Inlägg från: Anonym (Hatad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hatad)

    Hur länge till ska jag behöva känna mig hatad?

    I 3år har jag känt mig hatad av en person, det sista hon sa till mig i telefon var att hon hatade mig och att alla hennes vänner också gör det.

    Jag har aldrig sagt eller gjort något elakt mot henne men däremot hade jag svårt att släppa taget om henne och ville fortsätta ha kontakt.

    Jag vet inte hur länge till jag orkar leva såhär, gråter flera gånger i veckan, känner mig likgiltig, minns inte senast jag kände glädje, har svårt att sköta jobbet, mår konstant dåligt.

    Det finns ingenting jag kan göra för att få en bra relation till henne igen och mitt liv är nästan helt förstört pga hur jag numera mår och det blir bara värre ju längre tiden går.

  • Svar på tråden Hur länge till ska jag behöva känna mig hatad?
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (man) skrev 2020-10-16 16:37:19 följande:

    Det beror kanske på vad du gjorde för att hon ska hata dig? Lite svårt att ge dig råd om man inte vet anledningen till problemet. Folk hatar sällan andra utan anledning.

    Allt går ju inte att förlåta och det är inte så mycket du kan göra åt det. Det är upp till var och en att själv avgöra om man vill eller inte vill förlåta någon och hon verkar ju ha valt att inte förlåta och det får du acceptera. Om du envisas med att söka kontakt med någon du sårat så river det upp sår hos personen och det kommer inte mottas väl. Om hon inte vill att du kontaktar henne så måste ju du kunna respektera det.

    Varför vill du öht ha kontakt med någon som hatar dig och som inte vill ha kontakt med dig? Är det personen i sig du saknar eller är det för att du vill bli förlåten?

    Jag tycker du borde hjälp med att komma över vad de än är som hänt. Du kommer aldrig kunna få henne att förlåta dig eller gilla dig, men du kan kanske förlåta dig själv och komma vidare.


    Saken är den att jag aldrig sårat henne eller gjort henne illa, jag blev kär i henne och sa det till henne och då ville hon inte ha kontakt mer. När jag försökte få ha kvar henne som åtminstone en vänn så blev hon istället arg och hatade mig :/ saknar henne och det gör ont att känna sig hatad av någon man tycker om, skulle vara skönt att bara veta att vi inte har något ont emot varann.

    Har känt mig helt förstörd i 3år nu och hon vet om hur dåligt jag mår över det - ändå så verkar hon inte bry sig de minsta.
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (!) skrev 2020-10-16 17:23:34 följande:

    Och därför ska du sluta bry dig om henne. Du straffar dig själv. Det har gått 3 år. SLÄPP DET. 


    Jag vet att det är lätt att säga så men det är inte som att bara trycka på en knapp, det har gått 3år och mår fortfarande dåligt över det - någonting i huvudet håller mig fast i tankarna och jag vet inte hur länge jag orkar ha det såhär längre
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-16 18:03:01 följande:

    Jag gissar att det är samma TS som startat diverse trådar både här och på Flashback om sin olyckliga kärlek.

    TS, vi kommer inte kunna säga något annat än alla svar du har fått. Du blev vän med henne, du blev kär, hon tackade nej och du började stalka henne och till slut sa hon att hon hatade dig eftersom du inte lämnade henne ifred.

    Snälla, snälla du, sök upp en psykolog och red ut all oreda du har i huvudet, man ska inte må som du gör pga en vänskap som gått fel, det måste saknas något stort i ditt liv som du trodde att hon skulle kunna ge dig. 

    Tjejen kände ett stort obehag runt ditt agerande och litar inte på dig, tydligen tänker hon rätt eftersom du fortfarande inte har släppt henne. Du verkar fixerad på ett osunt sätt och du behöver hjälp!


    Allt jag vill är att hon inte går runt och tycker illa om mig, det var aldrig meningen att hon skulle känna så för mig. Jag kräver inte att vi ska ha någon kontakt, vill bara slippa känslan av att vara hatad resten av livet och inte kunna göra något åt det.

    Jag söker ingen kontakt med henne och har inte gjort det på flera år , trotts det går hon runt och sprider massa rykten om mig.
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (H) skrev 2020-10-16 22:46:50 följande:

    Du kan inte styra över hur andra känner och agerar. Du kan bara styra över ditt eget beteende.


