• Anonym (Orolig bonusmamma)

    Anmäla barnens mamma?

    Lång historia kort. Bor med min sambo som har två barn sen innan. Barnen bor växelvis varannan vecka och föräldrarna har gemensam vårdnad. Barnens mamma har alltid varit hetlevrad och har mycket åsikter, lägger sig alltid i hur vi gör saker hemma hos oss, köper vi saker så är det alltid fel märke, modell eller storlek, och köper vi inget alls så är det såklart också fel. Hon vill själv alltid hetshandla saker och verkar använda det som en ursäkt för att ta kontakt med pappan, det rings eller smsas i princip flera gånger varje dag vilket han såklart är väldigt less på. Hon har själv ett nytt förhållande sen snart ett år, där den nya mannen också har tre barn som bor växelvis samma vecka som våra, med andra ord är det fullt hus där.

    Föräldrarna har försökt lösa konflikter genom samarbetssamtal på soc men då hon inte tyckte att det hjälpte avslutades samtalen efter typ 5 ggr. Äldsta pojken ville redan i somras byta skola till skolan som är där vi (pappan) bor men mamman vägrade gå med på det.

    Nu under hösten har det blivit problem med båda pojkarna på skolan, de är ofta involverade i slagsmål och pojkarna har berättat att mamman har sagt att man måste ju få försvara sig och att det är okej att ge igen, medan vi alltid kört på att det är aldrig okej att slåss och om nån är dum så ska man berätta det för en vuxen istället. Såklart blir pojkarna förvirrade, men mamman erkänner att hon sagt det och står fortfarande för det. Skolan har varit tvungna att ha krismöte för hur de ska hantera dem. Den äldsta vill fortfarande byta skola till den som är bredvid oss men hon vägrar för då får hon längre att köra.

    Den yngsta säger hela tiden att han vill bo heltid hos oss, vi har försökt stötta mamman att det är mamma och pappavecka som gäller för att man vill ju få den tid man kan med dem, men nu på senare tid med tanke på vad som händer börjar vi få ont i magen på riktigt varje gång han säger att han inte vill åka dit eller ringer till oss och vill komma. Den äldsta har berättat för skolan att det skriks mycket hemma (det blir stökigt hos mamman då de blir 5 pojkar samtidigt när de är där) och skolan upplever att han går runt och är arg inombords och det behövs väldigt lite för att han ska explodera. Vi hör i telefonsamtal hur hon skriker på barnen och kallar pappan fula saker medan vi vet att barnen hör, och är rädd att de ska känna sig skyldiga till att det blir bråk.

    Vi har undvikit att kontakta soc för vi vill inte att det ska tolkas som om vi vill smutskasta henne och vi vet att det skulle ta hus i helvete om vi gjorde det. Men jag börjar känna att jag skiter i om jag trampar henne på tårna, jag är på riktigt orolig över hur barnen mår och börjar känna att det bästa kanske ändå vore om vi fick enskild vårdnad, samtidigt som jag vill att barnen ändå ska få vara med sin mamma så mycket som de vill. Samtidigt vet jag att en sådan rättsprocess är lång och svår och det är tyvärr ännu svårare för pappor att bli trodda. Mammor vet bäst.... och ingen av oss vill egentligen inte dra det dit, men det känns som att det kanske skulle bli det bästa för barnen.

    Borde vi göra en orosanmälan? Vad annat/mer kan vi göra? Kom med alla råd ni kan ge.

  • Svar på tråden Anmäla barnens mamma?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig bonusmamma) skrev 2020-10-18 21:34:48 följande:

    Jag tror personen syftar på att mamman har sagt att det är okej att ge igen om man blir slagen, den typen av hämnd.

    Hur som helst så kan vi förstå mamman tanke som är god men vi anser att det är för svårt för barn att veta vars gränsen går mellan nödvärn och övervåld. Det är svårt nog för vuxna och finns många fall i rätten där man hävdat nödvärn men blir dömd för misshandel. Det blir hårklyverier/gränsdragningar som är alldeles för svåra för ett barn att förstå, vi anser att det är bättre att man får lära sig vad som är rätt och fel som en grund tills man blir mogen nog att förstå skillnaderna och gråzonerna kring det.


