• Anonym (osäke­r)
    Sat 17 Oct 2020 14:09
    174 visningar
    21 svar
    21
    174

    Relationsråd mottages.

    Finns säkert 1000 liknande trådar men jag känner att jag behöver skriva av mig.


    Vet inte hur jag ska försöka summera detta utan att det blir en bok.


    Jag är gift med en kvinna som jag verkligen älskar, men jag känner inte samma sak tillbaka längre vilket gör mig kluven över vart vi är på väg.


    Vi har vart ihop sedan vi båda var 18år och vi är idag runt 30 båda två.


    Vi har haft våra upp och ner som alla men på senaste åren har det dalat på det känslomässiga planet från hennes sida enligt mig.


    Hon har svårt att ge mig stöttning när jag behöver det, hon säger att hon inte förstår min upplevelse och därför inte känner att hon kan stötta även om hon skulle vilja. Detta har handlat om specifikt när jag förlorade jobbet pga dåliga förhållanden och när jag blev sjuk och utvecklade ångest.


    Så där fick jag klara mig själv. Tvärt om är jag alltid där och försöker förstå vad hon går genom, och har jag själv inte erfarenhet av det så lyssnar jag bara och försöker läsa mellan raderna på vad hon behöver... allmän stöttning i mina ögon.


    En annan sak som börjat förekomma mer och mer är att hon kritiserar alla mina val, Jobbar jag så jobbar jag för mycket (8-17 + pendling) och lämnar henne själv med sysslor och barn.


    Jobbar jag hemifrån och hjälper till så mycket jag kan på raster och dylikt så ser vi för mycket av varandra enligt henne. Detta skapar friktion och hon blir helt enkelt irriterad på mig. Exempel på detta är när jag gör något som att diska, dammsuga och handla mat, men hon istället tyckte att jag skulle tagit hand om barnen så hon kunde få en paus, dock utan att berätta detta för mig. Gör jag tvärt om så är det disken jag skulle tagit osv, ni fattar.


    Detta har fått mig att känna mig dålig, allt jag försöker duger ju inte och jag vill bara försöka hjälpa och hålla alla nöjda så gott jag kan.


    Och det sista som ni säkert kunde gissa. Sexlivet är helt kört. Jag har ett behov som jag tror är rätt normalt i en relation, vill känna mig uppskattat som partner och att vi "kan" ha sex ibland för att vi älskar varandra.


    Hon är helt apatisk på det här planet, hon vill inte helt enkelt, inget driv ingen lust. Detta säger hon rakt ut vilket är okej såklart, men jag vill gärna att vi jobbar på det och det säger hon att hon vill också men inget händer, jag har föreslagit massor med saker men hon sluter sig bara och det rinner ut i sanden.


    Detta är nog de stora sakerna som mer eller mindre kommer upp till ytan rätt återkommande.


    Vi diskuterar och jag förklarar min sida, att jag älskar henne och vill vara med henne och försöker bara göra vad jag kan men att det känns omöjligt många gånger. Hon svarar med att hon vill göra det hon kan för att förbättra situationen men vi hamnar alltid tillbaka här igen.


    Det har gått så långt att jag lagt mig helt på rygg och sagt att jag tänker att hon inte älskar mig mer och då förtjänar jag att hon säger det till mig. För jag kan inte laga relationen själv. Hon insisterar på att hon älskar mig och inte alls vill lämna mig och att allt kommer bli bättre. Men ja... så känns det ju fortfarande inte som sagt. Det är bara ett ekorrhjul.


    Jag älskar henne och vill inte lämna henne, jag vill leva och vara med henne, men om vi ska vara partners behöver vi stötta och bry oss om varandra och försöka möta varandra i dessa punkter framförallt. 


    Jag vet inte vad jag ska göra eller vart jag vill komma med detta inlägg.


    behövde kanske bara skriva av mig.


    Om någon har något råd så är det bara att skriva. 


    Tack på förhand.


     

  • Svar på tråden Relationsråd mottages.
  • Anonym (osäke­r) Trådstartaren
    Sat 17 Oct 2020 21:55
    #5

    Först vill jag tacka er som tar er tiden och svarar och beskriver lite.


    Jag ska väl erkänna att jag förstått vilket håll det här pekar men jag vill samtidigt inte erkänna det eftersom jag inte vill att något ska ta slut.


    Jag älskar henne, men jag behöver mer än vad som finns nu... det här är inte en par relation som det är nu och då är det lika bra att avsluta det om ingen förändring kan ske.


    Men det är väl just det, jag hoppas hela tiden att den här gången kanske det blir annorlunda, men efter så många återkommande diskussioner om dessa saker så känner jag väl någonstans att jag tappar det lilla hopp som finns kvar.


    Usch vad jobbigt :(


    Jag vill inte heller leva utan mina barn på heltid... 

  • Anonym (osäke­r) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 10:26
    #8
    Anonym (Nicke) skrev 2020-10-18 08:19:32 följande:

    Ser du den röda tråden i det du skriver? 
    Hon gillar inte när du jobbar för länge för att hon får vara ensam med barnen.
    När du diskar så lämnar du henne med barnen.
    Ge kvinnan en paus. Ta barnen och låt henne vara lite ensam. 

    Tycker även det är märkligt det där med att du vill att hon ska stötta dig? Hur? 
    Jag har vart deprimerad, kan inte ens minnas att jag lade ansvar på min man att han skulle bete sig på ett visst sätt under den tiden. Var mest glad att han inte lämnade mig. 
    Och hur vill du bli stöttad i att du förlorade jobbet? Du är en vuxen man, inte ett barn. Det ända du kan förvänta dig är att hon fortsätter som vanligt. 
    Det är även svinjobbigt för den andra partnern när den ena förlorar jobbet. Hela familjens ekonomi står på spel.

