Inlägg från: Anonym (Ik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ik)

    Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?

    Anonym (Frida) skrev 2020-10-17 14:15:53 följande:

    Nej verkligen inte. Det är bra för unga pojkar att få se lite kvinnokroppar och lära sig lite. Inget fel med det.


    Men, om det är en lärosituation du ville bidra till borde du naturligtvis ha tvingat av dina söner deras badbyxor. Varför förvägrar du alla flickor som var där att få titta och lära sig lite om hur pojkkroppar ser ut?

    Nej, förlåt, jag glömde ju! De är ju bara flickor och skall vänjas vid att objektiviseras medan dina pojkar ska få läras att flickors känslor och bekvämlighet skall underordnas deras önskan att få titta på småtjejers och tanters nakna kroppar.

    Antar att det är pojkar som dina som sedan tafsar på tjejerna i korridoren. De har ju fått lära sig av sin mamma att flickor är till för deras underhållning och bildning.
  • Anonym (Ik)
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-18 17:35:48 följande:

    Jaha, men det tror jag inte är särskilt vanligt att en äldre tjej blir illa berörd av att en 7-åring är där. Då är det nåt knasigt om man känner så. Finns säkert de som tar illa vid sig av en 5-åring också. Ju mer vi lär barnen att kroppen är nåt att skämmas över och dölja för motsatta könet till varje pris desto skämmigare kommer småtjejer känna sig i allt yngre åldrar. Finns säkert många av SAMMA kön också som skäms för att duscha med andra. Ska vi helt sluta visa oss nakna inför varann vid ombyte och dusch kanske? Vad för det med sig för utveckling egentligen. Ett översexualiserat samhälle kanske.


    Sorgligt att se hur du hela tiden bagatelliserar flickornas upplevelser och anser att de inte har rätt till sin kroppsliga integritet. Det är inte barnen som tycker att det är obehagligt att en jämnårig pojke vistas i det omklädningsrum som är avdelat för flickor som skall sluta gå och bada för att din son skall kunna gå till simhallen. Det är du som vuxen och förälder som skall hitta en lösning. Ställ krav på simhallen eller åk till en annan som passar era behov bättre.

    Varför är det så främmande för dig att acceptera att flickor vill ha rätten att bestämma om de skall visa sig nakna inför barn av motsatt kön? Varför nedvärderar du de flickornas känslor och sätter din egen och din sons bekvämlighet framför deras?
  • Anonym (Ik)
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-18 18:20:24 följande:

    Jag har ju skrivit att det nästan aldrig är några andra barn där vid den tiden som vi går. Så har det vart hittills iaf. Jag undrade mest om vuxna också kan vara obekväma med det. Själv är jag det inte men vet inte hur folk uppfattar det i allmänhet.


    Men det är inläggen som talar om hur flickor tycker att det är obehagligt att pojkar i deras ålder byter om på damernas som du besvarar med att nedvärdera flickornas känslor. Som ex.vis ditt inlägg som jag citerade nyss. Och eftersom du inte kan vara 100% säker på att inga flickor finns i omklädningsrummet när du kommer dit med din son så går det inte att gömma sig bakom att det -nästan- aldrig är några flickor där.

    Så frågan är hur länge du tänker gömma dig bakom den ursäkten och istället börja jobba på en lösning som inte skall behöva innebära obehag för andra.
  • Anonym (Ik)
    Anonym (Bada) skrev 2020-10-18 18:48:55 följande:

    Samtidigt kan väl inte du veta att 100% av alla småflickor kommer vara obekväma med en pojke som inte klarar sig själv är där. Man uppfostras olika vet du och din värld är inte alla andras värld.


    Det behöver inte vara 100% som känner sig obekväma, det räcker att en flicka/kvinna i omklädningsrummet är obekväm för att det inte skall vara ok att en pojke är där.

    Men jag förstår ärligt talat inte varför du startade tråden? Du bryr dig uppenbarligen inte om att många skribenter uttryckt att de själva eller deras eller andra flickor uttryckt obehag av att stora pojkar vistas i omklädningsrummet utan bagatelliserar de erfarenheterna. Du är inte intresserad av vad andra skriver för du har redan bestämt dig för att din bekvämlighet och din sons önskemål att gå till badhuset trumfar andras önskan om kroppslig integritet. De som här i tråden uttrycker att de känner obehag skall ändå lära sig att tycka att det är ok att anpassa sig efter din son eftersom du verkar leva efter den gamla åsikten att pojkars behov trumfar flickors rättigheter.
  • Anonym (Ik)
    Uslingens skrev 2020-10-18 19:22:22 följande:

    Men varför lär man ut människor att vara obekväma inför det motsatta könet? Borde inte det vara ett minne blott?

