• Sat 17 Oct 2020 09:55
    6977 visningar
    226 svar
    226
    6977

    Vi som planerar graviditet 2021

    Hej!

    Är tidigt ute kanske men hittade ingen grupp så startade en!

    Nu är det äntligen dags för mig & min sambo att börja planera för bebis ????

    Jag har idag kopparspiral & planerar att ta ut den inför årsskiftet, & sen hoppar vi på det bästa! Min tanke är att inte försöka styra det allt för mycket men lite vill man ju ändå.. t.ex. har jag börjat försöka ta tracka min ägglossning denna månaden för Arja ett hum. Jag har oregelbunden mens så kan inte räkna ut det, men det borde vara nu i dagarna så tar ägglossningstest från testlagret varje morgon nu :D

    Det här är så spännande! Jag vill så gärna men är också nervös :P både inför hela grejen att bli gravid, tänk så kan man inte ???? Men också sen för hela det kapitlet i livet liksom ????

    Finns det fler som börjat förbereda så smått? :D

    Ni med erfarenhet av kopparspiral, är det bara att köra på som de säger eller bör man vänta en tid efter man tagit ut den? Finns det annat man kan göra, typ vissa hormoner etc för att öka sina chanser? ??

  • Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2021
  • Tue 19 Jan 2021 20:24
    Babymonitor skrev 2021-01-18 10:15:53 följande:

    Vad roligt Ilenez!

    Vi är bara inne på försök fyra, med ett tidigt MF förra månaden.. Men ändå känner jag mig redan lite stressad. Tror det blir så när man väl bestämmer sig. Men jag försöker tänka att denna tid är mysig också :) väntan på det som ska bli. Att försöka bli gravid är ju som du säger väldigt spännande så man får försöka njuta av det!

    Hur tänker ni kring ägglossningstest, tempa osv? Ska ni göra det på en gång eller ?tar ni det lite lugnt? till en början? :)

    Om du inte redan äter Folsyra så börja med det!


    Beklagar missfallet Hjärta Det måste vara tufft... Ja det blir nog det, man har längtat så länge och vill så gärna bli gravid, och helst med en gång, även om man vet att det är troligt att det tar lite tid. Så klart är det mysigt och förväntansfullt. Älskar när jag o sambon ligger vakna på kvällen och pratar om framtiden och det som väntar. Jag har beställt hem lite böcker som vi kan läsa under tiden vi väntar också.


    Först tänkte jag ta det lugnt till en början, eftersom jag är rädd att det ska ge mer stress, men så gillar jag att ha lite kontroll också. Så jag har bestämt mig för att både tempa och köra på äl-test. Idag kom termometern från NC hem så i morgon börjar jag tempa. Kan vara bra också att ha koll på äl eftersom mensen inte kommit tillbaka ännu, och vad jag förstått kan det dröja ett tag. Hur gör ni?

    Tack för tipset, jag har ätit det ett par månader redan.


    Nótt skrev 2021-01-18 14:36:43 följande:
    Åh jag hade precis samma känsla!!

    Tyvärr har jag haft problem med svamp sedan dess (november) så har inte kunnat ha sex alls... Och nu har jag fått ny anställning som börjar om 2 månader och jag vågar inte bli gravid mitt i en provanställning, man vet ju aldrig hur det tas emot.. Så får vänta lite. Vill dock bara börja, för som du säger kan det ju ta lite tid! Men då får man ju också vara beredd på att det kanske går! Vilket inte är så lägligt just nu... 

    Jag använder dock både äl-test och tempning, för att lära mig min cykel (är oregelbunden) och nu då för att undvika graviditet bara liiite till. Tänker att vi kan börja försöka i maj/juni. Skulle det mot förmodan ta sig direkt då så hinnr jag färdigt provanställningen innan det syns haha!!

    Åh, så tråkigt! Spännande med nytt jobb! Vad är det för jobb? Hur lång är provanställningen?
    Ja det är ju svårt att veta det där, hur lång tid det kommer ta. Det är svårt att vara inställd på att man ska börja försöka bli gravid för att sen ställa om sig till att man får vänta lite till, även om det inte är så länge. Det känns ju som en evighet med all längtan och önskan efter ett barn. 3,5-4,5 månader kvar ungefär då till maj/juni, det är ju inte allt för långt bort i alla fall.
    Jag tänkte också köra på både temp + äl-test.