    Ja, jag vet. Jag vet inte vad jag ska göra, på riktigt är jag rädd gör att det här kommer sluta i självmord - för jag orkar inte ha henne i mina tankar längre, jag orkar inte det.
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (H) skrev 2020-10-16 23:04:44 följande:

    Då måste du omedelbart söka hjälp. Precis som du skulle gjort om det vore något fysiskt. Låt det inte gå för långt. Det finns hjälp att få.


    Vad finns det för hjälp att få? Att bara prata om det kommer inte hjälpa, tänker att mediciner kanske hjälper? Har ingen erfarenhet av sånt från innan
  • Anonym (Hatad)
    fornminne skrev 2020-10-16 23:19:35 följande:

    Hur vet du att hon fortfarande hatar dig? Hon kanske bara inte vill ha kontakt, men i övrigt är neutral mot dig. Hur vet du att hon sprider rykten? Sjävklart hjälper terapi, men då måste du själv vilja bli av med din besatthet. Det har gått tre år! Har du inget övrigt liv?


    Vet att hon hatar mig då det var de sista hon sa till mig, hon hejar inte på mig och jag har hört av andra saker som bara kan komma från henne.

    Jo jag har ett eget liv, renoverar på mitt hus, träffar vänner, har ett jobb och fritidsintressen - men jag kan inte må bra sålänge jag känner att hon hatar mig, periodvis mår jag bra men det är oftast bara under någon dag sedan kommer illamåendet tillbaka.

    Har ingen erfarenhet alls av mediciner och hade helst sluppit, men jag lär väl, vad är det för mediciner vi pratar om?
  • Anonym (Hatad)

    Har till och med fått svårt att kommunicera med andra pga av hur dåligt jag mår, tappar orden och glömmer bort vad saker heter. Känns som att min hjärna har åkt på duktigt med stryk eftersom att jag inte alls var såhär innan.

  • Anonym (Hatad)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-10-17 08:47:04 följande:

    Hata är ett starkt ord. Min gissning är att hon inte känner något särskilt för dig längre, men undviker dig eftersom hon har insett att du inte är helt frisk. Och det har hon ju rätt i, eller hur? En normal person hade gråtit en skvätt och sedan gått vidare. Men en normal person hade inte stalkat henne från början. Jag tror att hon uttryckte sig som hon gjorde för att hon kände sig trängd. På goda grunder uppenbarligen. Som skrevs ovan, inget tyder heller på att hon medvetet har spridit rykten om dig. Du har själv satt dig i den här situationen och verkar behöva professionell hjälp för att ta dig ur den.


    Jag vill inte skylla mina problem på henne, jag jag vet om att det är mig problemet ligger hos och att det jag gjorde var heöt och hållet fel - jag är livrädd för att förlora människor ur mitt liv som jag tycker om, visst det finns miljontals människor där ute men de är svårt att hitta någon man klickar med och det tar lång tid att bygga upp en bra relation till varann.

    Jag vet inte vad samtalsterapi skulle hjälpa, finns liksom inga magiska ord som gör att jag kommer må bra igen. Det jag mer än inne på är mediciner, men jag vet inte vad det är för mediciner som finns för sånt här? Är de någon som vet?
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (JJ) skrev 2020-10-17 10:44:38 följande:

    Så du vet att det du gjorde var fel, men ändå förstår du inte varför hon hatar dig? Och du upplever att hon sprider rykten om dig? Vad är det för rykten hon sprider? Säger hon saker som inte är sant? För om hon helt enkelt berättar för folk att du har stalkat henne, så får du ju ta det, eftersom det är sant. Men jag får känslan av att du inte riktigt förstår hur obehagligt det är att bli stalkad. Du säger att du aldrig har sagt något elakt till henne, men att bli stalkad kan vara 100 gånger värre än att någon säger något elakt till en. Att bli stalkad skapar skräck och otrygghet, samt att man tvingas uppleva intrång i sitt privatliv.

    Nej, det finns inga magiska ord som får dig att må bra, men du tror väl inte att det är så samtalsterapi går till? Att terapeuten säger några ord och så mår man bra? Samtalsterapi är just vad det låter som - ett samtal. Samtalsterapi tar tid och kräver mycket ansträngning och vilja från patienten, en vilja att förändra sitt beteende och tänkande. Du verkar vilja ha en quick fix, som någon annan skrev, men det finns inte. Antidepressiva ensamt kommer inte att göra dig frisk. Du behöver gå och prata med någon.


