men det är slut med det.

    Självklart skulle min mormor som var pingstvän och aktiv i detta gjort andra val och haft en annan regelbok i moralfrågor än vad jag har.

    Har levt ett swingersliv och har levt ut i BDSM-kretsar i tjugo år och vart property of i MC-kretsar sedan jag var 16. Självklart färgar det val och prioriteringar på gott och ont. Ångrar inget i dessa val och ett annat liv hade haft sin prövningar. Livet är inte alltid så enkelt som man vill.
  • Anonym (BBW)
    molly50 skrev 2020-10-15 08:07:38 följande:

    Nej,att livet inte alltid är enkelt kan jag hålla med om. Så är det ju för alla.

    Och visst har även jag ändrat min ståndpunkt litegrann genom åren.

    Efter att ha fått höra av vänner och andra i min närhet att jag måste tänka lite mer på mig själv och inte bara på andra så har jag lyssnat på det.

    Men min empati för andra kommer aldrig att förändras.

    Så jag kommer fortsätta att berätta för dem,som jag vet vlll veta,om de blir bedragna.

    Och det vet jag att de skulle göra för mig också.


    Vi får helt enkelt enas om att vi aldrig kan bli ense i detta. Man har olika personlighet och sedan spelar andra faktorer också in. Så länge man kan vakna på morgonen och lägga handen på sitt hjärta och viska god morgon och jag älskar dig till sig själv får man var nöjd.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-15 12:50:58 följande:

    Så den dag din vän berättar att hen haft en affär de senaste åren ... ja, vad gör du då? Är det skillnad på folk och folk även i ditt liv?


    Det är ett intressant moraliskt dilemma, speciellt om man får reda på det i förtroende och den som är otrogen är otrogen med en annan vän eller väns partner. I det läget är det väldigt skön att vara rätt avspänd i sitt sätt att se på vad man skall lägga sig och vad som är de berörda parternas sak att reda ut. Har hamnat i den situationen några gånger i swingerskretsar och kan lova att det är skön att inte känna ett behov av välja var man har sin lojalitet.
  • Anonym (BBW)
    jrockyracoon skrev 2020-10-15 20:25:47 följande:
    Anonym (BBW) skrev 2020-10-14 04:34:59 följande:
    Detta var nog denna tråds dummaste inlägg.

    Vi bör ha väldigt klart för oss att vuxna människor som har en ömsesidig överenskommelse om att ha sex med varandra gör inget som är olagligt även om en eller flera av de inblandade råkar ha en relation med någon annan Person. Pedofili, olaga frihetsberövanden, våldtäkter och liknande är i högsta grad olagligt och självklart inget man går hem till någon partner och säger huru du lille vän vet du om vad din gubbe pysslar med i källaren. Man kontaktar självklart polisen om man har den minsta misstanke om dylika aktiviteter.
    Båda av er missar poängen med mitt ursprungliga inlägg där jag undrade om ni skulle föredra att leva i ovisshet och vara "lyckliga" om er partner skulle våldta barn i källaren? 

    Om svaret på den frågan är nej, undrar jag varför? Ni är ju lyckliga och ovetandes.

    Frågan handlar alltså om man vill veta sanningen, eller om man vill leva i en lögn. Jag tror att svaret för de allra flesta blir att de väljer sanningen. Lögnens värld är otrygg, ohederlig och potentiellt skadlig för en själv och andra. Sanningen kan förvisso vara jobbig och svår, men den är samtidigt ofta den enda sunda vägen framåt mot något bättre.

    I den här tråden spinner en del personer en väv av bortförklaringar och osaklig argumentation som handlar om att man inte behöver ha någon moral eller empati/ansvar för andra. Den typen av argument blir säkert mer vanligt i ett individualistiskt samhälle där många glömmer bort hur beroende vi är av varandra. Hela vår existens bygger på att vi kan ta hänsyn till varandra och ta moraliska hänsyn. Utan moral slutar stora delar av vårt samhälle att fungera.

    För mig känns det sorgligt att personer med sådan energi ger uttryck för att behandla andra illa. Det går att förstå varför någon är otrogen, att känslorna blir så starka för en person att man sviker den helt och hållet. Men det är svårare att förstå någon som hävdar att man är i sin rätt att svika sin partner. Då har man verkligen lyckats tränga bort sin empati för andra.
    Det är en milsvid skillnad på att ha överenskommen sex och att begå handlingar som är i högsta grad kriminella sakerna har inte med varandra att göra och kan således varken jämföras eller ställas mot varandra.
  • Anonym (BBW)
    jrockyracoon skrev 2020-10-15 21:25:10 följande:

    Menar du att du tycker det är bra att leva i ovisshet och "lycklig" för att ens partner är otrogen, men inte är bra att leva i ovisshet och "lycklig" för att ens partner våldtar barn i en källare?

    Kan du i så fall förklara varför det ena är bra och inte det andra. I båda fallen lever ju personen "lycklig". Varför är sanningen viktig att ta reda på i det ena fallet men inte i det andra?

    Eftersom du har en fixering på det juridiska, kan vi också låta detta ske i ett land där våldtäkt av barn inte är kriminellt, d.v.s. inget av dessa handlingar är kriminella i vårt hypotetiska exempel.

    Mitt svar är att man vill veta sanningen i båda exemplen, eftersom man då ges viktig information om ens partners personlighet och karaktärsdrag som man sedan kan använda för att fundera om den här personen uppnår tillräckliga kvalitéer för att fortsätta vara ens partner. Man vill inte investera flera år i onödan på en partner p.g.a. att någon tänkt att man var "lycklig" utan att få denna viktiga information innan.


    För det första handlar tråden om huruvida man anser att det rätt eller fel att springa som en så kallad skvallerkärring eller inte vid otrohet. Våldtäkter på barn har inget med detta att göra. För det andra så är våldtäkter på barn och andra liknande liknande aktiviteter polisärenden och inget man springer hem till någon partner och berättar om för partnern skall få veta vad det är för en typ man har ett förhållande med. Frågan är så larvig i sammanhanget att jag inte tänker lägga mer energi på detta hur många gånger du än upprepar den.
Svar på tråden Fruns älskare