• Anonym (O)

    Trött på att bli påhoppad av lösspringande hundar i skogen!

    Som titeln lyder! Förstår inte hur man som hundägare kan vara så sjukt respektlös. Trött på att inte kunna gå i skogen i lugn och ro utan att bli attackerad/påhoppad av en hund och få blöta och leriga byxor, utan ens en ursäkt av ägaren.

    Hänt två gånger på kort tid nu och hände någon gång förra året också. Jag är inte hundrädd men var det när jag var liten just pga en sån incident. I vilket fall som helst så vill ingen bli attackerad, påhoppad och nerskitad! Koppla era hundar! Hoppas ägaren ser detta och skäms.

    Nästa gång det händer kommer jag skälla ut ägaren efter noter. Har inte blivit så innan pga vill avlägsna mig från hunden så fort som möjligt. Men trött på att ta skit av dessa oansvariga ägare.

  • Svar på tråden Trött på att bli påhoppad av lösspringande hundar i skogen!
  • Tomelilla15

    Jag är. hundägare och har hunden lös i skogen - men det är för att min hund ALDRIG skulle gå fram till någon,  hoppa på någon, ge sig efter vilt eller överhuvudtaget sticka ifrån mig. Heller ALDRIG. skälla mot vare sig hund eller människa. Min hund kan gå en bit före mig men kommer något möte. - bara människor eller människor med hund - då vänder min hund och kommer till mig och det är utan kommando. Dessutom kommer den på inkallning när jag ropar. Jag stör mig lika mycket på hundägare som inte har koll på sina hundar precis som ts gör - sådana hundägare förstör för sådana som mig som alla dagar om året hade kunnat ha hunden lös men inte får pga koppeltvång. 

  • Anonym (Ö)
    Anonym (Hundägaren) skrev 2020-10-18 21:15:19 följande:

    Jag är ägare till en STOR men väldigt snäll blandrashund. Han älskar alla och har aldrig morrat i hela sitt liv. Han är fortfarande ung, under året, men större än en fullvuxen schäfer. När han ser andra hundar som ser lekglada ut så exploderar han i kopplet, och det har ju hänt att han slitit sig. Han har också jagat en och annan joggare för att dom ser så sjukt roliga ut. Det ha bla hänt när han varit nära mig och vi tränat inkallning eller spår, och så helt plötsligt dyker det upp en flåsande man i lycra precis vid oss och han tappar fokus. Att han är ung, glad och genomsnäll hjälper ju inte när han är stor som en normalstor svensk varg och ser ut som en också

    I vilket fall - jag förstår alla som blir arga och skäms massor. Men jag blir också lite trött när jag säger - han är ung, han är snäll, stå still så fångar jag in honom. Värst var väl mannen som ylade i falsett, hoppade på stället med sina lilla feta mops i famen och fick min hund att glädje skutta jättelänge, för att han ville hälsa på mopsen i famnen.

    Jag har ingen lösning heller. Min hund får nästan aldrig vara lös utom på inhängnat område, men visst tränar vi ibland utan koppel när jag tror vi är ensamma, visst händer det att han rymmer ut genom dörren, visst har han slitat sig för att han är så stark. Lär  hända igen.

    Själv retar jag ihjäl mig på alla lösspringande katter som kissar överallt, och på män i livskris som cyklar sönder min skog i jakten på snygg kropp att visa upp på Tinder, men det är ju jag det. Jag låter dom hållas ändå och tänker att även crazy-cat-women kollektivet och de deperata männen är värda ett gott liv där de får förverkliga sig själv. Som jag och min alldeles för stora,  glada, busiga och snälla hund  


    INTE okej!!
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Hundägaren) skrev 2020-10-18 21:15:19 följande:

    Jag är ägare till en STOR men väldigt snäll blandrashund. Han älskar alla och har aldrig morrat i hela sitt liv. Han är fortfarande ung, under året, men större än en fullvuxen schäfer. När han ser andra hundar som ser lekglada ut så exploderar han i kopplet, och det har ju hänt att han slitit sig. Han har också jagat en och annan joggare för att dom ser så sjukt roliga ut. Det ha bla hänt när han varit nära mig och vi tränat inkallning eller spår, och så helt plötsligt dyker det upp en flåsande man i lycra precis vid oss och han tappar fokus. Att han är ung, glad och genomsnäll hjälper ju inte när han är stor som en normalstor svensk varg och ser ut som en också

    I vilket fall - jag förstår alla som blir arga och skäms massor. Men jag blir också lite trött när jag säger - han är ung, han är snäll, stå still så fångar jag in honom. Värst var väl mannen som ylade i falsett, hoppade på stället med sina lilla feta mops i famen och fick min hund att glädje skutta jättelänge, för att han ville hälsa på mopsen i famnen.

