• Anonym (Em)

    Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?

    Jag upplever snarare det omvända: en massa biomammor som tror att allting ska vara som innan med daglig kontakt med mannen och full kontroll över allt, trots att deras ex-man och barn nu ingår i en ny familjekonstellation utan henne.

    Jag tror ytterst få bonusmammor bryr sig om vad biomammorna har för sig så länge bio respekterar att de inte ingår i den konstellation deras ex och barn nu ingår i och håller sig till det som har med barnen att göra istället för att försöka bibehålla kontrollen. Då har man som bonusmamma och nuvarande kvinna rätt att markera att biomamman går över gränsen och stör den nya familjen.

    Biomamman har haft sin chans, helt enkelt.

  • Anonym (Em)
    Anonym (lea) skrev 2020-10-19 19:59:24 följande:

    Det är mannen som får bestämma hur ofta och om vad exet får höra av sig till honom. Inte den nya kvinnan!


    Nej, det är de två som i sitt förhållande avgör hur mycket kontakt man har med sina ex, utöver det som rör barnen. Har du aldrig varit ihop med någon?
  • Anonym (Em)
    Anonym (ds) skrev 2020-10-19 20:09:36 följande:

    Stör? Mannen har redan barn som är lika viktiga som hans nya barn.

    Tål man inte det, så ska man inte skaffa barn med en man som redan har barn.


    Barnen är lika viktiga, ja. Men inte biomamman/exet. Det är det här biomammorna som tjafsar verkar ha så svårt att förstå: de är ute ur bilden, det är bara barnen som är intressanta. Och barnen har inget behov av att föräldrarna hörs varje dag om varje liten grej, det är överlag biomammorna som har det behovet. Och det är helt i sin ordning att de nya kvinnorna, de som är relevanta, sätter gränser i sitt förhållande om hur mycket plats biomamman får ta.
  • Anonym (Em)
    Anonym (lea) skrev 2020-10-19 22:25:57 följande:

    Jo visst har jag det och jag har aldrig lagt mig i hur mycket kontakt de har haft med sina ex. Har litat på att de kan sköta det själva.


    Så gör nog de flesta bonusmammor också, skulle jag tro. Men det är ju inte de fungerande relationerna som är topic här.
  • Anonym (Em)
    Akidoki skrev 2020-10-20 05:09:31 följande:

    Ok, så en orsak till beteendet är kontrollbehov? Men varför känner du ett behov av att bestämma hur mycket kontakt din partner har med sina barns mamma? Vad är det du vill kontrollera? Vad är du rädd för ska hända om du låter honom sköta det själv?


    Jag? Jag har inga problem alls med min partner, förutom att han packar diskmaskinen så jävla dåligt. Håll dig till ämnet.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Emma) skrev 2020-10-20 05:03:34 följande:

    Låter ganska sjukt att bestämma hur mycket kontakt ens partner har med någon annan gällande deras gemensamma barn. Skall man in och sätta gränser hur mycket partnern får prata om sina barn ligger det garanterat svartsjuka bakom. Låter dessutom inte riktigt friskt att kolla hur mycket partnern smsar och med vem...


    Nja, det beror väl på hur man ser det. Man kan ju tycka att det är rätt sjukt att försöka bibehålla kontrollen över en man och en familjekonstellation man inte lever med/i längre också genom konstanta sms och samtal om skitdetaljer också.

    Jag tror ytterst få bonusmammor bryr sig om att deras partner gör upp med exet om typ läkarbesök eller utvecklingssamtal, faktiskt. Det är nog mest något biomammor säger för att de är sura när mannen inte längre låter sig kontrolleras av dem.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Z) skrev 2020-10-20 05:28:46 följande:

    Diskmaskinen hör inte till ämnet. Frågan om varför en bonusmamma har åsikter om hur ofta och hur tät kontakt biopappan har med biomamman hör däremot till ämnet.


    Fast nu gällde frågan min specifika situation och då bör jag rimligen få svara på det, även om det är off-topic.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Z) skrev 2020-10-20 08:15:08 följande:

    Jag tycker det skulle vara intressant att höra varför du tycker att det är ni två och inte din man allena som ska avgöra hur mycket kontakt din man ska ha med sitt ex.


