Forum Barn 0-12mån - Förälder
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Hyperaktiv 6 månaders som skriker mycket - Vad ska vi göra?!

Lör 17 okt 19:08 Läst 0 gånger Totalt 19 svar
    Lör 17 okt 19:08

Jag och min man fick vårt första barn i april -20. Hon är nu sex månader gammal och har varit väldigt intensiv redan från start. Här kommer en kort beskrivning av vår situation och henne:

- Jag hade en normal graviditet och förlossning.

- Hon föddes två dagar innan BF. Normal vikt och längd.

- Hon hade kolik de tre första månaderna.

- Hon reagerade positivt på ersättning utan komjöksprotein, så hon har blivit flaskmatad sedan hon var sex veckor. Vid allergiutredning nu vid sex månader var hon dock inte allergisk.

- Hon har god matlust och gillar fruktpuré och matigare klämmisar.

- Hon har aldrig varit så intresserad av ögonkontakt, men tar kontakt. Hon var ganska sen med ögonkontakten (ca. 7 veckor) gentemot jämngamla bebisar i vår omgivning.

- Hon är VÄLDIGT aktiv. Hon kryper och har börjat resa sig mot saker.

- Hon gillar inte att sitta still. Hon vrider och vänder sig mycket i famnen.

- Hon gillar att åka vagn!

- Hon har goda sömnvanor. Lägger sig runt 19.30 och vaknar 00 och 04 för närhet, sedan sover hon vidare till ungefär 06. Vi slutade nattmata för några veckor sedan.

- Hon är inte så förtjust i andra barn. Hon spanar in dem, men blir ofta rädd eller ledsen och börjar gråta hysteriskt om de kommer för nära.

- Hon gillar att leka tittut och skrattar när vi busar med henne och kittlas.

- Hon reagerar inte på sitt namn än.

- Hon jollrar ganska lite. Säger tex inte B eller D.

Vårt stora problem är att hon ofta är missnöjd. Hon skriker när hon är i famnen och när hon är på golvet. Inte jämt och ständigt, men väldigt ofta. Det är inte glada rop, utan faktiska skrik. Enda gången hon inte skriker är i vagnen.

Finns det fler som känner igen sig i beskrivning av vår dotter? Har ni tips? Jag har googlat mycket på autism, ADHD och HNB (high need babies) men vill inte måla fan på väggen. Är bara så trött och ledsen över vår situation. Känns inte som att andra småbarnsföräldrar vill umgås med oss för att vår dotter är så skrikig.

• Anonym (f)
    Visa endast
    Lör 17 okt 19:34 #1

Låter inte helt typiskt men har du testat googla plusbarn/higj needing baby?

• Lör 17 okt 19:40 #2

Inte hnb i alla fall. En sån har vi. Och den lille är inte alls sån där förutom koliken och skrikandet.

• Lör 17 okt 19:40 #3

Ger ni mjölk nu? Allergiprov på små barn visar långt ifrån alltid rätt.

Har haft 3/4 barn med rejäla magproblem. De blir rastlösa och oroliga i kroppen p g a obehaget och de har dessutom varit rätt sena med ögonkontakt. Vet att jag läste någonstans att barn med magproblem ofta är senare för de har så mycket med sig själv att de inte riktigt orkar fokusera på ögonkontakt där i början.

Eftersom hon haft problem med mjölk tidigare skulle jag nog ändå satsa mina pengar på att det antingen är mjölk som spökar om ni återinfört det eller något ytterligare.

• Lör 17 okt 21:38 #4

HNB! Min son var inte allergisk mot MP men känslig som som attan, är fortfarande. Var väldigt aktiv och missnöjd fram till 2.5år. Sen vände det. Han ville alltid bäras, aldrig lämna mig, höll sig aldrig längre bort än 2 meter. Kändes gnällig och missnöjd. Men var så här i efterhand superkänslig och har ett stort behov av närhet.

• Lör 17 okt 21:44 #5
    LittleSunshine84 skrev 2020-10-17 21:38:49 följande:
    HNB! Min son var inte allergisk mot MP men känslig som som attan, är fortfarande. Var väldigt aktiv och missnöjd fram till 2.5år. Sen vände det. Han ville alltid bäras, aldrig lämna mig, höll sig aldrig längre bort än 2 meter. Kändes gnällig och missnöjd. Men var så här i efterhand superkänslig och har ett stort behov av närhet.
    Tycker du? Vår lille hnb:are har sovit uselt sen han föddes. Hatade vagnen. Ammade enbart vid 6 månader- känslig för nya smaker i kubik. Känner kort o gott inte alls igen min tydliga hnb:are i ts beskrivning. Han stämmer på alla 14 punkter.
  • Lör 17 okt 21:49 #6
    cosinus skrev 2020-10-17 19:40:58 följande:

Har haft 3/4 barn med rejäla magproblem. De blir rastlösa och oroliga i kroppen p g a obehaget och de har dessutom varit rätt sena med ögonkontakt. Vet att jag läste någonstans att barn med magproblem ofta är senare för de har så mycket med sig själv att de inte riktigt orkar fokusera på ögonkontakt där i början.

Eftersom hon haft problem med mjölk tidigare skulle jag nog ändå satsa mina pengar på att det antingen är mjölk som spökar om ni återinfört det eller något ytterligare.

Samma här, haft mkt problem med magen!
  • Sön 18 okt 10:19 #7
    cosinus skrev 2020-10-17 19:40:58 följande:

Vi har slängt i kokad creme fraiche en gång i hennes mat, annars kör vi fortfarande mjölkfritt. Vi fick en trestegstrappa att använda oss av från BUMM vid introducering av mjölk igen. Där var första steget just kokade produkter.