  • Tue 19 Jan 2021 21:37
    llenez skrev 2021-01-19 20:24:27 följande:

    Beklagar missfallet  Det måste vara tufft... Ja det blir nog det, man har längtat så länge och vill så gärna bli gravid, och helst med en gång, även om man vet att det är troligt att det tar lite tid. Så klart är det mysigt och förväntansfullt. Älskar när jag o sambon ligger vakna på kvällen och pratar om framtiden och det som väntar. Jag har beställt hem lite böcker som vi kan läsa under tiden vi väntar också.

    Först tänkte jag ta det lugnt till en början, eftersom jag är rädd att det ska ge mer stress, men så gillar jag att ha lite kontroll också. Så jag har bestämt mig för att både tempa och köra på äl-test. Idag kom termometern från NC hem så i morgon börjar jag tempa. Kan vara bra också att ha koll på äl eftersom mensen inte kommit tillbaka ännu, och vad jag förstått kan det dröja ett tag. Hur gör ni?


    Samma här, trodde jag skulle vara lugn och låta det ta sin tid men idag kom tempen från NC hem haha. Så nu är det NC, ÄL-test och vitamintillskott! Men försöker samtidigt njuta av ?pirret? jag har nu. Inte bara stressa och bli besviken när mensen kommer, även om det är svårt ibland.

    Längtar så mycket efter ett starkt fint plus, se magen växa, följa vecka för vecka i någon app.. åh så mycket fint som ligger framför oss ändå <3
  • Wed 20 Jan 2021 11:37
    Babymonitor skrev 2021-01-19 21:37:02 följande:

    Samma här, trodde jag skulle vara lugn och låta det ta sin tid men idag kom tempen från NC hem haha. Så nu är det NC, ÄL-test och vitamintillskott! Men försöker samtidigt njuta av ?pirret? jag har nu. Inte bara stressa och bli besviken när mensen kommer, även om det är svårt ibland.

    Längtar så mycket efter ett starkt fint plus, se magen växa, följa vecka för vecka i någon app.. åh så mycket fint som ligger framför oss ändå <3


    Haha då fick vi termometern samma dag. Första mätningen tog jag inte med för jag sov så dåligt under natten, kanske 2 timmar åt gången.

    Ja vi får försöka njuta lite också. Jag virkar lite grann så tänkte kolla upp mönster på saker jag vill virka till barnet och kanske börja med nåt litet projekt.

    Det känns helt magiskt när man tänker på det, men det känns så overkligt fortfarande, undrar när den känslan kommer släppa?

    Har ni funderat nåt på när ni vill berätta om graviditeten sen?

    Jag tror jag vill berätta tidigt för föräldrar, syskon o ev. en kompis, då kan man även få stöd o så om det inte skulle gå bra. Sen vill jag ju göra det på något roligt sätt så det kan jag också klura på nu under tiden.
  • Wed 20 Jan 2021 11:42
    llenez skrev 2021-01-19 20:24:27 följande:

    Beklagar missfallet Hjärta Det måste vara tufft... Ja det blir nog det, man har längtat så länge och vill så gärna bli gravid, och helst med en gång, även om man vet att det är troligt att det tar lite tid. Så klart är det mysigt och förväntansfullt. Älskar när jag o sambon ligger vakna på kvällen och pratar om framtiden och det som väntar. Jag har beställt hem lite böcker som vi kan läsa under tiden vi väntar också.


    Först tänkte jag ta det lugnt till en början, eftersom jag är rädd att det ska ge mer stress, men så gillar jag att ha lite kontroll också. Så jag har bestämt mig för att både tempa och köra på äl-test. Idag kom termometern från NC hem så i morgon börjar jag tempa. Kan vara bra också att ha koll på äl eftersom mensen inte kommit tillbaka ännu, och vad jag förstått kan det dröja ett tag. Hur gör ni?

