• Mon 4 Jan 2021 14:34
    1904 visningar
    14 svar
    14
    1904

    Ni som har migrän - vilken smärtlindring??

    Hej!
    Ser att tråden inte varit aktiv på ett tag men provar att väcka upp den igen :) Du skrev att det löste sig, får man fråga vad du fick ok att ta?

    Jag har vanligtvis diagnosen kronisk migrän = många anfall/månad vilket jag fick  under kontroll med hjälp av förebyggande medicin innan graviditeten. Tack vare den medicinen blev jag av med diagnosen kronisk migrän men när jag blev gravid och var tvungen att sluta med den har anfallen ökat. Både i antal och styrka och jag blir tokig! Min neurolog har sagt att det tyvärr inte finns något jag kan ta i förebyggande men man vet ju aldrig.. känner mig hjälplös och vet inte vad jag ska ta mig till men kan inte med att sjukskriva mig mer utan läkarintyg :(

  • Fri 8 Jan 2021 09:23
    #14
    Grustradgarden skrev 2021-01-05 16:52:57 följande:
    Stackare! Jag har (peppar peppar) inte fått några fler anfall. När jag hamnade på akuten fick jag en Alvedon och en diklofenak. Det hjälpte inte, så de fick ge mig ytterligare en diklofenak och till slut släppte det. Nu när jag gått mer än halva graviditeten får man inte ta diklo något mer... Nu har jag fått sumatriptan utskrivet som jag får ta om jag får nytt anfall.

    Du måste ju kunna få ett sjukintyg? Stackare! Det är tydligen högre risk att få havandeskapsförgiftning också...
    Okej, jag har också sumatriptan i sprutform (tar upp tablettform för långsamt) jag kan ta när jag får för svåra/långa anfall. Men jag vill ju undvika den så långt det går också. Det är egentligen innan det blir ett "riktigt" anfall som är värst när jag kan gå med huvudvärk i flera dagar som tär mest. Ska ringa min bm i nästa vecka och prata med henne om att jag är så otroligt trött och har svårt att orka med något annat än jobb och knappt det så ska även ta upp detta med huvudvärken. Skulle gissa på att hon tycker det är bäst med en sjukskrivning, men jag har dragit mig för det.....hatar att gnälla och det värsta är ju när man "ser frisk ut" men mår dåligt...

    Jasså? Högre risk för havandeskapsförgiftning pga migrän/huvudvärk? Det ska jag kolla upp i så fall. Har bara hört att man ska vara uppmärksam på ökad huvudvärk då det kan vara ett symptom?
Svar på tråden Ni som har migrän - vilken smärtlindring??