    Känns som om du drar på dig offerkoftan och vill bli daltad med av en kvinna som redan har upp över öronen med sig själv. 

    Du lägger liksom bara fokus på dig själv här medans din fru inte alls verkar må speciellt bra av det du beskriver.  Varför inte lägga fokus på henne istället? Försök se hennes behov. 

    Det är så vanligt att män bara fokuserar på sig själva. Rätt som det är så drar kvinnan och han sitter där som ett frågetecken, fast han haft svaret framför näsan i flera år. 

    Ge henne space, utan barn -  Lägg upp det som att du tar iväg barnen på aktiviteter för deras skull, att du verkligen känner att du vill spendera lite mer tid med barnen på tu man hand, och inte för att hon ska få egentid, så slipper hon känna tacksamhetsskuld som blir ännu en belastning. Visa att du är din egen och självgående utan stöttning av henne.

    Det du gör för henne ska aldrig någonsin få nämnas efteråt i nån slags bekräftelsefiske från din sida, eller en tävling om vem som är bäst. Bara gör.
    Ibland måste man släppa lite på greppet för att någon ska kunna närma sig igen.

    Lycka till


    Förstår att det är svårt att få hela bilden, men min första reaktion på ditt inlägg var: Om det ändå vore så lätt,
    Tro mig jag har gjort i princip allt du beskriver, jag tar gladeligen barnen, jag älskar att vara med dom och hitta på aktiviteter.


    Vi åker iväg på saker och min fru vill då oftast själv följa med istället för att vara hemma och ha egen tid, det är helt hennes väl.
    Hon åker på tjejweekends och jag tar barnen, jag säger inte ett ord om detta... snarare så uppmuntrar jag att hon umgås med sina vänner.

    Tycker du enbart läser mitt inlägg som att "jag inte tar hand om barnen"
    När jag gör hushållssysslor så tycker hon att jag borde tagit barnen, när jag tar barnen borde jag ha städat istället. det finns liksom inget rätt här, är just det som är saken.

    Jobba måste jag, så är det bara för att vi ska få ekonomin att fungera.
    Nu har jag ett arbete med fasta tider 08-17 vilket är fullt rimligt och något jag anser att vi måste klara av att sköta tillsammans med livspusslet.
    Det går inte att gå ner i tid för att avlasta ännu mera hemma exempelvis.

    jag tog dock väldigt lång semester i sommar av den anledningen och då tog jag alla nätter och mornar så att hon fick sova och vila ut varje morgon.
    Det var det jag kunde ge.


    Stöttning tror jag vi alla behöver någon gång i livet.
    För min del är det inte ofta men det var en period då jag verkligen behövde allt stöd jag kunde få.
    Jag blev svårt sjuk och hamnade på sjukhus under en period, jag blev till slut frisk men hade då utvecklat en dödsångest som satt djupt i mig.
    Detta gjorde att jag behövde få prata om mina upplevelser då och då.
    Svaret jag fick under denna period var ordagrant: - Kan du inte bara vara tyst, det är så jobbigt med det där.
    Detta uttalades i olika former under denna period, vilket gjorde att jag slöt mig i mig själv och läkeperioden blev bra mycket längre eftersom jag kände mig helt ensam.
    Där är min syn på ett förhållande att man borde vart där för sin partner och lyssnat åtminstone, men det är min åsikt.

    Ska erkänna att jag säkerligen har offerkoftan på mig just nu, så har det dock inte vart när det här utspelat sig, det är nu när jag känner att det absolut inte kan fortsätta såhär och jag känner mig lite uppgiven av alla icke försök till förändring.

  • Anonym (osäke­r) Trådstartaren
    Fri 23 Oct 2020 22:25
    #18

    Det här är något som pågått mer eller mindre i över två års tid.


    Dock har det eskalerat under corona kanske, eller så upplevs det bara så.
    Men just nu pratar vi knappt med varandra längre... jag orkar inte längre "försöka själv" och om inte jag ger 99% hela tiden så ger hon inte 1% så då blir det dött lopp direkt.


    Börjar väl sakta landa i tanken på vad som kommer härnäst. Men jag vet inte hur det kommer utspela sig. Det är svårt att ta initiativet till något man inte vill men samtidigt känner sig tvungen att göra.

  • Anonym (osäke­r) Trådstartaren
    Fri 23 Oct 2020 22:32
    #19
    Anonym (osäker) skrev 2020-10-23 22:25:15 följande:

    Det här är något som pågått mer eller mindre i över två års tid.


    Dock har det eskalerat under corona kanske, eller så upplevs det bara så.
    Men just nu pratar vi knappt med varandra längre... jag orkar inte längre "försöka själv" och om inte jag ger 99% hela tiden så ger hon inte 1% så då blir det dött lopp direkt.


    Börjar väl sakta landa i tanken på vad som kommer härnäst. Men jag vet inte hur det kommer utspela sig. Det är svårt att ta initiativet till något man inte vill men samtidigt känner sig tvungen att göra.


    Parterapi är något vi inte provat förvisso, känner väl att mina förhoppningar på att det skulle vara något som hon kan tänkas engagera sig i är väldigt små... men det kanske bara är jag som gräver ner mig lite när jag säger så.

    Blir att fundera noga på det och sedan ställa ett ultimatum som någon nämnde.
    Antingen prövar vi parterapi eller så lägger vi ner våra försök att hitta tillbaka.
    Jag kan bara tala för mig själv och jag är iaf inte lycklig såhär... känns inte möjligt att tänka sig in i att acceptera situationen för vad den är just nu. Då tror jag vi båda klarar oss bättre själva.
Svar på tråden Relationsråd mottages.