• Anonym (Ts)

    Att inte gå i förskolan..?

    Hej! Har sett en del nu gällande att inte skriva in sina barn på förskolan, vet inte hur länge det gäller om det är så att man skippar förskolan helt eller håller barnen hemma några extra år bara, men jag börjar fundera lite på det jag själv. Har ett barn på strax under året, och har inga planer på förskola tills hen är iallafall tre år.. hur/vad tänker ni om det?

    Vad har ni för argument för och emot, om ni har några?

    Jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna säga till folk runtomkring, varför jag håller mitt barn hemma med mig, mer än för att det är för att jag kan. (Och lite annat också men vill ha något bulletproof att ta till om någon ifrågasätter)

    Hur går era tankar?

  • Svar på tråden Att inte gå i förskolan..?
  • Anonym (.)

    Jag tyckte som du med första barnet.
    Well. Jag hade inte tänkt klart helt enkelt.

    För barn behöver umgås med andra barn och är man hemma med sina barn i flera år blir kompisbiten rätt svår och komplicerad.

    Så när mitt barn började i förskolan var det problematiskt med kompisar därför att hen inte hängde med i umgängesformen. Det var alltså rätt jobbigt att komma in i kompisgänget och förskoleatmosfären.

    Nästa barn sattes i förskola direkt utan romantiska, fjolliga tankar om att vara hemma med barnen länge och flera år. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2020-10-13 23:11:01 följande:

    Jag tyckte som du med första barnet.

    Well. Jag hade inte tänkt klart helt enkelt.

    För barn behöver umgås med andra barn och är man hemma med sina barn i flera år blir kompisbiten rätt svår och komplicerad.

    Så när mitt barn började i förskolan var det problematiskt med kompisar därför att hen inte hängde med i umgängesformen. Det var alltså rätt jobbigt att komma in i kompisgänget och förskoleatmosfären.

    Nästa barn sattes i förskola direkt utan romantiska, fjolliga tankar om att vara hemma med barnen länge och flera år. 


    Okej förstår, intressant. Tänker iofs att barn kan umgås med andra barn på andra sätt än via förskola?

    Men främsta anledningen till att jag isåfall skulle ha mitt barn hemma är just pga att jag kan eftersom att jag också är hemma, känns onödigt att släppa iväg barnet till förskola om jag själv ändå ska vara hemma.. tänker jag. Men det betyder inte att mitt barn aldrig kommer att träffa andra barn, det går ju att göra ändå.
  • Anonvm
    Anonym (.) skrev 2020-10-13 23:11:01 följande:

    För barn behöver umgås med andra barn och är man hemma med sina barn i flera år blir kompisbiten rätt svår och komplicerad.

    Nästa barn sattes i förskola direkt utan romantiska, fjolliga tankar om att vara hemma med barnen länge och flera år. 


    Barn behöver som sagt umgås med andra barn, otroligt viktigt för utvecklingen.

    Mycket bättre att gå ner lite i arbetstid en längre tid o därmed inte göra dagarna på förskola så långa...
  • Anonym (Ts)
    Anonvm skrev 2020-10-13 23:20:38 följande:

    Barn behöver som sagt umgås med andra barn, otroligt viktigt för utvecklingen.

    Mycket bättre att gå ner lite i arbetstid en längre tid o därmed inte göra dagarna på förskola så långa...


    Som jag skrev, så finns det andra alternativ än att skola in sitt barn på förskola. Finns ganska mycket andra alternativ faktiskt. Att hålla ett barn hemma några år extra innebär inte att barnet enbart kommer umgås med vuxna..? Lika lite som det innebär att man bara är inomhus tex.
  • Anonym (Bra beslut)

    Enligt mig tar du ett bra beslut genom att hålla ditt barn hemma!

    Du kommer i betydligt större mån ha kontrollen över vad ditt barn exponeras för än om barnet går på en förskola.

    Förskolan följer eventuellt en agenda som går stick i stäv med det du vill föra över till ditt barn. Det är omöjligt att upptäcka den om man inte är närvarande på plats hela tiden.

    Vad jag upptäckte vid inskolningen som fick mig att ta mitt barn ut ur just den förskolan vi först hade valt:

    I skötrummet satt en massa bilder uppsatta vid skötbädden på ljushyade bebisar som kramades med mörkhyade bebisar. Blev uppenbart att det låg en tanke bakom bildernas placering.

    Endast vegetarisk mat vid samtliga måltider serverades. Aldrig kött. Förskolan satsar på miljön, sa dom.

    Manlig personal bytte blöjor på de yngre barnen.

    I sångböckerna i myshörnan var könspronomen utsuddade och ersatta med andra ord.