    Jag tror inte att det är så svårt för barn att förstå. Man säger till barnet att det bästa är att sätta sig i säkerhet, exempelvis genom att springa. Att man bara för slå tillbaka i självförsvar om man inte klarar av att ta sig ifrån situationen på något annat sätt. Men bara tills man satt sig i säkerhet.
  • Anonym (Orolig bonusmamma)
    Anonym (asdf) skrev 2020-10-18 21:04:14 följande:

    Hämnd är inte rätt men det är klart man har rätt att försvara sig.


    Självklart får man försvara sig men vi anser att det är för svårt för barn att veta vars gränsen går mellan nödvärn och övervåld. Det är svårt nog för vuxna och finns många fall i rätten där man hävdat nödvärn men blir dömd för misshandel. Det blir hårklyverier/gränsdragningar som är alldeles för svåra för ett barn att förstå, vi anser att det är bättre att man får lära sig vad som är rätt och fel som en grund tills man blir mogen nog att förstå skillnaderna och gråzonerna kring det.
  • Anonym (Ö)

    Förstår verkligen inte de som lär sina barn att det är okej att slåss. Sjukt. Så ja, orosanmäl. Barnen mår uppenbarligen inte bra.

  • Anonym (Orolig bonusmamma)
    Anonym (asdf) skrev 2020-10-18 22:18:54 följande:

    Jag tror inte att det är så svårt för barn att förstå. Man säger till barnet att det bästa är att sätta sig i säkerhet, exempelvis genom att springa. Att man bara för slå tillbaka i självförsvar om man inte klarar av att ta sig ifrån situationen på något annat sätt. Men bara tills man satt sig i säkerhet.


    Eftersom det har blivit återkommande problem med slagsmål på skolan tror jag tyvärr inte att de verkar förstå skillnaden, de tar att nån retas eller knuffas som ett legitimt skäl att slå, för de skyller ju på att det alltid är nån annans fel, att de var nån annan som började.
  • Anonym (Evy)
    Anonym (Orolig bonusmamma) skrev 2020-10-18 22:25:26 följande:

    Eftersom det har blivit återkommande problem med slagsmål på skolan tror jag tyvärr inte att de verkar förstå skillnaden, de tar att nån retas eller knuffas som ett legitimt skäl att slå, för de skyller ju på att det alltid är nån annans fel, att de var nån annan som började.


    Varför har inte skolan reagerat om det är så mycket problem med slagsmål?
  • Anonym (Orolig bonusmamma)
    Anonym (Evy) skrev 2020-10-18 22:34:26 följande:

    Varför har inte skolan reagerat om det är så mycket problem med slagsmål?


    Som jag skrev i första inlägget så har de haft krismöte om det på skolan, de skulle utvärdera situationen om det blir nån förbättring till det bättre eller sämre efter höstlovet. Hittills har de bara pratat med föräldrarna om vad som pågår, och att skolan nu agerar men eftersom problemen med slagsmål sker på skolan försöker de hantera det först och främst i skolan. Skulle de sen ändå göra en anmälan till soc är det något vi välkomnar så det görs en utredning på båda hållen så det blir synligt vad som funkar bra och mindre bra, och att det kanske kommer fram några konkreta hjälpmedel för att hjälpa barnens situation. Vi har en bra dialog med lärarna men har försökt att bara prata om hur det är hos oss och vad vi gör hemma, vi har som sagt undvikit att prata vad vi tycker om hur mamman hanterar saker för att de inte ska tro att vi bara vill kasta skuggor över henne. Men blir det ingen förbättring i skolan får vi kanske ta upp vår oro om henne med skolan och se om de också sett signaler från det hemmet, och som sagt för vår del får de gärna gör en anmälan så att det utreds.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-18 22:11:15 följande:
    Kontakt med bup tas av vårdnadshavarna, det är alldeles riktigt att det inte är ts som ska göra.