Jag har också läst det där med magproblem och ögonkontakt. Hon blev mer social när vi bytte från amning till Nutramigen (mjölkproteinfritt). Det var efter det som hon började ta ögonkontakt tex.
  • Sön 18 okt 10:21 #8
    Pimpinellan skrev 2020-10-17 21:44:28 följande:

Tycker du? Vår lille hnb:are har sovit uselt sen han föddes. Hatade vagnen. Ammade enbart vid 6 månader- känslig för nya smaker i kubik. Känner kort o gott inte alls igen min tydliga hnb:are i ts beskrivning. Han stämmer på alla 14 punkter.

Precis! Vi har köpt boken Plusbarn - High need babies på svenska. Jag har läst den och är med i en grupp på Facebook. Vi känner ju igen oss i vissa beskrivningar, men som du säger tyder hennes goda sömn och lugn i vagnen på annat... Så svårt att veta hur många av de där punkterna som ?måste? stämma in för att ett barn ska falla inom ramen för HNB.
  • Sön 18 okt 10:35 #9
    Pimpinellan skrev 2020-10-17 21:44:28 följande:

Han sov jättedåligt första 9 månader och hade svår kolik och reflux. Hade tät kontakt med vården hela tiden. Han sov tiominuter i stöten på mig, skulle alltid bäras, väldigt aktivt, känslig, åt konstant, missnöjd, separation var jättesvårt - även idag 3 år senare. Listan kan göras lång.
  • Anonym (teapo­t)
    Visa endast
    Sön 18 okt 11:06 #10

Låter som vilken unge som helst. Testa att skippa fruktpuréerna och klämmisarna. Innehåller i princip bara socker. Du kan lika gärna ge cocacola.

• Mån 19 okt 10:18 #11
    Anonym (teapot) skrev 2020-10-18 11:06:08 följande:

Låter som vilken unge som helst. Testa att skippa fruktpuréerna och klämmisarna. Innehåller i princip bara socker. Du kan lika gärna ge cocacola.

Tror du att förändrade matvanor hade hjälpt mot hennes skrikighet? Annars kan vi gärna skippa pekpinnarna. ????
  • Anonym (teapo­t)
    Visa endast
    Mån 19 okt 19:23 #12
    Ragges morsa skrev 2020-10-19 10:18:30 följande:
    Tror du att förändrade matvanor hade hjälpt mot hennes skrikighet? Annars kan vi gärna skippa pekpinnarna. ????
    Det var ingen pekpinne. Barn blir hyperaktiva av socker. Det är jättemycket socker i pureer och klämmisar.
  • Anonym (f)
    Visa endast
    Mån 19 okt 19:34 #13
    Anonym (teapot) skrev 2020-10-19 19:23:14 följande:

Det var ingen pekpinne. Barn blir hyperaktiva av socker. Det är jättemycket socker i pureer och klämmisar.

Det finns forskning som visar att barn inte blir hyperaktiva av socker utan av föräldrars förväntningar/ situationerna man ofta förtär socker i.

En klämmis innehåller enbart frukt. Om ts istlller sagt att barnet äter ett äpple om dagen, hade du då fällt samma kommentar?

Dock kan jag hålla med dig av andra anledningar om att det kan vara lämpligt att försöka fasa ut fruktklämmisar. Men nu är det inte det ts frågar efter
  • Anonym (Åsa)
    Visa endast
    Mån 19 okt 19:45 #14

Det låter som en nästan exakt beskrivning av min son i den åldern och han var mjölkproteinallergiker, men ni kör alltså redan 100 procent mjölkfritt?

Testet han gjorde visade inget och det tog tid innan han blev lugnare efter att vi slutade med alla mejeriprodukter. Minsta lilla han fick i sig, så blev det sämre (skrikig och rastlös).

• Anonym (teapo­t)
    Visa endast
    I förrgår 08:58 #15
    Anonym (f) skrev 2020-10-19 19:34:28 följande:
    Det finns forskning som visar att barn inte blir hyperaktiva av socker utan av föräldrars förväntningar/ situationerna man ofta förtär socker i.

En klämmis innehåller enbart frukt. Om ts istlller sagt att barnet äter ett äpple om dagen, hade du då fällt samma kommentar?

Dock kan jag hålla med dig av andra anledningar om att det kan vara lämpligt att försöka fasa ut fruktklämmisar. Men nu är det inte det ts frågar efter
    Mosad frukt = fruktsocker som är snudd på värre än vitt socker
  • Anonym (kk)
    Visa endast
    I förrgår 09:03 #16

Min son testade positivt första mjölkproteintestet, men inte på följande. Dock började han efter en tid att sluta följa sin tillväxtkurva, och när vi tog bort mjölk så började han följa den igen.

Jag skulle inte vara så säker på att det inte ändå är mjölk.

Min son är 16 idag och är fortfarande känslig.

• I förrgår 09:37 #17

Du har en helt normal bebis. Grattis! Jag tycker inte att något som du beskriver verkar annorlunda eller konstigt. Vad får dig ens att tänka att ditt barn är autistiskt?

• I förrgår 09:41 #18

Kan tillägga att min nu vuxna son har autism och adhd. När han var i ditt barns ålder gjorde han ingenting. Ingen ögonkontakt, log inte, pekade inte, försökte inte ta sig fram och grät inte vid smärta.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll