Inlägg från: Anonym (Herregud) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Herregud)

    Hund som gör sina behov inomhus

    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 13:40:57 följande:

    Det kommer den självklart inte att tillåtas.

    Varför skall uppfödaren veta det? När hunden är betald är den min. Dessutom är det en seriös uppfödare som inte alla får köpa av


    Skulle tro att uppfödaren skulle vara väldigt mån om att få veta att just en sådan stenålders metod planeras att systematiskt användas. För att inte nämna hur förbaskat sinnessjukt det är att kränka en annan levande och kännande varelse på det där viset. Varför vill uppfödare veta sådant här? Jo så uppfödaren ifråga kan be er (och sånna som er) fara åt helvete och neka er att få köpa valpen. Personligen skulle jag även varna resterande uppfödare inom min egen ras om en sådan människa, så ingen annan blir förd bakom ljuset och råkar sälja någon utav sina valpar till ett hem som helt uppenbart har noll jävla koll på hur man ska behandla ett djur.

    Antar det är därför du inte vill delge uppfödaren er uppfostringsfilosofi föresten? För att du vet att ni kör med elaka ful-metoder, och att ingen seriös uppfödare som bryr sig om sina uppfödningar någonsin skulle sälja till ett sådant hem. Helt ärligt talat är jag till och med säker på att dom allra flesta skulle neka er om ni berättade den där detaljen, även sorten som i princip säljer till vem som helst.
  • Anonym (Herregud)

    TS, pröva att lägga in som rutin att rasta innan ni går och lägger er. Skulle även lägga till att ni rastar henne ordentligt också innan ni tar in henne.

    När ni väl fått in detta på rutin, och hunden ifråga vant sig vid det har hon mer förutsägbarhet i vad för tidsramar som gäller. Hon kan förhålla sig till något.

    Det är dock inte säkert att olyckorna helt upphör. Har själv en SH tik som aldrig riktigt lärt sig, men hon säger inte ens till under vaken tid och när man är i samma rum. Har tränat henne precis som alla mina andra, men poletten har liksom aldrig trillat ner för henne. Hon ska fylla 8 år i November. Bor numera utomhus på heltid sedan 4 år tillbaka. Gav upp tillslut.

    Äger 7 Siberian Huskies varav alla utom 1 bor utomhus. Alla andra är rumsrena, både dag och nattetid, om man tar in dom då. Majoriteten utav dom säger till och dom som inte säger till har för sig uppenbara tells att dom behöver (vankar runt exempelvis), väcker en också om dom skulle bli nödiga. Men just den där tiken alltså, nä. Hon är väl undantaget som bekräftar regeln antar jag.

  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-18 22:24:36 följande:

    Varför skulle jag? För att nån på FL tycker det?

    Vet du, jag har inte berättat hur jag lärt hunden sitta, komma på inkallning, spåra osv heller.


    Du borde berätta för att ge uppfödaren en ärlig och rättvis bild utav er som hem, och om det är ett hem som uppfödaren vill sälja till eller inte. Det är därför du borde berätta.

    Att du visar upp en falsk bild utåt säger rätt mycket. Du VET att ni pysslar med psykologisk misshandel utav valpar, och du är nog också jävligt medveten om att skulle det komma ut att ni trycker ner valpar i sitt eget kiss och bajs, samt slår dom, hade du aldrig kunnat visa dit ansikte på en utställning igen. Eftersom du inte kan vara ärlig utåt med era metoder, har då tanken aldrig slagit dig att det ni pysslar med kanske inte är så värst bra? Är det så att du inte gärna skulle tala öppet om vilka metoder ni använder för att lära hundarna olika lydnadsmoment, ja då finns där all anledning att omvärdera vad tusan det är ni sysslar med på den fronten också.
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 04:30:54 följande:

    De flesta gjorde så förr, det är ett gammalt beprövat knep och inget som vi hittat på själva.

    Och som sagt det har funkat utmärkt för oss.


