• Anonym (k)

    Semester när barnen är i skolan?

    Brukar ni ta semester när barnen är i skolan och är det isåfall en viss tid på året eller i samband med någon högtid?

  • Svar på tråden Semester när barnen är i skolan?
  • Anonym (Jenny)
    Alexi skrev 2020-10-16 19:41:21 följande:
    Då ser jag nog inte det som att jag har semester ens.
    Jag kan i och för sig hålla med dig om det, men det gör inte min arbetsgivare så då får jag snällt ta ut semester för begravningar och andra tråkiga grejer med.
  • Anonym (Sara)
    Alexi skrev 2020-10-16 19:41:21 följande:

    Då ser jag nog inte det som att jag har semester ens.


    Hos oss måste man också ta semester för begravning. Vi har permission men för begravning är det bara för absolut närmaste anhöriga, inte tex en faster.

    Vi har också rätt till en dags permission vid flytt. Men annars är det semester som gäller om man ska vara borta en hel dag. Del av dag får vi däremot ta flex/komp.
  • camomill

    Min mamma hade semester en hel vecka när jag var yngre och fick i skolan. Tror jag var runt åtta år då. Anledningen var att mamma kände sig lite risig och behövde vila.

  • EpicF
    camomill skrev 2020-10-18 06:40:43 följande:

    Min mamma hade semester en hel vecka när jag var yngre och fick i skolan. Tror jag var runt åtta år då. Anledningen var att mamma kände sig lite risig och behövde vila.


    Då sjukskriven man sig.
  • Anonym (Lena)
    EpicF skrev 2020-10-18 11:13:22 följande:

    Då sjukskriven man sig.


    Nej. Det gör man inte om man inte är sjuk, det är nämligen fusk. Semester är till för att man ska vila och naturligtvis utmärkt att ta i precis det syftet.
  • EpicF
    Anonym (Lena) skrev 2020-10-18 15:06:45 följande:

    Nej. Det gör man inte om man inte är sjuk, det är nämligen fusk. Semester är till för att man ska vila och naturligtvis utmärkt att ta i precis det syftet.


    Är man risig så man sjuk och sjukskriver sig för att få vila och bli bättre.
  • camomill
    EpicF skrev 2020-10-18 11:13:22 följande:

    Då sjukskriven man sig.


    Min mamma är ingen bidragsfuskare och var inte sjuk. Hon kände för att vara hemma en vecka och tog därmed semester. Sjukskrivningar brukas när man är sjuk och inte när man inte orkar jobba.
  • Kjell2

    Vad är konstigt med att en förälder tar semester själv?

    Mina föräldrar gjorde det regelbundet, min far för att fjällvandra några dagar med en vän och min mor gjorde vart annat år en resa med sina systrar bl a.

  • Mrs Moneybags
    camomill skrev 2020-10-19 03:40:48 följande:
    Min mamma är ingen bidragsfuskare och var inte sjuk. Hon kände för att vara hemma en vecka och tog därmed semester. Sjukskrivningar brukas när man är sjuk och inte när man inte orkar jobba.
    Fast om man är så risig att man inte orkar jobba, då är man väl egentligen sjuk? Så skulle jag se det i alla fall, men jag har tack och lov ett jobb som inte sliter på mig så jag har inte varit i den situationen. 
  • Anonym (k)
    Kjell2 skrev 2020-10-19 08:02:11 följande:

    Vad är konstigt med att en förälder tar semester själv?

    Mina föräldrar gjorde det regelbundet, min far för att fjällvandra några dagar med en vän och min mor gjorde vart annat år en resa med sina systrar bl a.


    Jag tycker det är konstigt att man inte maxar barnens ledighet ja.
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (k) skrev 2020-10-19 11:59:09 följande:

    Jag tycker det är konstigt att man inte maxar barnens ledighet ja.


    Fast alla är inte helt ensamma med barnen heller. Hos oss ?slåss? far- och morföräldrar om att få rå om barnen under lov. Barnen vill också hänga med kompisar på fritids nån vecka i början och slutet. Alla har inte småbarn som inte klarar annat än mamma och pappa.
  • Kjell2
    Anonym (k) skrev 2020-10-19 11:59:09 följande:

    Jag tycker det är konstigt att man inte maxar barnens ledighet ja.


    Vi fick inte mindre ledighet för att föräldrarna hade semester när vi gick i skola.
  • Anonym (k)
    Kjell2 skrev 2020-10-19 12:55:40 följande:

    Vi fick inte mindre ledighet för att föräldrarna hade semester när vi gick i skola.


    Som jag skrev i början så handlar frågan om att ha semester själv medan barnen är i skolan för att sedan jobba på lovet och barnen istället är på fritids.
  • cosinus

    Jag tar alltid semester en dag veckan innan jul.

    Fantastiskt att få göra bort julhandlingen när alla andra fortfarande jobbar och barnen går i skolan. Gjort så sen yngsta började 6-års och det är ljuvligt. Då behöver man bara komplettera lite precis innan julafton.

  • Kjell2
    Anonym (k) skrev 2020-10-19 13:26:16 följande:
    Som jag skrev i början så handlar frågan om att ha semester själv medan barnen är i skolan för att sedan jobba på lovet och barnen istället är på fritids.
    Kom en bit ner i tråden.

    Fanns ingen fritids när jag växte upp. . På skolloven, när ingen föräldrarna hade ledigt, var vi själva, jobbade, ute och reste själv, hos släktingar, hos vänner eller på något läger. Då deras antalet semesterdagar var betydligt kortare än skollediga dagar så spelade några dagar hit eller dig ingen roll.


  • EpicF
    camomill skrev 2020-10-19 03:40:48 följande:

    Min mamma är ingen bidragsfuskare och var inte sjuk. Hon kände för att vara hemma en vecka och tog därmed semester. Sjukskrivningar brukas när man är sjuk och inte när man inte orkar jobba.


    Om man är risig, vilket är att man är i dålig form så är man sjuk och berättigad till sjukskrivning. Det är inte bidragsfusk.
  • Guapa
    EpicF skrev 2020-10-19 19:19:01 följande:

    Om man är risig, vilket är att man är i dålig form så är man sjuk och berättigad till sjukskrivning. Det är inte bidragsfusk.


    Det kan ju också vara så att man tar semester i förebyggande syfte för att det inte ska gå så långt att man blir sjuk på riktigt. Bättre att ta en vecka ledigt då och då vid behov istället för att riskera bli sjukskriven betydligt längre tid.
Svar på tråden Semester när barnen är i skolan?