• Anonym (Hur)
    Sat 17 Oct 2020 21:31
    2754 visningar
    45 svar
    45
    2754

    Ni som behöver tvätta håret varje dag

    Börjar bli så less på att behöva tvätta håret varje dag, blir liksom svårt att vara spontan, måste alltid på att tvätta håret ett par timmar innan sovdags så att det hinner torka osv. Ngn mer som behöver tvätta håret varje dag som är less?

  • Svar på tråden Ni som behöver tvätta håret varje dag
  • Anonym (T)
    Sun 18 Oct 2020 08:34
    #21

    Jag lägger en liten handduk över kudden om jag inte orkar vänta till det torkar. Hårfön funkar ju också  

  • Sun 18 Oct 2020 08:39
    #22
    +2
    Anonvm skrev 2020-10-18 00:25:51 följande:

    Vänta nu, tvättar inte alla håret varje dag?

    Nu har jag kört med rakad skalle i 20+år så för min egen del är det inget att tänka på.

    Men varför i hela friden skulle någon inte tvätta håret varje dag? Ni duschar väl iaf hoppas jag? Vad är det då för poäng med att inte även duscha håret?


    För att det sliter på håret, inte behövs, leder till att det blir fett snabbare, är omständigt att torka...
  • Anonym (Hur) Trådstartaren
    Sun 18 Oct 2020 08:56
    #23
    -1
    Anonym (ooo) skrev 2020-10-18 07:40:45 följande:

    Men det blir fett för att du tvättar så ofta. Det tar också ett tag at vänja av håret med att tvätta så ofta, det räcker inte med att försöka ett kortare tag. 

    Jag har rätt långt och tjockt hår och jag tvättar varannan dag när jag jobbar men på helgen väntar jag 3 dagar, för det tar helt enkelt lång tid att få det torrt. Jag tvättar aldrig håret på em/kväll just för att jag inte vill riskera att gå och lägga mig med fuktigt hr, tvättar enbart håret när jag duschar på morgonen innan jag ska till jobbet. 

    Om det är total kris så har ja faktiskt torrschampo hemma. Det gör att håret kan hålla sig en tag till, innan jag behöver tvätta. Har du testat? Jag har bara testat ett märke men tycker det är helt ok, öwengrips torrschampo,  men det finns andra. 


    Jag har testat att inte tvätta så mycket, kört balsammetoden osv, fungerar inte för mig, måste tvätta varje dag.
  • Anonym (Tips?­)
    Sun 18 Oct 2020 15:04
    #24
    Har ar motsatstraden, dvs. de som tvattar haret sallan. Kanske finns nagra knep dar pa hur de lyckas halla sig frascha daremellan:
    www.familjeliv.se/forum/thread/78736615-ni-som-tvattar-haret-sallan
  • Sun 18 Oct 2020 15:06
    #25

    tvättar också varje dag. Inga problem alls. Varje morgon duschar jag och tvättar håret. 

  • Sun 18 Oct 2020 15:32
    #26
    +1

    Ju oftare du tvättar desto fetare blir håret. Jag tvättar 2 gånger i veckan. Bra schampo och torrschampo.

  • Anonym (...)
    Sun 18 Oct 2020 16:23
    #27
    Anonym (ooo) skrev 2020-10-18 07:45:30 följande:
    Oj, detta har jag aldrig hört talas om - har du speciellt känsligt hår eftersom det blir så? 

    Har du testat olika schampo/frågat någon frisör om tips? Inpackningar istället för fett balsam? 
    Jag har en inpackning som man inte ska skölja ur och den tar jag till  speciellt efter att jag färgat håret för då blir det torrare än det är annars. Den är bättre än alla balsam om jag någonsin provat. 
    Jag har lockigt som blir frissigt lättare än rakt.
    Vad heter inpackningen?
  • Anonym (morot­)
    Sun 18 Oct 2020 16:35
    #28
    -1 +1

    Tvättar också två gånger i veckan, inga problem med det.

    Ni andra stackare är bara hjärntvättade av skönhetsindustrin till att förbruka så mycket miljöfarligt skit som möjligt och öka på plastberget med alla era produktflaskor och sprayer.

  • Sun 18 Oct 2020 17:10
    #29

    Torrschampo löser detta åt dig. Budget men typ bäst enligt mig är Batiste som även finns med färgad pulver/spray om du har mörkt hår. Borta ur ordentligt. Förutom att det tar bort det feta och gör håret matt så adderar det massa volym i håret. Jag brukar ha i samma dag som jag tvättar, dagen efter är håret mirakulöst inte fett. Ibland har jag i lite till dagen efter. Tvättar mitt hår med schampo varannan till var tredje dag.

  • Anonym (Fet?)
    Sun 18 Oct 2020 17:31
    #30

    Jag tror at det finns olika orsaker till fett hår om man twx tvättar för ofta och med för "strippande" produkter så kan man få huden att överkompensera. Så fungerar det att vänja an kroppen med det genom att tvätta mer sällan. Jag däremlt har väldigt fet hy på det stora hela, så det är inte så konstigt att jag också får fett hår. För mig fungerar det inte att dra ut på tvättarna, jag försökte i flera månader att bara tvätta var tredje dag när jag var föräldraledig och inte gick ut så mycket. Det blev inte förbättring snarare fick jag problem med svamp som fortfarande flera år senare kliar för mig (jag har nu fått ett schampoo mot det från vårdcentralen). Jag kände mig mer begränsad också eftersom jag var tvungen att sätta upp håret dag 2 och 3 för att gömma håret lite.

    Jag har testat massor av olika schampon precis som jag provat massor av olika tvättar för min hy. Jag tror inte jag kan få bort problemet helt men vet att det blir aningen bättre för mig att använda snälla och milda produkter.

    Mitt tips är därför att klippa en kortare frisyr, så att det inte är lika jobbigt att tvätta håret. Hitta ett torrschampo så att du kan skippa att tvätta ibland utan att behöva skämmas för håret.

    Jag provar ibland någon ny metod men försöker låta huden vila mellan gångerna för att inte ge mig mer problem.

    Har testat: balsammetoden, rågmjöl vattentvätt, slsfritt schampo, överkompensera med fett genom att ta balsam ända till hårbotten, hårbottensgel, dra ut på tvättarna, låta så lång tid som möjligt gå utan att tvätta, borsta utt fettet i längderna med svinborste, äppelcidervinägerskölj, olika schampon som rekommenderats av andra med samma problem.

Svar på tråden Ni som behöver tvätta håret varje dag