• Anonym (Hypotetiskt våldtäkt pågrund av formellt fel)

    Dilemma. Skulle det räknas som våldtäkt om formellt ja saknas för samtyckeslagen?

    Dilemma.

    Exempelvis hypotetiskt om en 20 åring man och kvinna var ihop och de älskade varandra.

    De har sex ofta.

    En natt har mannen sex med kvinnan när hon sover, han glömmer bort att man ska gå efter samtyckeslagen. Eftersom hon sov så kunde hon inte ge ett samtycke då. När hon vaknar så berättar mannen att han haft sex med henne när hon sov. Hon tycker det är okej och mysigt.

    Skulle det här fallet räknas som en våldtäkt för mannen inte aktivt frågade om hon ville just då och skulle det räknas som allmänt åtal då en åklagare på egen hand kan åtala någon?

    Med samtyckeslagen borde det finnas en massa fall där par som har sex inte anser det är en våldtäkt men de har gjort fel formellt enligt samtyckeslagen

  • Svar på tråden Dilemma. Skulle det räknas som våldtäkt om formellt ja saknas för samtyckeslagen?
  • Anonym (Så inte ok)

    Jag tänder på tanken att min man har sex med mig när jag sover (vilket han aldrig har eftersom att han inte tänder på det).

    En stor skillnad med ditt exempel ts är att jag har sagt till min man att jag skulle tycka det var upphetsande att vakna av att han har sex med mig. Om han skulle haft sex med mig någon gång när jag sov INNAN jag berättade för honom att det är något jag skulle gå igång på så hade det absolut inte varit ok utan en solklar våldtäkt och inte något jag uppskattade att han gjorde. 

  • Kjell2
    Limeblad skrev 2020-10-16 09:06:33 följande:
    Men det är ju i efterhand vilket jag inte kan se har betydelse för samtyckesfrågan när någon sover. Jämför det med att man inte kan samtycka till en misshandel (typ delta i fight club).
    Jag är långt ifrån säker hur en domstol skulle döma. Men vanligtvis är hur offret uppfattade det hela rätt viktigt.

    Just misshandel, ringa,  är något man kan ge samtycke till. Tex anses det ok att misshandla  i olika idrottssammanhang, boxning mfl, och inom S&M-relationer. Men även här finns en gräns.


  • Mimosa86
    Anonym (Hypotetiskt våldtäkt pågrund av formellt fel) skrev 2020-10-15 18:37:16 följande:

    Dilemma.

    Exempelvis hypotetiskt om en 20 åring man och kvinna var ihop och de älskade varandra.

    De har sex ofta.

    En natt har mannen sex med kvinnan när hon sover, han glömmer bort att man ska gå efter samtyckeslagen. Eftersom hon sov så kunde hon inte ge ett samtycke då. När hon vaknar så berättar mannen att han haft sex med henne när hon sov. Hon tycker det är okej och mysigt.

    Skulle det här fallet räknas som en våldtäkt för mannen inte aktivt frågade om hon ville just då och skulle det räknas som allmänt åtal då en åklagare på egen hand kan åtala någon?

    Med samtyckeslagen borde det finnas en massa fall där par som har sex inte anser det är en våldtäkt men de har gjort fel formellt enligt samtyckeslagen


    Har de kommit överens om innan att han får göra så så är det ingen våldtäkt. Hon ansåg inte heller att det var ett övergrepp efteråt så då har de ju någon form av överenskommelse om detta.

    Men att man tränger sig in i en sovande person och har sex med en livlös kropp... det förstår jag inte tjusningen med alls. Älskar man verkligen personen då?

    Jag har svårt att se att jag skulle råka penetrera min sovande man med min dildo och se det som en kärleksförklaring. Känns väldigt respektlöst att inta någons kropp när den personen inte är med på noterna. Tycker du inte?
  • Anonym (Livia)

    Tekniskt sett skulle det ju vara en våldtäkt då hon inte kan ge sitt samtycke då hon sover. Att hon get det efteråt är väl tur för hans skull och han skulle ju inte bli anmäld eller dömd för något. Men det är ju inte värt att ta en sån risk.

    Personligen tycker jag väl att om man "glömmer bort" att man behöver samtycke är man inte mogen nog att ha sex alls. 

