• Anonym (Viva Bianca)

    Mitt barn blev utskällt av kompisens mamma

    Min dotter är snart 5 år och brukar leka med en kompis några gator bort.

    Hon var där i morse och kom hem gråtandes. Min dotter älskar djur och kompisens föräldrar tar hem hemlösa katter. Dottern tycker förstås det är supermysigt. Nu hade hon fått lov att leka där och klappat en katt (förmodligen kanske lite burdust) och fått en utskällning av kompisens föräldrar att katten var skygg och vild. Hon blev också hemskickad gråtandes.

    Har lust att ringa och skälla ut dem. Såhär behandlar man väl inte barn? Hon ville ju bara klappa katten.

  • Svar på tråden Mitt barn blev utskällt av kompisens mamma
  • Anonym (Lägg av!)
    Anonym (Livy) skrev 2020-10-18 16:48:06 följande:
    Det argumentet håller inte. Det är kompisens familj som känner katterna, och om de välkomnar barnet hem till sig så får de också se till att barnet är tryggt. Om de hade sagt till ts att de har katter som är rent farliga hade nog inte ts skickat dit sitt barn. Nej, detta framstår som att kompisens mamma fick panik över att inte haft koll, skäms och försöker lägga över ansvaret på ett litet barn. Så ja, hon bör skämmas.
    Ts unge ränner som hon vill, ts har ingen koll.
    Det har hon själv skrivit.
  • Ignoramus

    Men hallå. Jag har stenkoll på min hund när den är tillsammans med barn. Jag förklarar för barnet att hunden inte vill, jag ber barnet att sluta om de trots allt fortsätter, och märker jag att jag inte får någon som helst respons så säger jag ifrån på skarpen. Ibland så att ungen börjar gråta ja. Det viktigaste är att hen slutar och låter hunden vara. Men inte för en sekund har jag brustit i varken ansvar eller tillsyn - tvärtom.


    Anonym (Livy) skrev 2020-10-18 16:38:05 följande:

    Nej, det är det faktiskt inte. Om kattägaren tar emot barnet i hemmet utan barnets förälder, då får också kattägaren ta ansvar. Vill man inte det, skickar man hem barnet. Det låter för mig otroligt dumt av en vuxen människa att skälla på ett litet barn för att man själv brister i ansvar och tillsyn.


  • Physalis
    Anonym (Livy) skrev 2020-10-18 16:48:06 följande:

    Det argumentet håller inte. Det är kompisens familj som känner katterna, och om de välkomnar barnet hem till sig så får de också se till att barnet är tryggt. Om de hade sagt till ts att de har katter som är rent farliga hade nog inte ts skickat dit sitt barn. Nej, detta framstår som att kompisens mamma fick panik över att inte haft koll, skäms och försöker lägga över ansvaret på ett litet barn. Så ja, hon bör skämmas.


    Jag håller med dig om ansvaret. Tar man hand om hemlösa katter så har man ett ansvar mot både gäst och djur. Om man inte kan lita på att gästen respekterar djurets gränser så får man hålla de åtskilda eller låta bli att ta hem gästen alls, för bådas skull. Jag tycker också att grannen borde hört av sig när ts dotter sprang hem gråtandes, dels för att förklara vad som hänt och dels förhöra sig om hur det var med flickan som uppenbarligen reagerade starkare än tänkt.

    Med det sagt så bör nog ts fundera på sin inställning till djur. Kanske skrev hon att det inte var så farligt att klappa katten för att hon själv är upprörd, eller så visar det på en respektlöshet mot djur som Isåfall kan smitta av sig på barnet. Och då är det inte så konstigt att barnet klappade katten trots tillsägelse om att låta bli.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Livy) skrev 2020-10-18 16:48:06 följande:
    Det argumentet håller inte. Det är kompisens familj som känner katterna, och om de välkomnar barnet hem till sig så får de också se till att barnet är tryggt. Om de hade sagt till ts att de har katter som är rent farliga hade nog inte ts skickat dit sitt barn. Nej, detta framstår som att kompisens mamma fick panik över att inte haft koll, skäms och försöker lägga över ansvaret på ett litet barn. Så ja, hon bör skämmas.
    Varför ligger ansvaret bara hos ts granne? Har inte ts något ansvar alls i att ta hand om sitt barn? Ts vet ju mycket väl hur det är hemma hos grannen, det verkar ju finnas hemlösa katter lite när som helst där.
  • molly50
    Anonym (Viva Bianca) skrev 2020-10-18 12:03:17 följande:
    Nu har jag pratat med henne, tydligen hade hon sagt till några gånger, men dottern hade som små barn ofta gör glömt bort sig. Inget illa menat från hennes sida, det var inte som att hon aktivt trotsade.

    Hon sa också att hon skrek för att hon blivit rädd att dottern skulle bli skadad då denna katt tydligen blivit sparkad av barn.

