• Thu 15 Oct 2020 18:30
    1811 visningar
    13 svar
    13
    1811

    Ägglossningstesten är negativa!

    Hej!

    Jag och min partner går i tankar om att skaffa ett barn.

    Jag är 23 år. Han är 25.

    Vi har inga sjukdomar. Vi är friska. Men, jag börjar få tankar om att jag inte får ägglossning.

    Jag hade ett utomkvedshavandeskap 2019 i september, kroppen tog hand om det. Jag hade ganska mycket cystor efter det, jag hade en stor cysta som gynekologen fick hjälpa till med. Men övriga har försvunnit i samband med mensen.

    Alla barnmorskor och gynekologer tycker det ser fint ut och tycker min oro över infertilitet är onödig då jag är 23 år.

    Jag ska tydligen leva i mina mest fertila dar? Men jag gör inte riktigt det.

    Jag håller koll på ägglossningen med ägglossningstest. Förra månaden hade jag ingen, och månaden innan den lika så. Och denna månad verkar det kört med. Skulle haft igår men ägglossningstestet var sååååå negativt.

    Vad bör jag göra?

    Jag är ung, jag är 23 år. Men om jag har någon sjukdom eller är fertil eller vad som helst... så vill jag gärna veta det. Och ägglossningen? Vad är det som händer med mig...

  • Svar på tråden Ägglossningstesten är negativa!
  • Fri 16 Oct 2020 00:22
    #3
    Mortiscia80 skrev 2020-10-15 19:09:21 följande:

    Vilken slags tester? Stickor skulle jag inte lita på, använd ClearBlues digitala istället, de ger tydliga besked. Om du har flera negativa i rad trots digitala tester så verkar det ju konstigt och du kan åtminstone ringa gyn och fråga om de tycker att du behöver en tid.


    Jag använder rfsu's ägglossningstest, men då kanske det är värt att testa digitala!

    Jag tycker rfus's graviditetstest testa tidigt var råkassa, missfärgade och bara riktigt opålitliga.

    Men jag ska prova digitala.

    Jag har pratat med min gynekolog och hon är... ja, hon ser mig för min ålder. Och då ska ALLT vara möjligt. Så hon tycker jag ska söka hjälp inom ett år.

    Jag hajar. Men det är svårt när man har barnlängtan och ser alla sina jämnåriga runtomkring plussar stup i kvarten. Det är pain in the ass
  • Fri 16 Oct 2020 00:25
    #4
    Canama skrev 2020-10-15 20:37:40 följande:

    Testar du hela månaden?


    Jag testar ungefär 2 veckor på raken. Men denna månad ska jag testa tills mensen kommer, så 3 veckor. För jag kan ju ha väldigt sen ägglossning, ingenting är omöjligt liksom...
  • Fri 16 Oct 2020 22:25
    #6

    Tänkte att jag lägger in två bilder på ägglossningstest jag tagit några dagar innan min "beräknade ägglossning"

    Jag skulle haft som störst chans den 14e men även dagarna innan och fram tills idag.

    Och jag tycker jag ser en stegring!!!!

    Jag har gjort en rosa pil mot det testet som är tydligast.

    För man ser hur testen innan börjar visa något och hur testen efter nästintill är bortblåsa.

    Det testet längst ned är det jag tagit idag och testet jag tog igår är ovanför det osv.

  • Sun 18 Oct 2020 11:38
    #9
    Canama skrev 2020-10-17 06:14:33 följande:

    Kan tillägga att natural cycles satt ÄL till CD13.


    Tusen tack för att du la din tid på att ge mig råd och visa dina gamla ägglossningstest!

    Det är verkligen svårt ibland, för det är så mycket olika saker och jag stressar upp mig haha.

    Men jag tror jag har haft ägglossning denna månad, så vi får väl se. Vi hade sex två dar innan, och två dar efter. (inte på självaste dagen då jag inte alls förstod att det kunde vara ägglossning) så vi håller tummarna!
  • Fri 23 Oct 2020 21:23
    #13
    Solblomma30 skrev 2020-10-18 23:32:52 följande:

    Man kan köpa känsligare ägglossningstester, om man inte får positivt utslag på mindre känsliga :) Jag får själv positiva tester för många dagar så jag använder mindre känsliga tester för att lättare se vilken dag jag har ägglossning. En kompis är tvärtom, hon behöver mycket känsligare tester för att få positivt. Med clearblue och liknande får hon inte utslag alls. Men hon har tre barn så uppenbarligen har hon ägglossning :)

    En annan sak du kan börja göra är att ta tempen varje morgon när du vaknar (helst runt samma tid). Du kan ladda ned gratisappar (Fertility Friend, Kindara mm) och sen för du in temperaturen där varje dag. När man har haft ägglossning ökar kroppstemperaturen med 0,2-0,5 grader och ligger kvar så högt tills mensen kommer. Då sjunker tempen igen. Om du inte har ägglossning så stiger inte temperaturen. Det är ett väldigt enkelt sätt att se om man verkligen har ägglossning.

    Natural cycles är en variant av det, men du kan lika gärna göra det gratis. Jag har själv gjort det i sju år. Jag använder en vanlig febertermometer.


    Super bra tips! Jag tar emot allt!

    Jag har tagit tempen lite men inte innan "ägglossning" skulle ha varit denna månad så jag kan inte riktigt jämföra med något nu.

    Men jag har BIM den 29/10 nästa vecka.

    Och jag har även boka in en kontroll hos gynekologen för att faktiskt få se hur bra eller inte bra allt är i dagsläget.

    Ska bli spännande.

    Jag tror jag har lite svårare för vanliga test. Så tack för tipset! Och jag ska ladda ned en app för att skriva in.

    Ha en fin helg!
Svar på tråden Ägglossningstesten är negativa!