    Förskolan firar eid precis med samma tyngdpunkt som det firas exempelvis Lucia och andra traditionella högtider.

    Förskolechefen sa åt mitt barn "att nu får du vara tyst" framför mig när mitt barn var lesset och ville gå hem. Hur pratat hon då till mitt barn när jag inte är där?

    Jag såg mitt barn ramla och slå sig på avstånd vid min första hämtning. Det var bara en pedagog ute som höll i ett litet barn samt mitt barn ute, ändå märkte hon ingenting.

  • Anonvm
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-13 23:23:30 följande:
    Som jag skrev, så finns det andra alternativ än att skola in sitt barn på förskola. Finns ganska mycket andra alternativ faktiskt. Att hålla ett barn hemma några år extra innebär inte att barnet enbart kommer umgås med vuxna..? Lika lite som det innebär att man bara är inomhus tex.
    Det är inte ens lite samma sak om du åker hem till en kompis som har barn o tar en fika.
    Det är just grejen att få lite distans mellan barnet och föräldrarna, att barnet får en chans att komma in i en barngrupp.
    Anonym (Bra beslut) skrev 2020-10-13 23:27:47 följande:

    Du kommer i betydligt större mån ha kontrollen över vad ditt barn exponeras för än om barnet går på en förskola.

    Manlig personal bytte blöjor på de yngre barnen.


    Nu blir jag otroligt nyfiken, varför i hela friden skulle inte en manlig pedagog få byta bjöja på ett barn?

  • Anonym (Bra beslut)
    Anonvm skrev 2020-10-13 23:36:22 följande:

    Det är inte ens lite samma sak om du åker hem till en kompis som har barn o tar en fika.

    Det är just grejen att få lite distans mellan barnet och föräldrarna, att barnet får en chans att komma in i en barngrupp.Nu blir jag otroligt nyfiken, varför i hela friden skulle inte en manlig pedagog få byta bjöja på ett barn?


    Får får dom väl om dom vill, men jag undanbeder bestämt manlig personal som byter blöja och rengör mina barn vid blöjbyten.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Bra beslut) skrev 2020-10-13 23:27:47 följande:

    Enligt mig tar du ett bra beslut genom att hålla ditt barn hemma!

    Du kommer i betydligt större mån ha kontrollen över vad ditt barn exponeras för än om barnet går på en förskola.

    Förskolan följer eventuellt en agenda som går stick i stäv med det du vill föra över till ditt barn. Det är omöjligt att upptäcka den om man inte är närvarande på plats hela tiden.

    Vad jag upptäckte vid inskolningen som fick mig att ta mitt barn ut ur just den förskolan vi först hade valt:

    I skötrummet satt en massa bilder uppsatta vid skötbädden på ljushyade bebisar som kramades med mörkhyade bebisar. Blev uppenbart att det låg en tanke bakom bildernas placering.

    Endast vegetarisk mat vid samtliga måltider serverades. Aldrig kött. Förskolan satsar på miljön, sa dom.

    Manlig personal bytte blöjor på de yngre barnen.

    I sångböckerna i myshörnan var könspronomen utsuddade och ersatta med andra ord.

    Förskolan firar eid precis med samma tyngdpunkt som det firas exempelvis Lucia och andra traditionella högtider.

    Förskolechefen sa åt mitt barn "att nu får du vara tyst" framför mig när mitt barn var lesset och ville gå hem. Hur pratat hon då till mitt barn när jag inte är där?

    Jag såg mitt barn ramla och slå sig på avstånd vid min första hämtning. Det var bara en pedagog ute som höll i ett litet barn samt mitt barn ute, ändå märkte hon ingenting.


    Hur tänker du när du skriver det där om bilderna vid skötbordet? Vad var tanken med placeringen?
  • Anonym (Barn nr 4 och 5)

    Planerar att göra samma nu med mitt yngsta barn. Har tre stora som var 12-15 mån när de började (yngsta åk 4) och skulle jag kunna backa tiden hade vi kämpat mer för att göra så här. Men pga ej fasta jobb etc var det svårt. Nu är nr 4 snart 1.5 år och nr 5 kommer om allt går bra när hon blir 2 år. Både min man och jag har gått ner i tid så vi jobbar båda. Har bra öppen förskola etc och träffar andra barn på annat håll också. Lyssna på dig själv är mitt tips. Du kommer veta vad ditt barn behöver :)

  • Anonvm
    Anonym (Bra beslut) skrev 2020-10-13 23:43:28 följande:
    Får får dom väl om dom vill, men jag undanbeder bestämt manlig personal som byter blöja och rengör mina barn vid blöjbyten.
    Det får dom ju bevisligen inte för dig, hur tänker du?
Svar på tråden Att inte gå i förskolan..?