    (Det här handlar inte om mig personligen, det är jättekonstigt att du formulerar dig så där. Lite obehagligt att du envisas också).

    I ett kärleksfullt och respektfullt förhållande har man gemensamma gränser för saker, så är det bara. Den som säger att man inte har det, har bara inte förstått att hen och hens partner hade lika gränser från början och alltså inte behövt prata om dem.

    Alltså, det här tror jag det flesta förstår, det är väl bara det att det är tufft att erkänna att man är en biomamma som gör så där. Lättare då att försöka utmåla mannens nuvarande kvinna som kontrollfreak. :)
  • Anonym (Em)
    Akidoki skrev 2020-10-20 10:26:43 följande:

    Svarslös?


    Vad är det du tycker att du inte fått svar på efter alla dessa inlägg?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Orolig bonusmamma) skrev 2020-10-20 10:11:24 följande:

    Det löns tyvärr inte att försöka förklara något för nån som inte vill förstå. Jag förstår precis vad du vill förmedla. Men tyvärr envisas vissa på det här forumet att svartmåla styvföräldern som nån sorts svartsjuk kontrollfreak, istället för att inse att det finns tyvärr faktiskt är många bioföräldrar som fortsätter ha i det närmaste manisk kontakt med exet och använder barnen som en ursäkt för att få insyn och kontroll i exets liv. Men som sagt, antingen vill man kanske inte erkänna det för att man själv är den jobbiga bioföräldern eller så lever man i en skön ovisshet om att det här fenomenet i många familjer tyvärr är en verklighet.


    Så är det verkligen!

    Du verkar vara en bra och omtänksam person i alla fall, hoppas det löser sig för dig/er!
  • Anonym (Em)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-20 16:03:59 följande:

    Jag kan väl flinka in och säga att du som min partner inte något att säga till om gällandes vilken kontakt jag har med mitt ex. Jag, som fristående person, väljer själv vem jag släpper in och i vilken form, i mitt liv.

    Du får såklart yttra en åsikt om det, men du uttrycker det som att det är självklart att man lämnar bort sin egen vilja i ett förhållande och att om så ej är fallet lever man inte i ett kärleksfullt förhållande.

    Och där håller jag absolut inte med dig. Men det är också åsikter, inte fakta, vi slänger oss med.


    Jag tycker det är så märkligt, detta militanta hävdande att man minsann aaaaaldrig skulle ta hänsyn eller anpassa sig det allra minsta i ett förhållande. För att inte tala om den bisarra fixeringen vid att få hänga med sina ex helt utan att någon tycker något om det. Det är inte konstigt att så många barn växer upp i trasiga familjer, med alla dessa infantila vuxna som bara tänker på sig själva.
  • Anonym (Em)
    Anonym (lea) skrev 2020-10-20 19:49:50 följande:

    Så om jag och min man låter den andra bestämma själv hur mycket kontakt man vill ha med exet, då har vi inget kärleksfullt och respektfullt förhållande? Jag tycker tvärtom faktiskt.


    Jag tror du läser lite dåligt. Var inte ledsen för det, det är ni fler som gör. Att ha gemensamma gränser för något är just det du säger: ni är överens och tycker att den andra sköter det snyggt och då är det er gemensamma gräns. Inga konstigheter.

    Det jag vänder mig emot är de som säger att ingen minsann får säga någonting om någonting till dem och särskilt inte om exen, för då bryr man sig inte om barnen, har kontrollbehov och så vidare i all evighet amen.

    Jag tror du ser skillnaden i attityd, inte sant?
  • Anonym (Em)
    Akidoki skrev 2020-10-20 18:26:06 följande:

    Du har bara skrivit två inlägg till mig med detta inräknat, och inget av dem besvarar frågorna.

    Inte för att det är så viktigt, det är ganska uppenbart hur det ligger till.


    Jag ber om ursäkt, jag trodde du följde och läste tråden - inte att vi hade en privat diskussion sinsemellan. Mea culpa.

    Dock upplever jag dig som lite för närgången, du verkar hemskt nyfiken på min specifika situation och det är inte detta tråden handlar om, så jag avstår. Men tack i alla fall!
Svar på tråden Varför gör styvmammor till sitt livsinnehåll att kämpa mot styvbarnens mamma?