  • Anonym (Livia)
    Kjell2 skrev 2020-10-16 08:40:39 följande:
    Jag tror det skulle bli svårt att få en fällande dom i domstol om hon i förhör sa
    - Jag tyckte det var okej och mysigt
    Precis. Och vem skulle ens anmäla det? Om båda i paret är okej med vad som hände, kommer ju knappast någon av dem anmäla det som våldtäkt.
  • The Sneakier John Doe
    Kjell2 skrev 2020-10-16 11:33:42 följande:

    Jag är långt ifrån säker hur en domstol skulle döma. Men vanligtvis är hur offret uppfattade det hela rätt viktigt.

    Just misshandel, ringa,  är något man kan ge samtycke till. Tex anses det ok att misshandla  i olika idrottssammanhang, boxning mfl, och inom S&M-relationer. Men även här finns en gräns.


    Precis som du skriver kan man samtycka till ringa misshandel. Men det finns utrymme för betydligt mer våld än så i idrottssammanhang. T.ex. MMA-fighter där man med passerar ringa misshandel med god marginal.

    Om jag minns rätt så har man fått till en mer långtgående ansvarsfrihet genom att "lägga samman" samtycket och social adekvans.

    Och till TS: Det inte våldtäkt OM hon samtyckt till det. Men då ska det vara väldigt tydligt att det är på det viset. Det samtycket blr hon ha gett uttryck för INNAN.

    Det kommer bli väldigt svårt att bevisa att samtycke förelåg om hon sov och i efterhand inte tyckte att det var så mysigt. Sen är det precis som många söher att har hon inte gett samtycke innan men tyckte att det var nice så ska det noh väldigt mycket till för att en åklagare ska ta i det. Skulle vara om det finns goda skäl att ifrågasätta målsägandens uppgift om att det var mysigt. Tipset är oavsett att ge fan i att knulla sovande människor. Får man fråga varför du undrar?
  • Anonym (Tricky)
    Jemp skrev 2020-10-16 08:41:20 följande:
    Hur "glömmer man bort" att sex ska vara ömsesidigt? Det är inget man glömmer, samtyckeslag eller ej.
    Jag vaknade en gång av att en kvinna jag hade legat med kvällen förut, sög av mig.

    Så jo, en del glömmer det.
  • Limeblad
    Kjell2 skrev 2020-10-16 11:33:42 följande:

    Jag är långt ifrån säker hur en domstol skulle döma. Men vanligtvis är hur offret uppfattade det hela rätt viktigt.

    Just misshandel, ringa,  är något man kan ge samtycke till. Tex anses det ok att misshandla  i olika idrottssammanhang, boxning mfl, och inom S&M-relationer. Men även här finns en gräns.


    Men inte normalgraden, skulle jag kanske förtydliga. Det händer att åtal väcks för sådan händelser.

    Min poäng var att det är brottsligt att det inte går att samtycka (om nu inte det kan vara tillbörligt att ligga med någon som sover men det verkar konstigt). Inte att någon kommer straffas. Det vet man ju aldrig. Stor skillnad på att ha rätt och att få rätt (eller som här, begå brott eller dömas för brott). Känns ju ganska osannolikt att en åklagare skulle snappa upp det som händer i sovrummet om båda är nöjda. Inte desto mindre är det olagligt. Lite som att det är straffbart för en 15 åring att ha sex med en 14 åring oavsett om båda vill det eller inte.
  • Anonym (Död fisk?)

    Det kan ju vara en överenskommelse dem emellan att det är "mysigt" att vakna upp av att den andra har sex med en. 

    Men då tänker jag att den sovande vaknar under sexakten och deltar med liv och lust. Om kvinnan sover hela tiden blir hon ju som en död fisk, hur kul är det?

    Och vem sover så tungt att man inte vaknar när nån har sex med en? Berusad? Sömntabletter?

    Om man inte har nån sån överenskommelse, då blir det ju våldtäkt. Definitivt om den sovande inte vaknar under sexakten och då s a s med sitt beteende godkänner det.