    Vad är syftet med att vara obekväm? Att det motsatta könet blir upphetsat av att se dig, står och glor lite extra? Idag är det så många som är homosexuella och bisexuella. Är det bättre om det står en äldre flicka och glor på en yngre flicka, än om en pojke gör det och vise versa?

     


    Vem är det som säger att det är ett inlärt beteende? Jag har en vän som definitivt inte är obekväm med sin kropp men vars son har otroligt stark kroppslig integritet. Han har vägrat att följa med sin mamma in på damernas sedan han var fem år. Det handlar inte om att någon skulle bli upphetsad utan att han inte vill vara naken bland okända flickor/kvinnor.

    Och även om det skulle vara ett inlärt beteende, har inte det barnet ändå rätt till sin kroppsliga integritet? Varför skall andra bestämma att du skall vara ok med att visa dig naken inför jämnåriga barn av motsatt kön om du nu inte är det?

    Du har själv beskrivit hur du, när du bara var något äldre änTS son sprang in på damernas för att titta på flickors kroppar. Gjorde du rätt i det tycker du? Var flickorna som kanske inte uppskattade ditt besök bara pryda och inlärda i ett kroppsfientligt mönster? Borde de ha låtit bli att skyla sig så att du kunnat titta närmare?
  • Anonym (Ik)
    Uslingens skrev 2020-10-18 19:38:00 följande:

    Men det finns ju massvis homosexuella flickor och kvinnor idag. De kan ju lika gärna stå och glo på andra flickor/kvinnor, bli upphetsade och sedan gå hem och onanera åt det de sett. Så då blir du som kvinna ändå ett (porrobjekt), vilket är det som du fruktar. Vise versa med killar.

    Vad är då syftet med att skyla sig och vara generad? Detta är utan tvekan ett inlärt beteende. Ett bra exempel på det är stammar i Afrika eller Sydamerika där de lever nakna, ingen bryr sig. Och dess motsats i typ Saudiarabien. Det är 100% inlärt.    


    Det är du som lägger in sexuella känslor i detta. Att vilja ha kroppslig integritet är inte samma sak som att tro att alla som tittar på en är ute efter ett runkobjekt. Och när det handlar om kroppslig integritet brukar det för många ändå kännas mer OK att dela omklädningsrum med personer av samma kön.

    Sedan är det såklart så att skulle någon ställa sig och glo på den som har hög kroppslig integritet skulle hen kunna känna obehag även om det var en person av samma kön som tittade, men det kanske även du skulle reagera på?

    Men du svarade inte på min fråga: när du och din kompis sprang in på damernas för att ni var intresserade av flickors kroppar på ett sexuellt plan, tycker du då att flickorna borde ha låtit er få granska dem närmare för att de inte skall anses vara inlärt pryda?
  • Anonym (Ik)
    Uslingens skrev 2020-10-18 20:03:29 följande:

    Nej vi var där i syfte at glo, och inte att byta om eller med en vuxen. Så vi borde blivit utkastade. Vi blev ju bortjagade ibland av personal.

    Men det kan ju i praktiken lika gärna finnas massvis med tjejer som står och glor så som vi gjorde. Men eftersom de är tjejer och har rätt till rummet så upptäcks inte de. Men det är ju samma sak egentligen. Och nu lever vi i ett hbtq samhälle. Så det finns väldigt många homosexuella tjejer som blir upphetsade av andra flickor. Så det är samma sak. Därför är det bästa om folk och samhället kunde sluta lära sina barn att skämmas över sina kroppar inför andra.

    Faktum är att många flickor skäms inför andra flickor idag. Samtidigt finns 11-15 åriga tjejer som skäms inför 6 åriga pojkar. Så vi kommer inte ifrån grundproblemet genom att stänga ute någon. Det bästa är att göra era barn mer bekväma och trygga.


    Men om nu ni glodde för att ni var nyfikna på deras kroppar, varför anser du då att de som har en hög kroppslig integritet skall acceptera om sådana som du utnyttjar situationen och sedan säger att de andra skall sluta vara så inlärt pryda?