    Man pryglade ungar till lydnad förr i tiden också. Funkade ypperligt i dom allra flesta fall. Ja, alltså att det gav önskad effekt. Lydiga ungar. Men du vet, att någonting funkar är inte detsamma som att det är okej och harmlöst för individen att bli utsatt för.
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Galen) skrev 2020-10-20 14:23:35 följande:

    Tack för ditt svar. Roligt att höra från en med samma ras och samma kön och lite samma problem. Jag brukar oftast rasta innan läggdags, oftast säger jag för att det har hänt att jag någon gång bara tagit in henne till natten också utan att verkligen gå iväg och rasta henne. Alternativt sagt åt henne att kissa/bajsa innan jag släpper in henne vilket också funkar. Men ofta går jag en extra promenad på kvällen för att hon ska bajsa. Ibland bajsar hon inte på natten men ibland bajsar hon iallafall.

    Hon är alltså rumsren ibland, detta händer inte varje natt. Ibland kan det gå månader utan en enda olycka. Nu är hon inne i en period att bajsa om nätterna igen. Min tik låter lite lika som din tik då. Dock säger ju min till dagtid iallafall, kan tänka mig att hon vankar om natten men det vaknar jag inte av så därför hinner olyckan ske...

    Jag tänkte jag skulle testa att begränsa ytorna på natten nu eftersom hon verkar vara inne i någon typ av period för tillfället. Sedan ta ut henne om jag vaknar av henne inne i sovrummet. Och till slut se om man återigen kan införa fri tillgång till hela huset...


    Begränsad yta kan absolut fungera, förhoppningsvis så pass väl att hon blir mer benäget att säga till om hon behöver gå ut.

    Annars, eftersom du säger att det kan gå månader utan några incidenter. Är hon intakt? Isf kan hennes beteende vara delvis länkat till löpet. Både innan, under och en period efteråt.
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Trallopp) skrev 2020-10-20 16:11:11 följande:

    Och om 50 år kallas nog att behandla hunden som en bebis nog också som stenåldersmetoder.

    Som sagt jag jag TS ett tips som varit bra på våra hundar och som funkar till 100 procent.

    Så kan ni som gillar att torka kiss och klappa hunden på huvudet fortsätta göra det.


    Nej då det kommer det inte kallas för, och att behandla en annan levande och kännande varelse med den respekt och värdighet den förtjänar är då sannerligen inte något att se ner på. Att du inte klarar av att se att där finns en väldigt stor skala mellan att behandla någon som en bebis och att utsätta någon för psykologisk misshandel, och faktisk misshandel (ni fysiskt slår ju valparna till och med) är ganska anmärkningsvärt.

    Som vuxna bor mina till störst del utomhus, dom är trots allt ett gäng arbetande slädhundar ändå. Men har alltid valpar inomhus, tar ett bra tag innan dom bor ute på heltid. Har då inte behövt torka massa kiss. Det räcker att vara observant på tecken hos individen, men även om man så skulle vara riktigt urusel på det så räcker det gott och väl med ett bra system för att få det både kiss och bajsfritt inne. Vaknar valpen, ta ut den direkt, har valpen ätit ta ut den. Har den lekt en stund, ta ut den. Misstänker man att det kanske snart kan vara dags, ta ut den! Gå alltid till exakt samma ställe, vänta ut valpen om den verkar ha svårt att slappna av nog till att göra sina behov (överlevnadsinstinkt detta, att inte lämna spår efter sig i en okänd miljö). Det går på 1 dygn eller 2 att få dom att förstå grejen, och individerna som märker av att man är snabb på att förstå deras signaler går det riktigt snabbt med. Där är det inte ovanligt med att dom börjar att aktivt säga till att dom behöver gå ut. Sen är det helt enkelt upp till en själv att vara duktig på att hålla sig till systemet (eller vara observant på signalerna) om man vill ha det kiss och bajsfritt inomhus. Ju äldre dom blir desto mindre frekvens blir det, helt av sig självt, i att behöva ta ut dom.
Svar på tråden Hund som gör sina behov inomhus