• Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Sat 17 Oct 2020 16:30
    3438 visningar
    44 svar
    44
    3438

    Luktar parfymfritt inte bra?

    Till skillnad från vuxna har barn inte en fullt utvecklad kroppsdoft med hormondofter, illaluktande svett osv. Parfymerade produkter finns ju för en anledning och döljer människodofter som blir illaluktande väldigt fort iallafall från alla ställen man transpirerar och har körtlar. Jag tycker människor har fasansfulla dofter i sig själv bara några timmar efter dusch och föredrar någon form av vällukt syntetisk eller från blommor eller liknande. Men samtidigt är jag väldigt kräsen på dofter och gillar inte de flesta parfymer med massa fruktdoft och sliskig sötma, kväljande stundtals.

    Har svårt att stå ut med mina egna kroppsdofter också om jag inte är alldeles fräsch likaså mina partners. Älskar stoppa näsan i en nytvättad korg med kläder eller i ett nytvättat hår. Kläder luktar unket väldigt fort särskilt ytterkläder. Räcker med att de blir fuktiga i regnet så luktar man illa. Så parfymerat är absolut något jag föredrar. Svettdoft är inte det värsta. Huddoft, hårbotten, dålig andedräkt och kön inkl rumpa är värst.

  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Sat 17 Oct 2020 16:31
    #5
    Aniiee skrev 2020-10-17 15:46:02 följande:

    Nej, det sätmmer inte. De som säger det är så vana vid att allt luktar parfym att det inte vet hur en människa ska lukta.


    De flesta människor luktar inte gott i sig själv enligt min erfarenhet.
  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Sat 17 Oct 2020 22:03
    #11
    Anonym (Nopp) skrev 2020-10-17 21:26:06 följande:
    Jodå, nog svettas vår 3-åring! Och skitigt hår och annat får dom ju. I alla fall våra kladdmonster. Och hur många vuxna går runt och svettas så andra känner lukten av det? Maken luktar svett när han ansträngt sig massor, inte i sig självt. De enda som luktar illa är riktigt gamla människor och där är det nog oftast brist på dusch och tvätt som är problemet.
    Doftsinnet varierar uppenbarligen. Har väldigt känsligt sådant. Känner dålig människolukt lite överallt. Många luktar svett, smutsiga kläder, talg och annat obehagligt. De som luktar gott är ofta för att de luktar parfym och använder parfymerade produkter. Sen är det ju en sak att ha människor i sin miljö eller sniffa på dem nära eller nakna. Tycker bara människor luktar gott nyduschade mer eller mindre och då är det ju tvåldoften jag känner.
  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Sat 17 Oct 2020 22:05
    #12
    Anonym (Nopp) skrev 2020-10-17 21:26:06 följande:
    Jodå, nog svettas vår 3-åring! Och skitigt hår och annat får dom ju. I alla fall våra kladdmonster. Och hur många vuxna går runt och svettas så andra känner lukten av det? Maken luktar svett när han ansträngt sig massor, inte i sig självt. De enda som luktar illa är riktigt gamla människor och där är det nog oftast brist på dusch och tvätt som är problemet.
    Fast barn luktar barn och det är inte samma som vuxendoft. De luktar smutsig sandlåda och lite svettigt ibland men det är rätt mysigt jämfört med vuxna.
  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Sun 18 Oct 2020 13:39
    #22
    Anonym (Nono) skrev 2020-10-18 12:52:39 följande:

    Fast om man har en ?unken människodoft? går det ju inte att dölja med parfym, det blir ju bara dubbelt äckligt. Då måste man ju använda typ en hel parfymflaska.

    När folk inte luktar gott är det ofta deras kläder som tvättats/torkats på fel sätt så att det blir lite surt, alternativt att de har mögel hemma, då luktar de gammal garderob ungefär

    Sa till en på jobbet en gång som alltid luktade unket, att ni har nog mögel hemma, han tog mig på orden och tog dit någon som kollade, och mycket riktigt, de fick sanera.