    Det finns både flickor och pojkar som har hög kroppslig integritet, så att lägga det så ensidigt på flickorna som du gör är inte rätt. En pojke som inte vill träffa på en jämnårig flicka i herrarnas omklädningsrum har precis samma rätt att känna och uttrycka obehag om en tjej då vistas där.

    Och dina försök att dra in HBTQ-personer i detta är bara löjlig. Vi har alltid levt i det du kallar ett HBTQ-samhälle. För du tror väl inte att HBTQ-personer är något nytt som inte fanns när du och din kompis sprang och sökte runkobjekt?

    De flesta människor, oavsett sexuell läggning, är dock inte på simhallen för att spana på kroppar att använda som bilder vid självtillfredsställelse. Och det är, som sagt, för många oväsentligt när det kommer till personens önskan om kroppslig integritet.
  • Anonym (Ik)
    Uslingens skrev 2020-10-18 20:10:30 följande:

    Hur ska du lösa problemet med alla de tusentals flickor som skäms att vara nakna inför andra tjejer idag? Se hur det är i skolorna!

    Hur ska du lösa problemet med alla tjejer i 11-16 års åldern som är obekväma med att vara nakna inför 5-8 år gamla pojkar?

    Detta problem finns redan idag. Även om du stänger ute pojkar som är 9-12 år från damernas så kvarstår problemen. Man ska ju duscha utan simkläder innan man badar. Hur ska du lösa det för alla de tiotusentals eller hundratusentals tjejer som skäms över sinakroppar inför andra kvinnor/tjejer?


    Hur ska du lösa problemen? Tvinga tjejerna att klä av sig nakna så att du kan glo och sedan förklara för dem att de inte skall skämmas utan låta dig titta mera?
  • Anonym (Ik)
    Uslingens skrev 2020-10-18 20:21:54 följande:

    Jag löser problemet genom att uppfostra mina framtida barn att inte skämmas över sina kroppar inför någon. Det borde göras på samhällsnivå.

    Du kan stänga ute en 10 årig kille från damernas, men grundproblemet består. Och det kan bara lösas på ett sätt. Redan idag duschar inte tjejer utan badkläder på simhallar eller i skolan. De bryter mot trivselreglerna. De skäms och är generade inför varandra.   


    Så om du skulle få ett barn med hög kroppslig integritet skulle du inte respektera barnet utan tvinga det att klä av sig i sammanhang och inför människor som barnet inte känner sig bekväm inför?

    Tja, då är det ju bra att det är framtida barn du pratar om, och så får vi hoppas att de dröjer tills du lärt dig att förstå att barn är individer som har egna känslor som inte alltid överensstämmer med sina föräldrars.
  • Anonym (Ik)
    Uslingens skrev 2020-10-19 16:40:34 följande:

    De är inte ifred nu heller, trots att det inte är några 10-13 gamla killar där. De skäms för sina kroppar inför varandra och inför andra kvinnor. Så problemet finns redan med eller utan någon handikappad kille där.

     


    Och din lösning på obehaget är att tvinga på flickor att acceptera att jämnåriga pojkar vistas i deras omklädningsrum i en ålder när många precis börjar utveckla bröst och könsbehåring?

    Varför är det de som skall behöva betala priset för din kamp mot kroppsskam? Föregå istället med gott ezempel och dra på dig en mankini och gå runt på stan. För det kan väl inte vara pinsamt för någon som dig...?
  • Anonym (Ik)
    Uslingens skrev 2020-10-19 16:50:47 följande:

    Försökskaniner

    Andelen "överåriga" tjejer på herrarnas är antagligen lika stor som det motsatta. Men då klagar ingen. Tydligen bara kvinnor som klagar.

    För det andra så är det ju redan så att de flesta tjejer som är 11-15 år inte duschar nakna utan kläder på, utan skäms över sina kroppar inför andra tjejer. Så problemet finns redan, med eller utan någon kille där. Jag har en kompis som arbetar på badhus, så jag vet att det ofta är så. Samma sak inne på herrarnas, killar som duschar med kläderna på.

    Om det sedan råkar finnas tjejer som duschar utan kläder så antar jag att de är ganska trygga i sig själva. De killar som följer med sina mödrar in på damernas står inte och glor, de ställer sig antagligen och duschar någon annanstans med sin förälder/familj. Det är så det är när det är flickor på herrarnas. De duschar med sina familjer och sköter sitt, av det jag sett. Inte står de och glor på massa killar, och inte står det massa unga killar och glor på de.  