    Jag har ingen lösning heller. Min hund får nästan aldrig vara lös utom på inhängnat område, men visst tränar vi ibland utan koppel när jag tror vi är ensamma, visst händer det att han rymmer ut genom dörren, visst har han slitat sig för att han är så stark. Lär  hända igen.

    Själv retar jag ihjäl mig på alla lösspringande katter som kissar överallt, och på män i livskris som cyklar sönder min skog i jakten på snygg kropp att visa upp på Tinder, men det är ju jag det. Jag låter dom hållas ändå och tänker att även crazy-cat-women kollektivet och de deperata männen är värda ett gott liv där de får förverkliga sig själv. Som jag och min alldeles för stora,  glada, busiga och snälla hund  


    Du låter som en grymt oansvarig hundägare, var glad att mannen bara ylade i falsett. Själv hade jag gett din hund en fet spark, varför? Jo min hund blev ihjälbiten av en stor hund... jag kommer inte att ta några risker att din lösa hund kommer åt min oavsett hur glad den än ser ut att vara.

    Rider även i skogen och har alltid med ett långt spö, om det kommer en hund efter och börjar jaga/hugga/skälla mot hästen. Bara att googla så finns det fruktansvärda olyckor från lösa hundar mot ryttare/hästar.

    Tycker det är tråkigt att så många hundägare inte verkar bry sig det minsta om sina hundar. Då syftar jag på de som släpper lös hundar som de sen inte har ett dugg koll på och som springer fram till folk och fä.
  • Akidoki
    Anonym (Emma) skrev 2020-10-18 21:58:42 följande:

    Du låter som en grymt oansvarig hundägare, var glad att mannen bara ylade i falsett. Själv hade jag gett din hund en fet spark, varför? Jo min hund blev ihjälbiten av en stor hund... jag kommer inte att ta några risker att din lösa hund kommer åt min oavsett hur glad den än ser ut att vara.

    Rider även i skogen och har alltid med ett långt spö, om det kommer en hund efter och börjar jaga/hugga/skälla mot hästen. Bara att googla så finns det fruktansvärda olyckor från lösa hundar mot ryttare/hästar.

    Tycker det är tråkigt att så många hundägare inte verkar bry sig det minsta om sina hundar. Då syftar jag på de som släpper lös hundar som de sen inte har ett dugg koll på och som springer fram till folk och fä.


    En häst jag red tog saken i egna hovar då en glad hund sprang honom i hasorna när vi red på en åker. Tjong sade det så flög hunden flera meter. Sedan linkade den iväg.
  • viseversa
    Anonym (Hundägaren) skrev 2020-10-18 21:15:19 följande:
    Jag är ägare till en STOR men väldigt snäll blandrashund. Han älskar alla och har aldrig morrat i hela sitt liv. Han är fortfarande ung, under året, men större än en fullvuxen schäfer. När han ser andra hundar som ser lekglada ut så exploderar han i kopplet, och det har ju hänt att han slitit sig. Han har också jagat en och annan joggare för att dom ser så sjukt roliga ut. Det ha bla hänt när han varit nära mig och vi tränat inkallning eller spår, och så helt plötsligt dyker det upp en flåsande man i lycra precis vid oss och han tappar fokus. Att han är ung, glad och genomsnäll hjälper ju inte när han är stor som en normalstor svensk varg och ser ut som en också smile1.gif

    I vilket fall - jag förstår alla som blir arga och skäms massor. Men jag blir också lite trött när jag säger - han är ung, han är snäll, stå still så fångar jag in honom. Värst var väl mannen som ylade i falsett, hoppade på stället med sina lilla feta mops i famen och fick min hund att glädje skutta jättelänge, för att han ville hälsa på mopsen i famnen.

    Jag har ingen lösning heller. Min hund får nästan aldrig vara lös utom på inhängnat område, men visst tränar vi ibland utan koppel när jag tror vi är ensamma, visst händer det att han rymmer ut genom dörren, visst har han slitat sig för att han är så stark. Lär  hända igen.

    Själv retar jag ihjäl mig på alla lösspringande katter som kissar överallt, och på män i livskris som cyklar sönder min skog i jakten på snygg kropp att visa upp på Tinder, men det är ju jag det. Jag låter dom hållas ändå och tänker att även crazy-cat-women kollektivet och de deperata männen är värda ett gott liv där de får förverkliga sig själv. Som jag och min alldeles för stora,  glada, busiga och snälla hund smile1.gif  
    Jag är inte rädd för hundar. Inte det minsta inte ens stora vargar men din hund är DITT ansvar och spelar ingen roll hur snäll och mild han är du ska kontrollera din hund så han inte hoppar på andra människor. Uppenbarligen har du misslyckats totalt med detta och skyller det på hunden att "men han är ju sååå snäll ung lekfull busig vill hälsa vill titta närmare bla bla bla" det är inte andras problem. DU SKA KONTROLLERA DIN HUND klart slut. 
  • annikasater
    Jemp skrev 2020-10-18 20:36:22 följande:

    Det är aldrig lämpligt om du inte kan hindra hunden att springa fram till/hoppa på förbipasserande.


