• Anonym (Ledsen)

    Kommer det bli svårare att resa framöver?

    Kommer det bli svårare att resa utomlands (inom EU) framöver pga corona? Det känns som det blir svårare och svårare och dyrare.

    Jag är SÅ fruktansvärt trött på detta och jag känner mig inlåst i Sverige!!

  • Svar på tråden Kommer det bli svårare att resa framöver?
  • Anonym (Tips från coachen)

    Min gissning är JA. Coronan är långt ifrån under kontroll, vi har inte nått punkten där vi ännu kan lita på vaccin och ännu längre bort från gruppimmunitet. Nästa år blir nog inget bra semesterår om man vill utomlands.

  • Anonym (Troligtvis)

    Är väl inte så farligt. Vi får ju resa inom Sverige. Fattar inte hur man kan känna sig instängd på en sån stor yta, jag har inte varit längre bort än Norge men bara det kändes långt bort.

    Tänk på att det var just allt resande som gjorde att vi fick den här situationen. Förhoppningsvis blir det ändring på resvanorna nu, kommer ju fler potentiella pandemier och man vill nog inte ha en upprepning.

    Upptäck Sverige istället, och resten av världen finns ju på Internet.

  • Anonym (Uttråkad)

    Jag vill så gärna åka till Norrland och mina vuxna barn - men det är en stor risk att åka nattåg nu. Så jag får tyvärr stanna hemma. 
    Kanske funkar det om 6 månader....

  • smulpaj01
    Anonym (Troligtvis) skrev 2020-10-13 20:46:03 följande:

    Är väl inte så farligt. Vi får ju resa inom Sverige. Fattar inte hur man kan känna sig instängd på en sån stor yta, jag har inte varit längre bort än Norge men bara det kändes långt bort.

    Tänk på att det var just allt resande som gjorde att vi fick den här situationen. Förhoppningsvis blir det ändring på resvanorna nu, kommer ju fler potentiella pandemier och man vill nog inte ha en upprepning.

    Upptäck Sverige istället, och resten av världen finns ju på Internet.


    Oj, tänk så mycket du har missat som aldrig någonsin rest nånstans.

    Jag håller med ts, jag lider av att inte kunna resa utomlands. Sverige bor jag ju och ser dagligen, jag längtar bort. Reser aldrig inom Sverige, för dyrt och meningslöst.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-13 17:32:07 följande:

    Kommer det bli svårare att resa utomlands (inom EU) framöver pga corona? Det känns som det blir svårare och svårare och dyrare.

    Jag är SÅ fruktansvärt trött på detta och jag känner mig inlåst i Sverige!!


    Så länge hotet från Corona är kvar kommer det vara svårare att resa inom och utom EU. Lokalt kan det också uppstå olika restriktioner.

    Det är idag inte omöjligt att som turist ta sig till medelhavet tex men utbudet är begränsat och lokala restriktioner kan förekomma. Mycket är stängt då det inte finns kunder.

    På längre sikt kommer det nog också påverka. Människor kommer resa mindre så utbudet av flyg, hotell mm kommer nog gå ner. Priser kommer nog pendla en del.

  • Glinda från Oz
    smulpaj01 skrev 2020-10-14 08:17:39 följande:
    Oj, tänk så mycket du har missat som aldrig någonsin rest nånstans.

    Jag håller med ts, jag lider av att inte kunna resa utomlands. Sverige bor jag ju och ser dagligen, jag längtar bort. Reser aldrig inom Sverige, för dyrt och meningslöst.

    Varför meningslöst? Varför är det vi har i Sverige så mycket sämre än alla andra länder? 


    Jag reste mycket i både Sverige och utomlands innan pandemin, det är två olika saker och båda är givande på sitt sätt. Jag tycker man missar mycket om man inte upptäckt sitt eget land alls. Det är inte dyrare än att åka utomlands heller. 

  • Anonym (K)
    smulpaj01 skrev 2020-10-14 08:17:39 följande:

    Oj, tänk så mycket du har missat som aldrig någonsin rest nånstans.

    Jag håller med ts, jag lider av att inte kunna resa utomlands. Sverige bor jag ju och ser dagligen, jag längtar bort. Reser aldrig inom Sverige, för dyrt och meningslöst.


    Oj, tänk så mycket du har missat när du är så ointresserad av att se så mycket fint vi har i Sverige!

    Längtar för övrigt också utomlands. Älskar att resa.
  • Anonym (A)
    Varför meningslöst? Varför är det vi har i Sverige så mycket sämre än alla andra länder? 

    För min del stavas det väder och vind. Jag vill ha sol, värme och palmer samt varmt i vattnet. Det är semester det.
    Sen kan jag uppskatta Sverige på många vis och vår sommar hemma var bra. Men jag är så less på att inte kunna resa utomlands nu att jag storknar. Min hud är redan skit pga höstens antågande och en solresa gör den gott. 
  • smulpaj01
    Anonym (K) skrev 2020-10-23 13:32:24 följande:

    Oj, tänk så mycket du har missat när du är så ointresserad av att se så mycket fint vi har i Sverige!

    Längtar för övrigt också utomlands. Älskar att resa.


    Alltså jag har såklart rest massor inom Sverige. Men det är inget jag skulle välja som semester resmål. Förutom möjligen Gotland och Åre.
  • Anonym (.)
    Anonym (Uttråkad) skrev 2020-10-14 08:07:12 följande:

    Jag vill så gärna åka till Norrland och mina vuxna barn - men det är en stor risk att åka nattåg nu. Så jag får tyvärr stanna hemma. 
    Kanske funkar det om 6 månader....