    Unkenhet kan absolut vara hemmadoften som satt sig. Många hem luktar en fadd doft eller mögel, och kläder som du skriver kan lukta förfärligt ibland efter tvätt, särskilt vissa tyger.
    Men den stanken jag pratar om som vissa människor har kommer från hudens körtlar och hårbotten. Vissa luktar hårbotten trots att de har nytvättat hår eller ganska snart efter och luktar runt hårsäckarna kring skägget t ex och i ansiktet. Dessa har nog ofta en fetare hud som utsöndrar mer. Sedan kan urinen  och könsdoft vara väldigt olika i olika åldrar, och stadier beroende på hormonstatus osv. Även svettlukt varierar hos olika folkgrupper beroende på vad de ätit, stresshormoner osv. Jag kan själv lukta apa bara några minuter efter dusch om jag tex är nervös inför nåt. Har det då satt sig i tyget är det kört resten av dagen även om jag är aldrig så ren. Människor luktar väldigt olika och vissa har en god kroppsdoft i sig själv som man uppskattar så länge man är kär i en person. Men fort känslor svalnar kan man känna den tydligt och kanske inte gillar den längre.
  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Tue 20 Oct 2020 10:39
    #37
    Anonym (pippi) skrev 2020-10-20 06:41:20 följande:

    Vilken intressant fråga! Luktar rena människor illa utan parfym? Har svårt att tro det. Kanske om de är sjuka eller lever extremt ohälsosamt. Men en frisk hälsosam nyduschad människa i rena kläder men allt helt oparfymerat borde lukta typ.. ingenting. Vissa i tråden påstår dock motsatsen. Kan det vara så att de parfymfria människor de stött på inte är så renliga av sig?


    Kanske inte illa som i smutsigt men man gillar inte deras lukt helt enkelt som någon annan skrev. Vissa människors lukt upplevs som obehaglig och lite unken. Kanske inte så ofta som människor har allt rent och tvättat samtidigt om du tänker på det. Någon må ha stigit ut ut duschen precis men tar sen på sig en ytterrock som inte tvättats på länge och munnen kanske inte är superfräsch efter senaste koppen kaffe eller måltiden. Vissa tvättar inte heller håret varje dag och kan lukta mer från håret och huden.  Doftupplevelser är väldigt olika. Känner vissa som knappt har något luktsinne och aldrig besvärats medan andra gnäller för minsta lilla. Så räkna med att någon förmodligen tyckt att du luktat mindre gott medan nån annan kanske uppskattat din doft.

    Jag tycker parfymer döljer mycket otrevligt och jag föredrar en väl utvald parfym som passar en människa i lagom mängd och ett väldoftande hårsvall. Tänder helt enkelt på parfym och finner det sexigt och gillar inte människodoft till skillnad från djurdofter som jag oftast älskar.
  • Anonym (parfy­m är sexigt­)
    Tue 20 Oct 2020 11:01
    #39
    MsFry skrev 2020-10-20 10:52:31 följande:
    Men det finns ju ingen parfym i världen som kan maskera en otvättad rock eller dålig munhygien. Snarare blir det en giftig kombination bara.

    Parfymer (i små mängder) gör sig bäst på rena människor.

    Och parfym i tvättmedel hjälper ju inte om man inte tvättar kläderna...
    Varför förutsätter du att alla som använder parfym är orenliga? Jag tänker parfym och fräschet som ett vinnande koncept. Självklart om jag är attraherad av någon kommer jag även att gilla deras kroppsdoft naturella, förutsatt att de är rena Men kommer ändock att tända till lite extra när de bär parfym. Och jag älskar doften av rena kläder och vissa sköljmedel.

    Precis som du säger avskyr jag orenlighet i alla former och parfym på en sådan är groteskt precis, men om du har tur träffar parfymen innan det unkna nnår din näsa. Har de inte parfym träffar snusket näsborrarna direkt, så föredrar parfymen faktiskt.

Svar på tråden Luktar parfymfritt inte bra?