    Jag håller med om att hundar, lösa eller kopplade, inte skall hoppa på människor.

    Nu hoppar inte mina hundar, men eftersom de är djur så kan jag givetvis inte med gott samvete garantera detta till 100%.

    I Sverige har vi både allemansrätt och äganderätt,

    och dessa två får vi helt enkelt försöka samsas om.

    Därför har jag mina hundar lösa på min egen mark, men kopplade på mark som är allmän eller används utav allmänhet.
  • Jemp
    Anonym (Hundägaren) skrev 2020-10-18 21:15:19 följande:

    Jag är ägare till en STOR men väldigt snäll blandrashund. Han älskar alla och har aldrig morrat i hela sitt liv. Han är fortfarande ung, under året, men större än en fullvuxen schäfer. När han ser andra hundar som ser lekglada ut så exploderar han i kopplet, och det har ju hänt att han slitit sig. Han har också jagat en och annan joggare för att dom ser så sjukt roliga ut. Det ha bla hänt när han varit nära mig och vi tränat inkallning eller spår, och så helt plötsligt dyker det upp en flåsande man i lycra precis vid oss och han tappar fokus. Att han är ung, glad och genomsnäll hjälper ju inte när han är stor som en normalstor svensk varg och ser ut som en också

    I vilket fall - jag förstår alla som blir arga och skäms massor. Men jag blir också lite trött när jag säger - han är ung, han är snäll, stå still så fångar jag in honom. Värst var väl mannen som ylade i falsett, hoppade på stället med sina lilla feta mops i famen och fick min hund att glädje skutta jättelänge, för att han ville hälsa på mopsen i famnen.

    Jag har ingen lösning heller. Min hund får nästan aldrig vara lös utom på inhängnat område, men visst tränar vi ibland utan koppel när jag tror vi är ensamma, visst händer det att han rymmer ut genom dörren, visst har han slitat sig för att han är så stark. Lär  hända igen.

    Själv retar jag ihjäl mig på alla lösspringande katter som kissar överallt, och på män i livskris som cyklar sönder min skog i jakten på snygg kropp att visa upp på Tinder, men det är ju jag det. Jag låter dom hållas ändå och tänker att även crazy-cat-women kollektivet och de deperata männen är värda ett gott liv där de får förverkliga sig själv. Som jag och min alldeles för stora,  glada, busiga och snälla hund  


    Som hundägare har du strikt ansvar för din hund. (Till skillnad från kattägare eller för den delen män som utnyttjar allemansrätten). Gå kurser, använd midjebälte, sluta ha den lös. Dessutom blir den ju belönad när den sticker.
  • Jemp
    annikasater skrev 2020-10-19 10:50:24 följande:

    Jag håller med om att hundar, lösa eller kopplade, inte skall hoppa på människor.

    Nu hoppar inte mina hundar, men eftersom de är djur så kan jag givetvis inte med gott samvete garantera detta till 100%.

    I Sverige har vi både allemansrätt och äganderätt,

    och dessa två får vi helt enkelt försöka samsas om.

    Därför har jag mina hundar lösa på min egen mark, men kopplade på mark som är allmän eller används utav allmänhet.


    Vi har också strikt hundägaransvar, vilket du inte slipper i egen skog. Vad i äganderätten påverkar det, menar du? Tvärtom gäller allemansrätten.
  • Anonym (r)
    Jemp skrev 2020-10-19 10:55:07 följande:
    Vi har också strikt hundägaransvar, vilket du inte slipper i egen skog. Vad i äganderätten påverkar det, menar du? Tvärtom gäller allemansrätten.
    Håller med
    Hundägaren har lika stort ansvar över sin hund, oavsett var han befinner sig
  • Anonym (Nika)

    Har inget emot lösgående hundar så länge de inte springer fram och biter/nafsar eller hoppar. Möter lösa hundar dagligen både i skogen och inne i samhället. De flesta hundar klarar detta fint, men det finns uppenbarligen hundar/ägare som inte klarar detta. Häromdagen kom en hund fram och skällde ilsket och slet i min dotters ben. Dottern är 6 år och vi gick på en gångbana, och hade knappt ens slängt en blick på hunden. Som tur var hade hon skalbyxor så hunden slet mest i dessa. Oavsett om hundar är snälla, vill leka, eller faktiskt är aggressiva så spelar det ingen roll, om hunden inte klarar av att träffa på andra människor utan att rusa fram och få fysisk kontakt ska den vara kopplad.

Svar på tråden Trött på att bli påhoppad av lösspringande hundar i skogen!