• Anonym (K)

    Om du är osäker på vem pappan är, snälla gör DNA-test!

    Jag jobbade på familjerätten under en period och såg konsekvenserna för barnen när man inte hade tagit ett test direkt. Det blir traumatiskt får både pappan och framförallt barnet om det av någon anledning framkommer senare att mamman inte är säker på vem som är pappan.

    Det kan lika gärna vara pappan själv som tar initiativ till ett test, om du tänker att det inte lär upptäckas bara du inte säger något. Det som verkar vara ett jobbigt samtal nu är ingenting mot det h-vete som väntar om det upptäcks när barnet är några år äldre. Jag glömmer aldrig en pojke som blev helt förstörd när han förstod varför han var där. Jag börjar nästan gråta varje gång jag tänker på det.

    Snälla, gör inte så mot ditt barn om du är osäker på vem pappan är. Du kan göra att DNA-test privat om du inte vill vända dig till familjerätten men bara gör det! Jag moraliserar inte över att man har sex med flera män samtidigt men jag förstår inte hur man kan vara så egoistisk att man i så fall inte gör ett test.

    Jag ville bara skriva det för kanske når det ut till någon som är i den här situationen. Pappor kan förstås också begära DNA-test tidigt om de är osäkra. Tänk på barnet, det är det absolut viktigaste oavsett hur din situation ser ut.

Svar på tråden Om du är osäker på vem pappan är, snälla gör DNA-test!