    Tack för tipset, jag har ätit det ett par månader redan.


    Nótt skrev 2021-01-18 14:36:43 följande:
    Åh jag hade precis samma känsla!!

    Tyvärr har jag haft problem med svamp sedan dess (november) så har inte kunnat ha sex alls... Och nu har jag fått ny anställning som börjar om 2 månader och jag vågar inte bli gravid mitt i en provanställning, man vet ju aldrig hur det tas emot.. Så får vänta lite. Vill dock bara börja, för som du säger kan det ju ta lite tid! Men då får man ju också vara beredd på att det kanske går! Vilket inte är så lägligt just nu... 

    Jag använder dock både äl-test och tempning, för att lära mig min cykel (är oregelbunden) och nu då för att undvika graviditet bara liiite till. Tänker att vi kan börja försöka i maj/juni. Skulle det mot förmodan ta sig direkt då så hinnr jag färdigt provanställningen innan det syns haha!!

    Åh, så tråkigt! Spännande med nytt jobb! Vad är det för jobb? Hur lång är provanställningen?
    Ja det är ju svårt att veta det där, hur lång tid det kommer ta. Det är svårt att vara inställd på att man ska börja försöka bli gravid för att sen ställa om sig till att man får vänta lite till, även om det inte är så länge. Det känns ju som en evighet med all längtan och önskan efter ett barn. 3,5-4,5 månader kvar ungefär då till maj/juni, det är ju inte allt för långt bort i alla fall.
    Jag tänkte också köra på både temp + äl-test.


    Det är 6 månaders provanställning som om man utgår från att det skulle ta sig på första försöket (man får ju ändå vara beredd på det även om det inte är troligt) "kan" jag inte bli gravid förrän i juni/juli, börjar jobbet i mitten av mars! 
    Så jag får satsa på att lära känns mig själv och min cykel till dess, började ju tempa förra. Är oregelbunden så lär ta ett tag att lära känna allting!
  • Wed 20 Jan 2021 11:43
    llenez skrev 2021-01-20 11:37:35 följande:
    Haha då fick vi termometern samma dag. Första mätningen tog jag inte med för jag sov så dåligt under natten, kanske 2 timmar åt gången.

    Ja vi får försöka njuta lite också. Jag virkar lite grann så tänkte kolla upp mönster på saker jag vill virka till barnet och kanske börja med nåt litet projekt.

    Det känns helt magiskt när man tänker på det, men det känns så overkligt fortfarande, undrar när den känslan kommer släppa?

    Har ni funderat nåt på när ni vill berätta om graviditeten sen?

    Jag tror jag vill berätta tidigt för föräldrar, syskon o ev. en kompis, då kan man även få stöd o så om det inte skulle gå bra. Sen vill jag ju göra det på något roligt sätt så det kan jag också klura på nu under tiden.
    Åh jag vill ha tillbaka den känslan! Hoppas den dyker upp igen när det närmar sig? :D
  • Wed 20 Jan 2021 19:19
    llenez skrev 2021-01-20 11:37:35 följande:

    Haha då fick vi termometern samma dag. Första mätningen tog jag inte med för jag sov så dåligt under natten, kanske 2 timmar åt gången.

    Ja vi får försöka njuta lite också. Jag virkar lite grann så tänkte kolla upp mönster på saker jag vill virka till barnet och kanske börja med nåt litet projekt.

    Det känns helt magiskt när man tänker på det, men det känns så overkligt fortfarande, undrar när den känslan kommer släppa?

    Har ni funderat nåt på när ni vill berätta om graviditeten sen?

    Jag tror jag vill berätta tidigt för föräldrar, syskon o ev. en kompis, då kan man även få stöd o så om det inte skulle gå bra. Sen vill jag ju göra det på något roligt sätt så det kan jag också klura på nu under tiden.


    Åh vad mysigt! Bra sätt att hålla tankarna sysselsatta mellan ÄL och mens också ;)

    Jag tror vi berättar för familjen och några vänner efter första UL (kommer vilja boka in ett tidigt privat). Så blir väl vecka 6-8 någon gång kanske?