    Såklart jag vet varför hon hatar mig, det är ju för hur jag har betett mig. Jag stalkade henne genom att vara i hennes område där hon bodde men på avstånd, försökte så gott det gick att inte störa henne genom att göra mig sedd eller hörd, jag vet om att jag har gjort fel - men är det verkligen okej att jag ska behöva bli stämplad för resten av livet pga det av personer som jag inte ens vet vilka dom är för att hon sprider rykten om mig?

    Personer som jag inte ens känner tror garanterat att jag är en farlig stalker nu, men sanningen är den att jag aldrig gjort henne de minsta illa eller sagt något elakt till henne
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (hm) skrev 2020-10-17 22:56:14 följande:

    På vilket sätt vet hon om att du mått dåligt över det?

    Har du "spammat" henne? Om det vore så simpelt som du beskriver: "Du träffade en tjej, du blev kär och berättade det för henne, men det var inte ömsesidigt" Då finns det ju ingen anledning att hon inte vill vara din vän? Men sen beskriver du dessutom att hon inte vill vara din vän och att hennes vänner hatar dig. För mig låter det som att du inte respekterat henne?

    Finns ingen anledning för henne att hata dig om du hållit dig undan och sen lite försiktigt sagt att du saknade henne. Kanske fortf inte hade varit ömsesidigt men hon hade ju inte hatar dig för det.

    Så tror du utelämnar några detaljer här...


    Jag har sagt till henne att jag mår dåligt över hur jag betedde mig mot henne nu långt i efterhand, spammade henne i två - tre dagar till en början och sedan tog jag kontakt med ett text meddelande med 2månaders mellanrum.
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-10-18 05:32:14 följande:

    Du ska inte kontakta henne alls. Aldrig mer. Inte heller medvetet söka dig dit hon är. Det spelar ingen roll vad som gick snett mellan er från början. Du har uppenbarligen gått långt över gränsen, annars hade hon inte börjat hata dig. Men detta handlar inte om henne, utan om dig och din sjukliga besatthet. Tre år har gått och du kan fortfarande inte släppa henne. En tjej du inte ens har haft en långvarig eller nära relation med, om jag förstår saken rätt? Hade ni varit gifta i 20 år, hade jag förstått om det hade tagit tid och varit svårt att hantera ett uppbrott. Inte ens det ursäktar stalking, men då hade dina känslor varit mer normala. Men till och med då måste man ju försöka gå vidare efter tre år! Och du känner så här för en tjej du aldrig ens har varit tillsammans med, eller känt på djupet? Återigen, detta handlar inte om tjejen alls, utan om dig och dina problem. Du måste söka hjälp för dem, annars kommer du ju aldrig att må bättre? Jag tror också att du behöver utredas så att du får rätt diagnos. Bara då kan du få RÄTT hjälp. Det betyder inte att du kommer att må bra på en gång, men på sikt kommer du att må bättre, och du måste börja någonstans.


    Jag sa det till henne i samband med att jag fick reda på ryktena hon hade spridit, skrev till henne då : snälla sluta sprida rykten om mig *namn* - jag mår redan tillräckligt dåligt över hur jag betedde mig mot dig.
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-10-18 09:23:42 följande:

    Men vad är det för rykten hon har spridit? Är de falska? Eller har hon bara berättat för många hur du har betett dig? Det är inte så konstigt. Hur påverkar dessa påstådda rykten ditt liv? Låter mer som en ursäkt från din sida, att fortsätta klänga dig fast och inte glömma henne.


    Totalt osannt var de väl inte men skulle ändå säga att det är väldigt hårda rykten med tanke på det jag faktiskt har gjort, fått på ryktesväg höra att jag är en översexuell stalker och det där med översexuell vet jag inte ens vart det kommer ifrån.

    Har kollat på massa dokumentärer och lyssnat på poddar om stalking efter det jag gjorde och jag själv känner att den stalkingen jag gjorde var väldigt tam jämfört med deras.

    Deras stalking:

    # Ringer och sms terrar med flera hundra sms varje dag

    # Skrämmer

    # Hotar

    # Gör sig hörd

    # Skadar

    # Mördar

    # Etc etc.

    Jag:

    # Gick runt i hennes bostadsområde med tanken om att hon absolut inte fick se mig.

    # Smsade henne ganska mycket i 3dagar till en början och sedan så var de ett sms var 2-3e månad.

    Så att folk går runt och tänker att jag är en översexuell stalker känns inte särskilt kul.
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (M) skrev 2020-10-18 18:56:11 följande:

    Ja precis, problemet är ju dessutom att man inte vet hur långt en person är beredd att gå förrän det händer. Den ovissheten i sig är enormt stressande. TS beteende ingår i flera gärningsmannaprofiler i fall där det har förekommit våld.

