• Anonym (Kaffedraken)

    Vad är en rimlig lön?

    Vi ska få ny ägare på min arbetsplats, en liten bensinkiosk på landsbygden. Och vi ska diskutera avtal och min lön och jag känner att jag vet inte riktigt vad som är rimligt.

    Jag kommer utöver det dagliga arbetet i kiosken med kassa och städning ta emot varor osv även ha ansvar för beställningar, inköp, en hel del kontakter med företag och egentligen en del eller allt ansvar för allting utom ekonomin som han kommer ha en revisor som hjälper till med. Vad är en rimlig timlön för detta? Tidigare finns inget fackligt avtal på arbetsplatsen och vet inte riktigt hur den nya ägaren har tänkt där heller än. Men i så fall är det ju transport som gäller här.

  • Svar på tråden Vad är en rimlig lön?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Inget fel alls med att fråga här, men hör efter hos ditt fack också. De har statistik som är mer pålitlig än några enstaka familjelivsanvändare.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Litorina skrev 2020-10-16 08:44:37 följande:

    Inget fel alls med att fråga här, men hör efter hos ditt fack också. De har statistik som är mer pålitlig än några enstaka familjelivsanvändare.


    Ja det har jag tänkt göra det med, inte hunnit så långt än bara ;)
  • Anonym (Kaffedraken)
    TrolletsMor skrev 2020-10-16 08:57:05 följande:

    Ja det har jag tänkt göra det med, inte hunnit så långt än bara ;)


    Då håller jag tummarna för att du kan få en lönehöjning!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Utgå ifrån vad facket rekommenderar vs vad du redan har och gör nån bedömning utifrån dessa siffror. Det är lättare att löneförhandla med lite fakta i ryggen.

    Vad du eventuellt har i lön just nu säger ju ingenting om huruvida det är en skälig lön att begära i fortsättningen om du inte har lön enligt avtal.

Svar på tråden Vad är en rimlig lön?