• Sun 18 Oct 2020 17:11
    1467 visningar
    18 svar
    18
    1467

    Kan jag skicka min son till skolan imorrn?

    Sonen har varit hemma en vecka med feber, hosta och snuva. Dvs en vanlig förkylning . Han har varit feberfri hela helgen men har kvar lite hosta än. Tänkte skicka han till skolan imorrn men kom på att han kanske inte är välkommen dit pga covid om han hostar? Känner lite lätt panik över allt han missar i skolan om han måst vara hemma tills hostan är borta,kan ju dröja länge!

  • Svar på tråden Kan jag skicka min son till skolan imorrn?
  • Sun 18 Oct 2020 17:47
    #5

    Nej vi har inte testat han då han dels gjort det en gång innan och totalvägrar göra om det igen,sen då när jag var sjuk innan fick jag inte testa mig då jag varken hade torrhosta,hög feber eller huvudvärk. Sonen har haft bara 38.2 i feber,"vanlig"hosta (slemhosta) och ingen huvudvärk så han skulle nog inte fått göra testet heller.

    Han blev sjuk måndan efter skolan så funderar på att hålla han hemma imorrn oxå dock men det kommer drabba ett ämne som dom har inlämningsuppgift i (svårt göra den på egen hand)

  • Sun 18 Oct 2020 20:05
    #8
    Solblomma30 skrev 2020-10-18 19:42:29 följande:

    På vår skola måste barn med lätt snuva och hosta gå till skolan om det har gått sju dagar sen insjuknade (och de inte samtidigt har andra symptom som halsont eller feber osv). Det gäller oavsett om det är bekräftad Covid-19 eller ej.


    Läste just på vår kommuns sida att samma sak gäller här så han får gå till skolan imorrn
  • Sun 18 Oct 2020 20:20
    #9
    Mortiscia80 skrev 2020-10-18 17:28:10 följande:

    Risken finns, trots riktlinjer från FHM, att han skickas hem om han har hosta så var beredd på det bara. Jag skulle inte skicka iväg ett barn med hosta, om man inte fått negativt test.


    Sonen säger att lärarna skickar inte hem nån utan det är på elevernas ansvar om dom anser sig vara friska nog att vara på skolan (det är en högstadieskola)
  • Sun 18 Oct 2020 20:42
    #11
    fluu skrev 2020-10-18 20:36:08 följande:

    När började han hosta? Är hosta enda symptomet kan man återgå efter sju dagar enligt rek. Rethosta kan man ju göra länge. Nu hade han ju iofs andra symptom också, så jag hade nog väntat  någon/några dagar till. Du kan ju be skolan om hemarbete i någon/några dagar. När vår familj hade corona(tidigt, så vi isolerade länge för att vara på den säkra sidan) var dotterns skola väldigt tillmötesgående och hon jobbade hemma i en vecka. 


    Går inte göra allt hemifrån tyvärr. Och hostan är ju en reaktion på förkylningen och jag får inte ens hålla han hemma längre förutom ev. imorrn
  • Sun 18 Oct 2020 21:06
    #13
    fluu skrev 2020-10-18 20:47:14 följande:

    Inte allt, men man kan ju göra så mycket man kan. Ta det med skolan, de vet ju sina regler och ofta gör skolor undantag åt både det ena och det andra hållet i dagens situation. 


    Fast om man ska stanna hemma för lite hosta kan man ju få vara hemma i veckor. Och enligt FHM så behöver skolbarn bara vara hemma nån vecka om man varit feberfri 2 dar
Svar på tråden Kan jag skicka min son till skolan imorrn?