    Går det fortfarande att boka egen ligg-/sovkupé? Jag gjorde det för några år sedan och då såg jag bara biljettkontrollanten precis när jag steg på, annars var jag helt instängd i ett eget rum. Borde vara väldigt corona-vänligt :)
  • Anonym (Alice)

    Inom närmsta tiden kommer det nog vara krångligare att resa iom Corona, men det kommer nog inte hålla i sig för evigt. 

    Som andra säger kan man ju fortfarande resa inom Sverige. Inte samma sak som att resa utomlands, men det finns ju roliga saker att se ändå.

  • felix le chat
    Anonym (Troligtvis) skrev 2020-10-13 20:46:03 följande:

    Är väl inte så farligt. Vi får ju resa inom Sverige. Fattar inte hur man kan känna sig instängd på en sån stor yta, jag har inte varit längre bort än Norge men bara det kändes långt bort.

    Tänk på att det var just allt resande som gjorde att vi fick den här situationen. Förhoppningsvis blir det ändring på resvanorna nu, kommer ju fler potentiella pandemier och man vill nog inte ha en upprepning.

    Upptäck Sverige istället, och resten av världen finns ju på Internet.


    Jag sverige är fantastiskt, framförallt nu i slutet av oktober.
    Tänka att får sitta på en uteservering i Hudiksvall och titta på folklivet, vilken lycka.

    Malmö lockar ochså lite extra, sveriges bästa falaffel och man kan nästan tro att
    man är i fjärran orientaliskt land med alla dofter och synintryck. Spännande stad!
  • Anonym (Jo)

    Den närmaste tiden är det nog så men det är ju inte för alltid.

  • hammarhajen

    Gillar också att resa och tycker att det är tråkigt nu. Men meningslöst, inlåst etc? Tror en del behöver jobba lite på sin inställning. 

    Pandemin har påverkat vårt resande sedan februari. Ca 9 månader. Inte ens ett år. Att resa på solsemester varje år är verkligen ingen rättighet och verkligen inte alla förunnat. Ett år utan charter är liksom inget att oja sig över, det är så majoriteten lever. Både de med pengar och de utan. Många med god ekonomi åker på fjällsemester i Sverige och spenderar somrarna i sommarhus i skärgården eller på Österlen. Utomlands varje höstlov är inte standard. 

    Visst kan man tycka att det är tråkigt nu, men se det som en chans att spara till framtida resor. Och som en möjlighet att jobba lite på inställningen till fritiden, om solresor all inclusicve är allt som gör livet värt att leva mår man gott av att tvingas upptäcka andra intressen också. Betyder inte att man måste plocka svamp, baka eget bröd, fjällvandra och spela padel för tid och evighet, men nog ska man kunna fylla ett år eller två utan charter.  

  • annabellelee
    Glinda från Oz skrev 2020-10-23 12:35:16 följande:

    Varför meningslöst? Varför är det vi har i Sverige så mycket sämre än alla andra länder? 

    Jag reste mycket i både Sverige och utomlands innan pandemin, det är två olika saker och båda är givande på sitt sätt. Jag tycker man missar mycket om man inte upptäckt sitt eget land alls. Det är inte dyrare än att åka utomlands heller. 


    Det vi har i Sverige är inte sämre, men ganska hemtamt. Jag har varit i Linköpings flera gånger, känner till historien om Linköpings gästabud, matkulturen i Linköpings är snarlik den i min hemstad, språket är svenska precis som hemma... Du fattar? Om man vill resa inte bara för att förflytta sig utan vill utforska nya platser, nya kulturer, ny mat, uppleva andra klimat, lära sig om andra länders historia osv är Sverige inte optimalt.
  • jeanette02

    Ja tyvärr. Hade varit kul att kunna hälsa på familj, vänner nu på höstlovet som bor i ett annat eu-land, eftersom det ju inte gick i somras heller. Men går inte att ta risken nu.

    Annars bryr jag mig inte ett dugg faktiskt om människor inte kan resa utanför Sverige för enbart nöjesresor just nu pga covid 19. Men lider med andra som har familj, släkt och vänner utanför Sverige. Det är trist. Ärligt talat det finns massor att göra i Sverige ut i naturen, fjällen nu istället när man ska undvika folk, vilka lyxproblem vissa har... - man kan inte resa utomlands! Åh jisses vi är mitt i en pandemi som ökar hela tiden över världen. Spar pengarna helt enkelt det kan nog bli svårt för många branscher framöver.

  • Glinda från Oz
    annabellelee skrev 2020-10-24 07:49:58 följande:
    Det vi har i Sverige är inte sämre, men ganska hemtamt. Jag har varit i Linköpings flera gånger, känner till historien om Linköpings gästabud, matkulturen i Linköpings är snarlik den i min hemstad, språket är svenska precis som hemma... Du fattar? Om man vill resa inte bara för att förflytta sig utan vill utforska nya platser, nya kulturer, ny mat, uppleva andra klimat, lära sig om andra länders historia osv är Sverige inte optimalt.
    Det finns fler städer än Linköping Flört Om man har varit på flera ställen i Sverige så har man ju rest här. 
Svar på tråden Kommer det bli svårare att resa framöver?