• Anonym (TS)

    Behövs syskonvagn när storasyskonet är 20 månader när bebisen föds?

    Om allt går bra kommer sonen vara 20 månader när bebisen kommer. Hade tänkt köpa en syskonvagn men har nu börjat fundera på om det faktiskt behövs eller inte. Har ni några erfarenheter att dela?

  • Svar på tråden Behövs syskonvagn när storasyskonet är 20 månader när bebisen föds?
  • Elis73

    Skulle säga att det beror på hur ni lever och vilka vanor ni har (storstad, transport till förskola, regelbundna långpromenader, etc). Många har starka åsikter om att barn ska lära sig transportgå själva vid ung ålder - men det kanske inte fungerar vid hårt trafikerade vägar, eller om man vill motionera med långpromenader.....

  • viseversa

    svar JA du behöver en syskonvagn om storasyskonet inte ens är 2 år gammal. Om du itne har lust att bära antingen bebisen eller arg/trött/trots storasyskon?

  • Anonym (Ja!)

    Jag skulle generellt säga ja, i alla fall om ni promenerar mer än kortare sträckor. Min stora var nästan 3,5 när syskon kom och vi klarade oss utan, men det var på håret. Vi bor i Stockholms innerstad och promenerar var vi än ska och i början blev det lite mycket för hennes små ben. Det har dock gjort att vi inte kunnat motionsgå med större syskonet med.

  • Semlan3

    Min äldsta var 20 månader när lillasyster föddes och ja. Tro mig, syskonvagnen har varit vår räddare i nöden. Promenerade varje dag för stt få båda att sova samtidigt. Åkte buss med båda två. Bara att gå till parken när stora blev trött i benen hade varit en pärs utan vagnen. Har använt dubbelvagnen fram tills nu när stora är nästan 4 år. Hon har inte gillat att gå direkt.

  • syntharen

    Jag skaffade en syskonvagn när vi väntade tredje barnet, andra barnet skulle vara 2 år och 4 mån när lillasyster kom. Men i efterhand önskade jag att vi bara hade struntat i det. Lillasyster tyckte inte det var så kul att ligga u vagnen efter 4-5 mån. Vagnen var stor och klumpig. Till sist gjorde vi oss av med den och jag bar lillasyster i bärsele och storebror åkte vagn. När lillasyster var lite över 1 år fick hon vagnen och storebror orkade gå.

  • Anonym (Vi)

    Om du är ensam med barnen och ska iväg så behövs det. Vi var båda lediga så de få gånger vi var iväg hade vi 2 vagnar. Liggvagnen + en gammal hopvikbar sittvagn. Båda rymdes i bilen.

  • Anonym (Q)

    Stora barnet kommer nog att behöva vagn om ni inte bor väldigt nära allt och aldrig har bråttom. Bebisen kan man ju ganska lätt bära i sjal eller sele i alla fall något år. Jag använde syskonvagn mest när storebror var närmare tre och lillebror ett år. Innan dess föredrog jag att bära lillebror och ha med en smidig liten vagn till storebror. Strax efter tre gick det bra med springcykel för storebror, men på kvällstid och för riktigt långa rundor använde vi fortfarande syskonvagnen emellanåt.

Svar på tråden Behövs syskonvagn när storasyskonet är 20 månader när bebisen föds?