• Anonym (Bliva­nde husäga­re)
    Sat 17 Oct 2020 19:46
    425 visningar
    27 svar
    27
    425

    Hur viktigt är det att stå med på pappren?

    Jag och min man har köpt hus, ska skriva på nästa vecka.

    Jag kommer inte bidra med några pengar, men huset är lika mycket bådas.

    Vad blir skillnaden om jag står på kontrakten eller inte? Vi är som sagt gifta och han står på lånet.

  • Svar på tråden Hur viktigt är det att stå med på pappren?
  • Anonym (Bliva­nde husäga­re) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 10:08
    #9
    Drottningen1970 skrev 2020-10-17 20:34:26 följande:

    Vad kan det finnas för rimlig anledning att INTE vilja stå med på pappret?


    Handlar inte om det, utan försöker förstå om det gör någon skillnad i praktiken. Om båda måste åka dit blir det mer omständigt, så ville bara veta hur viktigt det är.
  • Anonym (Bliva­nde husäga­re) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 10:10
    #10
    Anonym (123) skrev 2020-10-17 21:32:36 följande:

    Jag och min man är gifta men när vi köpte huset hade jag ingen fast inkomst så då blev jag inte skriven på huset. När vi senare tyckte att det var dags att jag med skulle skriva in mig så tyckte banken att eftersom vi ändå är gifta så äger jag hur som helst halva huset så genom att inte skriva mig på huset så är jag då skuldfri ifall vi skulle behöva/vilja låna pengar till något annat


    Men lånet står ju på honom? Jag skulle bara skriva på för huset?
  • Anonym (Bliva­nde husäga­re) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 11:07
    #14
    Wald skrev 2020-10-18 10:32:25 följande:

    Varför vill din man ha lån och investera pengar i huset till 100% men bara äga det till 50%?

    Om det nu är just det han vill tycker jag att ni ska boka en tid hos en jurist som ser över just er situation och skriva papper som tryggar er båda vid en eventuell schism, dödsfall, arv eller skilsmässa. Särskilt viktigt om det finns särkullbarn inblandat.


    Finns inga äktenskapsförord och inga särkullsbarn, allt ska delas 50/50 om vi mot förmodan skulle separera.
  • Anonym (Bliva­nde husäga­re) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 11:08
    #15
    Drottningen1970 skrev 2020-10-18 10:46:19 följande:

    Han kan ju exempelvis sälja huset utan att du har nåt att säga till om under bestående äktenskap.


    Nej det kan han inte, men oavsett skulle det aldrig hända ändå.
  • Anonym (Bliva­nde husäga­re) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 11:32
    #17
    Kjell2 skrev 2020-10-18 11:16:21 följande:

    Spelar ingen större roll vid bodelning. Han kan heller inte ensam sälja. Kan bli lite stökigt vem som ska få huset vid en bodelning.

    Står han som ensam ägare är det han, formellt, som ensam bestämmer om tex ommålning, ombyggnad.

    Kan även ge skatteeffekter både vid köpet och framtida försäljning. Begränsar också hur mycket Rot-avdrag ni kan göra kopplat till huset.


    På vilket sätt? Jag har ingen inkomst, så hur kan det påverka till eller från?
  • Anonym (Bliva­nde husäga­re) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 13:24
    #22
    Drottningen1970 skrev 2020-10-18 12:50:59 följande:

    Ok.

    Med det sagt vill jag ändå höja ett varningens finger för inställningen.. det skulle han aldrig göra...

    Många är de kvinnor som på ålderns höst finner sig i en situation där de får leva på existensminimum resten av livet just för att de trott... det skulle han aaaaldriiig göra.

    Det ligger i sakens natur att man inte tror att ens partner skulle sätta en i skiten när man fortfarande är lyckliga. Man måste se om sitt hus...


    Ålderns höst är väldigt många år bort för mig och vi planerar bara att bo i det här huset medan vi bygger vårt eget, så bara några år.
Svar på tråden Hur viktigt är det att stå med på pappren?