    Jag med! Om du kommer på något får du skriva :D
  • Sat 6 Feb 2021 17:51

    Hur går det med tempning för er?

    Jag har sovit dåligt flera nätter sen jag började. I alla trådar jag läser skriver folk att man ska tempa ungefär samma tid varje morgon, men har inte sett det i instruktionerna, något jag missat? Så jag har kört på det första jag gör när jag vaknar, olika tider. Den senaste veckan i alla fall har jag vaknat mellan 4-5 och tempat då, ibland vid 7 o ibland vid 9. I torsdags kom en liten ljusröd blödning på pappret och jag tänkte att mensen är på g. Torsdag kväll satte jag in menskoppen och på fredag morgon var det bara några droppar. Fredag kväll var det knappt en droppe men I morse var det några droppar igen. Tyvärr kan jag inte hem på nu då jag har fått feber. Men får se om det har kommit mer i koppen ikväll, annars kanske jag tar ett grav. test imorgon för att stilla mitt sinne?

    Jag hoppas att Corona lugnat ner sig tills vi blir gravida, vill ju verkligen att partnern ska få följa med på besök hos bm och att det inte finns några osäkerheter kring förlossning/bb. Känns extra viktigt när det är första barnet, så jag håller alla tummar jag har.


    Nótt skrev 2021-01-20 11:42:21 följande:

    Det är 6 månaders provanställning som om man utgår från att det skulle ta sig på första försöket (man får ju ändå vara beredd på det även om det inte är troligt) "kan" jag inte bli gravid förrän i juni/juli, börjar jobbet i mitten av mars! 

    Så jag får satsa på att lära känns mig själv och min cykel till dess, började ju tempa förra. Är oregelbunden så lär ta ett tag att lära känna allting!


    Det låter som en bra idé att ta vara på tiden på så vis. Segt att behöva vänta ett par månader till men då har du förhoppningsvis tryggheten i en fast anställning sen, lycka till!
    Babymonitor skrev 2021-01-20 19:19:52 följande:

    Åh vad mysigt! Bra sätt att hålla tankarna sysselsatta mellan ÄL och mens också ;)

    Jag tror vi berättar för familjen och några vänner efter första UL (kommer vilja boka in ett tidigt privat). Så blir väl vecka 6-8 någon gång kanske?

    Jag med! Om du kommer på något får du skriva :D


    Så mysigt, kan va skönt att få bekräftat bebis mår bra. Hur mycket kostar ett privat ul ungefär? Antar att det skiljer sig en del beroende på var i landet man bor?

    Jag har hittat en poster som jag tror att min bror ska få när det är dags, det står "Det enda som är bättre än att jag får ha dig som min bror är att mina barn får ha dig som morbror"
  • Sat 6 Feb 2021 23:49

    Här har vi en till som har börjat!

    Jag slutade med mina minipiller i november, och har väl inte egentligen förrän nu tillsammans med sambon bestämt att det faktiskt är dags. Vi bestämde i november att jag skulle sluta med preventivmedel så att min kropp skulle återgå till de normala, med menscykel och allt! Men de är nu vi verkligen bestämt att börja försöka. Min menscykel har varit super oregelbunden (40+ dagar). Men de två senaste månaderna så har menscykeln blivit färre dagar. Senare cykeln var på 29 dagar!! Så känns som att de börjar rätta till sig i kroppen. I förrgår hade jag antagligen ÄL, klibbiga flytningar, lite mer sexlust osv, som jag börjat upptäcka efter jag slutade med preventivmedel att jag fått 1 gång i månaden. Men om det nu inte skulle va ÄL, så har vi också köpt ägglossningstest för kommande månaderna! så kul att läsa också hur de går för andra här i tråden! Spännande!!

  • Sun 7 Feb 2021 08:14


    Hej!

    Jag gjorde ett test idag på BIM -4, vad tror ni? ????
  • Sun 7 Feb 2021 08:23
    Rx145a skrev 2021-02-07 08:14:10 följande:

    Hej!

    Jag gjorde ett test idag på BIM -4, vad tror ni? ????


    Det ser absolut ut som ett plus

    Jag vågar säga grattis!!! :)
Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2021