    Min stalker var farlig och vi kan ju inte veta hur sjuk TS verkligen är. Jag känner igen sättet att resonera och rättfärdiga ett beteende som alla andra ser är helt sjukt. Det bådar inte gott för den här stackars tjejen.


    Man kan aldrig veta hur sjuk en person är. Som t.ex. kan du inte veta om din bästa vänn kanske egentligen är en helt annan person än du tror att den är.
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (JJ) skrev 2020-10-18 19:57:22 följande:

    I ditt fall vet vi ju att du har ägnat dig åt ett sjukligt beteende och att du är sjukligt besatt av en person du inte haft kontakt med på tre år. Att det kan finnas personer i vår närhet som är psykiskt sjuka utan att vi vet om det, är irrelevant. Om min bästa vän börjar uppvisa ett sjukligt beteende, så kommer jag att försöka få hen att förstå att hen behöver söka hjälp. Men nu är det ju dig och ditt beteende, och ingen annans, vi diskuterar i den här tråden.


    Det jag menar är att man inte ska anta att en person kommer göra saker som denne inte har begått, man bör också skilja på tankar och handlingar
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (M) skrev 2020-10-18 21:09:30 följande:

    Min bästa vän stalkar inte andra. Det var mot bakgrund av ditt sjuka beteende som jag skrev det. Hur långt tror du själv att du är beredd att gå?


    Det kan du inte veta att hon inte redan gör eller kommer att göra i framtiden tyvärr, så att anta att folk kommer göra saker som dom inte har gjort ännu blir väldigt fel även om det är till bakgrund av ett visst dåligt beteende.

    Ungefär som att om du skulle stjäla en limpa på Ica för att du inte hade råd med mat - ska jag då anta att du i framtiden kommer att gå runt och råna folk och vara rädd för dig av den anledningen?

    det var väldigt längesedan jag stalkade henne senast och jag har lagt av med det, Tycker dock det är jobbigt att gå runt med en stämpel i pannan och dessutom känna mig hatad av en person som jag tidigare tyckte väldigt mycket om bara för att jag tillfälligt betedde mig olämpligt.
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (M) skrev 2020-10-18 21:09:30 följande:

    Min bästa vän stalkar inte andra. Det var mot bakgrund av ditt sjuka beteende som jag skrev det. Hur långt tror du själv att du är beredd att gå?


    Det kan du inte veta att hon inte redan gör eller kommer att göra i framtiden tyvärr, så att anta att folk kommer göra saker som dom inte har gjort ännu blir väldigt fel även om det är till bakgrund av ett visst dåligt beteende.

    Ungefär som att om du skulle stjäla en limpa på Ica för att du inte hade råd med mat - ska jag då anta att du i framtiden kommer att gå runt och råna folk och vara rädd för dig av den anledningen?

    det var väldigt längesedan jag stalkade henne senast och jag har lagt av med det, Tycker dock det är jobbigt att gå runt med en stämpel i pannan och dessutom känna mig hatad av en person som jag tidigare tyckte väldigt mycket om bara för att jag tillfälligt betedde mig olämpligt.
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (L) skrev 2020-10-18 22:29:52 följande:

    Kommer du att söka hjälp för det här nu då Ts?


    Vart vänder man sig någonstans ens?
  • Anonym (Hatad)
    Anonym (H) skrev 2020-10-18 22:46:26 följande:

    Du skrev redan för ett par år sedan att du funderade hade självmordstankar. Hur kommer det sig att du inte har sökt hjälp? Eller ens kollat upp var man söker hjälp?


    Jag vet inte, jag är väl ganska van vid att må såhär dåligt så för mig är det väl de som är det normala - jag vet inte riktigt hur det är att må bra.
    Anonym (L) skrev 2020-10-18 22:51:22 följande:

    Det beror lite på var man bor, hos mig kan man vända sig direkt till psykiatrin o be att få göra en sk egenanmälan (eller egenremiss). Alltså berätta lite för dom vad man tycker är jobbigt eller tycker sig ha problem med. I andra län eller kommuner måste man gå via vårdcentralen först o förklara för nån där. Husläkare t ex. Så remitterar dom en vidare till psyk sen.

    Mitt råd är att försöka formulera sig på papper hemma först, innan man kontaktar dom. Så slipper man kanske sitta o stamma i telefon o inte veta vad man ska säga.


    Okej tack, ska kolla upp det
Svar på tråden Hur länge till ska jag behöva känna mig hatad?