    Visst min dotter gjorde inte rätt men då får hon ju faktiskt flytta katten till ett annat rum eller nåt. Inte låta den vara i allmänna utrymmen och med folk.
    Om hon visste om kattens bakgrund,att den blivit sparkad av barn osv,så skulle hon kanske ha hållit just den katten borta från barnen.
    Men jag tror också att du måste lära din dotter att inte bara springa fram till främmande djur och börja klappa dem.
    Man vet aldrig hur de kan reagera om de t ex blir skrämda eller känner sig hotade på något sätt..
    Även om de verkar snälla och beskedliga i övrigt.
  • Ester69
    Lolakola skrev 2020-10-18 14:41:40 följande:

    Självklart är detta endast kattägarens ansvar. Har man en massa hemlösa katter hemma som kan reagera aggressivt mot barn eller andra djur så är det ju naturligtvis kattägaren som måste se till att dessa hålls åtskilda. Ta inte hem små barn om risken finns att katterna blir sura eller barnet glömmer. Vi pratar om förskolebarn här. Normala förskolebarn i 5-årsåldern slår inte djur, men kan glömma att vara extra försiktiga om katten verkar vilja leka och sen plötsligt ändrar sig. Katter är oberäkneliga, precis som barn. Detta barn verkar ju vara hemma ofta hos kompisen, så då borde ju kompisens föräldrar veta hur barnet är.


    Fast nu har ju TS tillåtit sitt barn att vara där trots att det finns skygga katter. Då har ts ett ansvar att antingen säga att barnet får vara hemma när det vistas katter där eller så får hon ta att det kan bli en tillsägelse att låta bli djuren. Sen spelar det egentligen ingen roll om det är hemlösa katter eller inte. En del katter gillar barn en del inte. Har haft hemlösa katter som jourhem som älskar när barnbarnet kommer men skiter fullständigt i oss vuxna.
  • Anonym (Livy)
    Ester69 skrev 2020-10-18 17:59:43 följande:

    Fast nu har ju TS tillåtit sitt barn att vara där trots att det finns skygga katter. Då har ts ett ansvar att antingen säga att barnet får vara hemma när det vistas katter där eller så får hon ta att det kan bli en tillsägelse att låta bli djuren. Sen spelar det egentligen ingen roll om det är hemlösa katter eller inte. En del katter gillar barn en del inte. Har haft hemlösa katter som jourhem som älskar när barnbarnet kommer men skiter fullständigt i oss vuxna.


    Om vi bortser från vem vi tycker rent moraliskt bär ansvaret...vem tror du är juridiskt ansvarig om kompisens husdjur skadar Ts barn? Vem bär ansvaret om ett husdjur ute på gatan skadar eller till och med dödar ett barn?
  • Physalis
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-18 17:13:23 följande:

    Varför ligger ansvaret bara hos ts granne? Har inte ts något ansvar alls i att ta hand om sitt barn? Ts vet ju mycket väl hur det är hemma hos grannen, det verkar ju finnas hemlösa katter lite när som helst där.


    Jag tänker att alla har sitt eget ansvar. Självklart har ts ett ansvar att inte skicka över sitt barn till någon som inte värnar om barnets säkerhet. Ts har också ett ansvar i att lära sitt barn att vara försiktig med okända djur och lyssna på och respektera vuxna denne är hemma hos (en 5åring kan såklart inte förväntas kunna detta fullt ut på det sätt som vuxna menar i alla lägen). Grannen i sig har i sig ett ansvar att värna om kattens säkerhet och trygghet. När grannen bjuder in/tillåtet barnet att komma över har grannen också åtagit sig att värna om barnets säkerhet under vistelsen.
    Korrekturläser som en kratta
  • BernieLollo

    Det är väl bara bra att grannen sa till! Sen att dottern inte kan hantera det gör ju inte att TS behöver ringa och skälla. Hon var inte där, såg inte vad som hände alls och förlitar sig bara på vad en 5-åring kommit hem och sagt som tyckte det var obehagligt att bli tillsagd.

  • Anonym (Anonym)
    Physalis skrev 2020-10-18 18:42:49 följande:
    Jag tänker att alla har sitt eget ansvar. Självklart har ts ett ansvar att inte skicka över sitt barn till någon som inte värnar om barnets säkerhet. Ts har också ett ansvar i att lära sitt barn att vara försiktig med okända djur och lyssna på och respektera vuxna denne är hemma hos (en 5åring kan såklart inte förväntas kunna detta fullt ut på det sätt som vuxna menar i alla lägen). Grannen i sig har i sig ett ansvar att värna om kattens säkerhet och trygghet. När grannen bjuder in/tillåtet barnet att komma över har grannen också åtagit sig att värna om barnets säkerhet under vistelsen.
    Min fråga var i första hand riktad till den jag citerade (Livy) just för att belysa den problematiken. Det kan aldrig vara ensidigt ansvar i såna här frågor, som en del tycks glömma.
Svar på tråden Mitt barn blev utskällt av kompisens mamma