  • Anonym (tvillingmamma)

    Ts, samtyckeslagen är inte det enda som räknas. Det är viktigt att försäkra sig om samtycke, men det behöver inte alltid handla om ett uttalat samtycke. Sedan kommer frågan om uppsåt eller oaktsamhet in. Någon som börjar ha sex med sin partner i sömnen, anses vanligen inte ha uppsåt, men det låter lite konstigt att partnern inte vaknar? Men att den andra ändå fortsätter? Jag har aldrig varit med om det. Förspel i sömnen är en annan sak. Men uppsåt betyder alltså att förövaren har ignorerat att offret inte ville eller inte kunde ge sitt samtycke. Exempelvis med våld, hot eller haft sex med medvetslös person. Oaktsam våldtäkt kan istället vara frivilligt sex med någon som är underårig, eller sex med misstänkt traffickingoffer. Alltså situationer där formellt samtycke finns, men där omständigheterna är sådana att förövaren borde ha förstått att offret befann sig i en utsatt situation. T ex Paulo Robertos sexköp. Det kan alltså vara ett brott även om formellt samtycke finns, medan det inte behöver vara det även om formellt samtycke saknas. Det beror på omständigheterna.

  • fornminne
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-10-17 09:34:05 följande:
    Ts, samtyckeslagen är inte det enda som räknas. Det är viktigt att försäkra sig om samtycke, men det behöver inte alltid handla om ett uttalat samtycke. Sedan kommer frågan om uppsåt eller oaktsamhet in. Någon som börjar ha sex med sin partner i sömnen, anses vanligen inte ha uppsåt, men det låter lite konstigt att partnern inte vaknar? Men att den andra ändå fortsätter? Jag har aldrig varit med om det. Förspel i sömnen är en annan sak. Men uppsåt betyder alltså att förövaren har ignorerat att offret inte ville eller inte kunde ge sitt samtycke. Exempelvis med våld, hot eller haft sex med medvetslös person. Oaktsam våldtäkt kan istället vara frivilligt sex med någon som är underårig, eller sex med misstänkt traffickingoffer. Alltså situationer där formellt samtycke finns, men där omständigheterna är sådana att förövaren borde ha förstått att offret befann sig i en utsatt situation. T ex Paulo Robertos sexköp. Det kan alltså vara ett brott även om formellt samtycke finns, medan det inte behöver vara det även om formellt samtycke saknas. Det beror på omständigheterna.

    Precis, dessa trådar dyker ju upp ibland, där män påstås kunna åka dit för våldtäkt för att de inte uttryckligen frågade, eller inte frågade före varje moment i akten eller något annat löjligt. Det kommer INTE att ske, ÄVEN om någon form av samtycke krävs, eftersom frågan om uppsåt kommer in här. Förövaren måste haft uppsåt eller agerat oaktsamt.
  • Anonym (Tricky)
    Anonym (Död fisk?) skrev 2020-10-17 08:35:39 följande:

    Det kan ju vara en överenskommelse dem emellan att det är "mysigt" att vakna upp av att den andra har sex med en. 

    Men då tänker jag att den sovande vaknar under sexakten och deltar med liv och lust. Om kvinnan sover hela tiden blir hon ju som en död fisk, hur kul är det?

    Och vem sover så tungt att man inte vaknar när nån har sex med en? Berusad? Sömntabletter?

    Om man inte har nån sån överenskommelse, då blir det ju våldtäkt. Definitivt om den sovande inte vaknar under sexakten och då s a s med sitt beteende godkänner det.


    I mitt (vårt) fall fanns det ingen överenskommelse alls, vare sig formell eller informell.

    Jag vaknade av att hon hade min kuk i sin mun, och om jag blev hård då eller om jag var det sen innan, det vet jag inte, eftersom jag sov. Strax därpå satte hon sig på mig och red tills hon kom. Sen drog hon på sig kläderna, kysste mig på kinden, och så drog hon!

    Jag protesterade förvisso inte, men något samtycke hade jag inte givit. Hade jag lust eller inte? Nja, hade hon inte gjort så, så skulle jag sannolikt inte ha tagit nåt initiativ för en fortsättning på gårdagskvällen. Jag var rätt bakis.
  • Kjell2
    Anonym (Tricky) skrev 2020-10-18 10:17:35 följande:

    I mitt (vårt) fall fanns det ingen överenskommelse alls, vare sig formell eller informell.

