Inlägg från: Tvillingarna14 |Visa alla inlägg
  • Tvillingarna14

    Tvillingar BF maj 2021- livrädd !

    Grattis till två!

    Jag födde tvillingar 2014. Fråga vad du vill så ska jag försöka svara så gott jag kan.

  • Tvillingarna14

    Min graviditet bestod av ett hemskt illamående de tre första månaderna, därefter mådde jag väldigt bra fram till sjunde månaden då det började bli väldigt tungt. Blev sjukskriven först på 50% i en månad och därefter på heltid.

    Mina killar föddes med kejsarsnitt dagen innan beräknat födelsedatum. Hade planerat snitt till den 16/1, men förlossningen startade av sig själv dagen innan så det blev ett akut snitt, men allt gick väldigt bra. De vägde 3 kg var så grabbarna hade det nog rätt gött där inne i magen, hahaha.

    Minns inte exakt när jag kände fosterrörelser, men tror det var runt v 20.

  • Tvillingarna14

    Magen syntes väldigt tidigt. Fick köpa nya brallor redan i v. 8. På slutet såg det ut som att jag skulle sväva iväg som en luftballong så stor var jag. Gick dock inte upp så fasligt mycket i vikt, typ 17 kg. Allt satte sig på magen.

  • Tvillingarna14

    Ett stöd för ryggen är nog en bra idé. Hade aldrig själv något sådant, men kan tänka så här i efterhand att det hade varit en bra grej. Det blir ju väldigt belastande för både rygg, axlar och nacke på slutet.

    Vet inte om du har tänkt amma. Jag gjorde inte det eftersom jag nog hade blivit knäpp då. De ska ju ha mat väldigt ofta i början så då hade man blivit tvungen att vara vaken typ dygnet runt. I och med flaskmatningen kunde min sambo också hjälpa till. Otroligt värdefullt.

    Om jag får råda så är ett annat hett tips att vara föräldralediga samtidigt i ett par månader. Den första tiden är ju omtumlande och då är det väldigt tryggt att ha stöd utav varandra.

  • Tvillingarna14
    DunkinDonut skrev 2020-10-18 10:52:26 följande:

    Tack för tipsen, har informerat min karl att han kommer få vara hemma med mig den första tiden  Födde du vanligt eller med kejsarsnitt?Wow GRATTIS! Då delar vi samma känslor ) Vilken vecka är du då i nu?


    Jag velade ganska länge om vilket sätt jag ville föda på. Valde till slut snitt och det var inga problem att få igenom det. Har heller aldrig ångrat mitt val. Visst gjorde det ont i början, men tycker att kroppen repade sig ganska snabbt ändå. Har du själv några tankar om hur du vill föda?
  • Tvillingarna14

    Känseln runt snittet föll bort, men har kommit tillbaka. Minns dock inte hur lång tid det tog. Ärret sitter ju så långt ner och på ett ställe som det inte påverkar så mycket om det finns känsel eller inte. Ärret är efter snart sju år väldigt fint. Har blekts otroligt mycket och som sagt så är det ju ett ställe som du inte visar upp för alla du känner, hahaha.

Svar på tråden Tvillingar BF maj 2021- livrädd !