    Hur vet du att killarna inte står och glor? Du har ju själv berättat om hur du sprang i flickornas omklädningsrum för att få se deras kön, och personer i tråden berättar både om hur de upplevt att pojkar tittar och någon mamma skrev här att hon tyckte att hennes son skulle få titta så att han kunde lära sig lite.
  • Anonym (Ik)
    Uslingens skrev 2020-10-19 16:58:16 följande:

    Det är lika många jämnåriga tjejer på herrarnas. Ser det hela tiden. Men ingen klagar. Folk tror att det bara är killar på damernas.

    De betalar inget pris. De duschar inte ens nakna längre, de flesta. Och de få som fortfarande gör det är antagligen de som inte bryr sig alls. De flickor i 8-11 års åldern som är på herrarnas brukar duscha med sina familjer, utan att någon står och glor på de. Och inte heller de själva står och glor på någon annan.  


    Hur ofta duschar du i damernas omklädningsrum? Jag gör det regelbundet och i simhallen som jag går till tar då folk av sig och duschar nakna. Som (jämnåriga) skrev så vill väl de flesta i alla fall bli rena från klor när de lämnár simhallen.

    Att flickorna inne på herrarnas som du mött duschar i badkläder förvånar mig dock inte. Däremot är det lika illa att jämnåriga pojkar skall behöva möta dem i sitt omklädningsrum.
  • Anonym (Ik)
    Uslingens skrev 2020-10-19 17:06:19 följande:

    Vi var 12-13 år och hade det som syfte. Vi var inte där ensamma med våra familjer, i syfte att själva bada och byta om. Alla killar som är på damernas med sina mammor eller flickor på herrarnas, är ju där för att själva byta och duscha, under uppsyn av sina föräldrar.

    Någon kan ju glo, men sannolikheten är inte så stor. Dessutom kan det ju även stå en flicka som glor på en annan flicka, då hon är homosexuell.


    Och du tror alltså att intresset för det andra könets kroppar magiskt försvinner för att föräldrarna är där? Oj, så naiv du är i så fall!

    Men grejen är att för den flicka som har hög kroppslig integritet så räcker det med att pojken är där för att situationen skall vara obehaglig (och självklart på samma sätt om rollerna är de motsatta).

    Sedan är det intressant att du hela tiden återkommer till homosexuella? Är det kanske så att du själv är rädd för (eller hoppas) att någon skall titta lite extra på dig när du byter om eftersom det perspektivet så ihärdigt återkommer för dig?
  • Anonym (Ik)
    AlinaM34 skrev 2020-10-19 17:23:56 följande:

    Men seriöst, hur ofta ser man egentligen "för" gamla pojkar inne på damernas? Jag gör det väldigt sällan på vårt badhus. Upp till 5-.6 år kanske men inte äldre. Är väldigt ovanligt.


    Vet inte om du missat det, men tråden handlar om det är OK att ett barn, som är så pass gammal att jämnåriga kompisar kan ha kommit in i puberteten, vistas i det omklädningsrum som är till för motsatt kön. Det är väl egalt om det händer varje dag/vecka eller mer sällan. Den som känner obehag inför den situationen gör det väl oavsett hur ofta det händer.
  • Anonym (Ik)
    Uslingens skrev 2020-10-19 17:30:09 följande:

    Det var inte flickorna på herrarnas jag syftade på. De jag sett har inte duschat i badkläder där inne, de gånger jag råkat se någon med sin farsa. Jag syftade på tjejerna på damernas. Jag känner en som jobbar som badvakt på ett stort badhus i en av landets största städer. Hon själv säger att det är så. Att tjejer skäms inför varandra och duschar med kläder på, speciellt när de är där med sina vänner och inte har en förälder som tvingar av de kläderna. Hennes ord, inte mina.


    Nå, men lika väl som den tioåriga pojken är där med sin mamma så kan ju den jämnåriga flickan vara det, eller hur?
  • Anonym (Ik)
    Uslingens skrev 2020-10-19 17:52:48 följande:

    Det förvärrar inte så mycket. Det kan inte bli värre.


    Om det får det tioåriga barnet att vägra gå till simhallen så är det en ok konsekvens för dig alltså?
Svar på tråden Ok att en pojke med funktionshinder följer med in på damernas?