    Jag vaknade av att hon hade min kuk i sin mun, och om jag blev hård då eller om jag var det sen innan, det vet jag inte, eftersom jag sov. Strax därpå satte hon sig på mig och red tills hon kom. Sen drog hon på sig kläderna, kysste mig på kinden, och så drog hon!

    Jag protesterade förvisso inte, men något samtycke hade jag inte givit. Hade jag lust eller inte? Nja, hade hon inte gjort så, så skulle jag sannolikt inte ha tagit nåt initiativ för en fortsättning på gårdagskvällen. Jag var rätt bakis.


    Hade du tagit händelsen som beskrivit till domstol idag skulle det inte förvåna mig om det blivit en fällande dom. Antagande att själva händelseförloppet är otvistigt.
  • Anonym (Tricky)
    Kjell2 skrev 2020-10-18 11:20:17 följande:
    Hade du tagit händelsen som beskrivit till domstol idag skulle det inte förvåna mig om det blivit en fällande dom. Antagande att själva händelseförloppet är otvistigt.
    Har inte kunna undgå att slås av den tanken. Då kanske jag hade fått ut ett fett skadestånd, för psykiskt lidande!

    Jag menar, ingen kan väl bevisa motsatsen, om man hävdar att man lider psykiskt av en så traumatisk händelse.

    Hela händelseförloppet är riktigt, så riktigt som mitt minne säger mig. Det har iofs gått ca 25 år sen dess, men det är så jag minns det iaf.
  • Kjell2
    Anonym (Tricky) skrev 2020-10-18 15:42:41 följande:

    Har inte kunna undgå att slås av den tanken. Då kanske jag hade fått ut ett fett skadestånd, för psykiskt lidande!

    Jag menar, ingen kan väl bevisa motsatsen, om man hävdar att man lider psykiskt av en så traumatisk händelse.

    Hela händelseförloppet är riktigt, så riktigt som mitt minne säger mig. Det har iofs gått ca 25 år sen dess, men det är så jag minns det iaf.


    Om du ska kräva stort skadestånd så bra om du har någon form av läkarintyg som styrker ditt psykiska lidande.

    Sen är bevisning alltid svårt, visst du kan hävda psykisk skada men hon kan berätta om ett helt annat händelseförlopp.

    Men framförallt, 25 år sedan var lagarna annorlunda, kan vara preskription också
  • Anonym (Tricky)
    Kjell2 skrev 2020-10-18 18:02:33 följande:
    Om du ska kräva stort skadestånd så bra om du har någon form av läkarintyg som styrker ditt psykiska lidande.

    Sen är bevisning alltid svårt, visst du kan hävda psykisk skada men hon kan berätta om ett helt annat händelseförlopp.

    Men framförallt, 25 år sedan var lagarna annorlunda, kan vara preskription också
    I ärlighetens namn led jag aldrig av det där. När jag skrev "traumatisk händelse", så var jag ironisk (jag är inte mkt för sk emojis o.d., för att visa på ironi o.d., tillhör inte den generationen)

    Däremot har reflekterat över händelsen sedan debatten om "samtyckeslag" kom upp.

    Och om det hade hänt nu, så kanske jag skulle ha kunnat anmäla henne för sexuellt utnyttjande och få ut skadestånd.

    Men, för att vara övertydlig: Nej, inte ens om det hade hänt NU skulle jag anmält henne. Det är inte enligt min moral. Hade jag varit totalt ointresserad av att hon använde mig för sin sexuella utlevelse, skulle jag väl ha schasat bort henne. Och det gjorde jag som sagt inte.

    Men man kan reflektera ändå.
  • Bjoer
    Limeblad skrev 2020-10-16 09:06:33 följande:
    Men det är ju i efterhand vilket jag inte kan se har betydelse för samtyckesfrågan när någon sover. Jämför det med att man inte kan samtycka till en misshandel (typ delta i fight club).
    Givetvis kan du samtycka till misshandel. Kallas "kampsport".
Svar på tråden Dilemma. Skulle det räknas som våldtäkt om formellt ja saknas för samtyckeslagen?