    Orosanmälan däremot kan göras av vem som helst. Om föräldrarna själva inte gör en orosanmälan så bör ts göra det, om hon är orolig. Självklart kommer båda föräldrarna kontaktas och eventuellt utredas. Så länge barnen inte far illa hemma hos ts så behöver hon inte oroa sig över att de får ögonen på sig från soc.
    Fast ts säger ju att dom vill ta tag i det tillsammans och det är bra, klart att soc och bup kommer att undra varför det är ts som gör en anmälan och inte pappan till barnen som hon bor i hop med och som hon naturligtvis diskuterat saken med och varför han iså fall inte vill ta kontakten. 
    Om pappan ser att barnen inte mår bra och inte tycker att det funkar hemma hos mamman är det ju hans skyldighet som förälder att ta tag i det så jag tycker att ts har helt rätt i att dom gör något åt det tillsammans eller så gör mannen det.

    Det bästa dom kan göra är att kontakta bup och berätta om pojkarna och att dom inte mår bra, att dom har problem i skolan och hamnar i slagsmål mm.
    Att man utgår ifrån pojkarna då kommer man också ta upp hemförhållande och hur deras vardag ser ut.
    Man kan då diskutera även boendefrågan och man kan få hjälp med att se till pojkarnas bästa och kanske diskutera ändrade boendeförhållande i alla fall för ett tag.
    Däremot ska det mycket till att mamman förlorar vårdnaden, det brukar bara vara om det förekommer droger eller våld.
    De flesta är så rädda för soc och bup, dom är till för att hjälpa familjer som behöver hjälp och stöd.

    I det här fallet är det ju för att hjälpa killarna och soc/bup kommer att samarbeta med bägge familjerna om det är möjligt just för deras skull.
    Kanske mamman då inser att det inte är bra nu och att saker och ting måste tas tag i nu just för pojkarnas skull. Hon kan också behöva hjälp i sitt föräldraskap och hon mår troligtvis inte bra om hon skriker och är arg, det kan bero på många saker.
  • Anonym (Pojkarnas bästa)

    För det första är det inte du som ska driva detta, du kan stötta din sambo men det är hans barn, hans ansvar och hans livslånga relation till dem men också till barnens mamma som står på spel.

    Och det är hans sak att avgöra hur han vill försöka lösa problemen för sina barn.

    Men vi kanske kan hjälpa dig att stötta honom om du berättar lite mer. Du säger att bägge killarna reagerar negativt och kanske vill bo mer hos er. Hur gamla är de?

    Var är killarna mantalsskrivna? Bor ni alla i samma kommun? Bor någon av föräldrarna kvar i det fd gemensamma boendet?

  • Ess
    Anonym (Orolig bonusmamma) skrev 2020-10-18 21:34:48 följande:

    Jag tror personen syftar på att mamman har sagt att det är okej att ge igen om man blir slagen, den typen av hämnd.

    Hur som helst så kan vi förstå mamman tanke som är god men vi anser att det är för svårt för barn att veta vars gränsen går mellan nödvärn och övervåld. Det är svårt nog för vuxna och finns många fall i rätten där man hävdat nödvärn men blir dömd för misshandel. Det blir hårklyverier/gränsdragningar som är alldeles för svåra för ett barn att förstå, vi anser att det är bättre att man får lära sig vad som är rätt och fel som en grund tills man blir mogen nog att förstå skillnaderna och gråzonerna kring det.


    Men det är ju tyvärr så att slår man inte tillbaks så får man inte va ifred.
  • Anonym (Kvinna)

    Om en bonusmamma bryr sig så är det fel.
    Om en bonusmamma inte bryr sig så är det fel.

    Ja jösses.

    TS:
    Prata med din sambo.
    Det är tydligt att pojkarna inte mår bra och jag tycker att ni ska försöka få boendet och ensam vårdnad.
    De behöver lugn och ro.

Svar på tråden Anmäla barnens mamma?