• BombayPizza

    Hur många/långa förhållanden förväntas man ha haft när man fyllt 40?

    Hoppas inte att titeln var allt för förvirrande nu...

    Men jag undrar vad kvinnor (och män också för den delen) i 40-årsåldern förväntar sig att en ny partner har för erfarenhet? Kan man varit "för mycket" singel? För få eller för många tidigare sexpartners?

    Låt oss säga att någon har varit singel i mestadelen (över 90%) av sitt vuxna liv, skulle det vara avskräckande?


    ALL GLORY TO THE HYPNOTOAD!
  • Svar på tråden Hur många/långa förhållanden förväntas man ha haft när man fyllt 40?
  • Anonym (Ola-Conny)
    sextiotalist skrev 2020-10-19 13:06:00 följande:

    Eller så har hon pluggat, rest etc. Dvs väldigt flexibel.


    Ja klart det finns undantag, jag känner själv till sådana. Men det var en generell reflektion.

    Är man 33-34 och aldrig har behövt kompromissa, anpassa sig och dela på sysslor även just när man inte själv vill för stunden o.s.v.

    Då tror jag att jag skulle ha lite problem med att flytta ihop med en sådan person. Själv blev jag sambo för första gången när jag var 20. Den gången höll det bara tre år men jag har varit och är sambo ett år gånger sedan dess. Nu är vi inne på tio år tillsammans under samma tak med :)

    Det handlar inte om vem som är bättre eller sämre som person, utan om vad man är van vid och har med sig så att säga.

    Jag kan säga att det inte är taget ur luften utan baseras på egen erfarenhet. Men såklart ska man följa sitt hjärta och naturligtvis finns undantag o.s.v.
  • Anonym (?)
    BombayPizza skrev 2020-10-19 16:03:44 följande:
    Det beror nog mest på att jag har Asperger och är introvert. Så mycket till karriär o.s.v. har det inte blivit.
    Du tänker att det är antalet relationer som är problemet?
  • sextiotalist
    Anonym (Ola-Conny) skrev 2020-10-19 19:50:45 följande:

    Ja klart det finns undantag, jag känner själv till sådana. Men det var en generell reflektion.

    Är man 33-34 och aldrig har behövt kompromissa, anpassa sig och dela på sysslor även just när man inte själv vill för stunden o.s.v.

    Då tror jag att jag skulle ha lite problem med att flytta ihop med en sådan person. Själv blev jag sambo för första gången när jag var 20. Den gången höll det bara tre år men jag har varit och är sambo ett år gånger sedan dess. Nu är vi inne på tio år tillsammans under samma tak med :)

    Det handlar inte om vem som är bättre eller sämre som person, utan om vad man är van vid och har med sig så att säga.

    Jag kan säga att det inte är taget ur luften utan baseras på egen erfarenhet. Men såklart ska man följa sitt hjärta och naturligtvis finns undantag o.s.v.


    Tja. De flesta av mina vänner träffade inte sina livspartners mellan 25 och 30 och har endast haft en eller två samborelationer. De flesta en, eftersom den stora majoriteten av mina vänner fortfarande lever med samma person i 25-30 år så hade det fungerat.

    Så min erfarenhet är att ju äldre man är ju större chans att det håller.
  • Ms anybody

    Jag skulle vilja säga 2. Om du inte räkna 1-2 år som ett långt förhållande.

    Första varade i 7 år som sambos men jag var ung så jag var den som stack och ville resa.

    Efter resandet och jobbande i andra länder så har det varit 2 stycken 1 års relationer. Ett av dem var vi sambos det andra inte. Och ett 2.5 års relation där vi bara bodde ihop ibland pga att han var proffsboxare och reste mycket till USA för träning och matcher.

    Mitt nuvarande förhållande är nu är inne på 6 året och vi har precis gift oss. Så se fram mot många år tillsammans <3

  • Anonym (Lika barn)
    BombayPizza skrev 2020-10-19 01:11:51 följande:

    Hoppas inte att titeln var allt för förvirrande nu...

    Men jag undrar vad kvinnor (och män också för den delen) i 40-årsåldern förväntar sig att en ny partner har för erfarenhet? Kan man varit "för mycket" singel? För få eller för många tidigare sexpartners?

    Låt oss säga att någon har varit singel i mestadelen (över 90%) av sitt vuxna liv, skulle det vara avskräckande?


    Svårt att svara på generellt men jag tror på att söka efter någon likasinnad i relationer. En frånskild trebarnsmor med en 20-årig relation skon si och en som varit singel 90% - nä det tror jag inte ett ögonblick på.

    Har man barn, sök någon med barn. Har man stort behov av egentid, sök någon som också har det. Den personen kommer antagligen att ge dig den friheten.

    Olika stort behov av social samvaro och olika stort bekräftelsebehov skapar obalans i en relation.
  • Anonym (Petter)
    Anonym (Länge sen) skrev 2020-10-19 13:37:59 följande:

    Min man var 39 när vi möttes. Han hade aldrig haft en flickvän. Det var inget som avskräckte mig alls. Jag hade haft ett långt seriöst förhållande och några korta.


    Du är 1 kvinna. Majoriteten tycker inte som du.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Petter) skrev 2020-10-19 11:56:38 följande:
    En man kan ha många olika ursäkter. Men det är just vad det är, ursäkter. Hans marknadsvärde är lågt i kvinnors ögon.

    Du verkar tolka mindre erfaren som helt oerfaren eller helt ointressant i kvinnors ögon. Det var inte så jag menade. Det finns många mellanting mellan omsvärmad och 30-årig oskuld. Som skrivits tidigare i tråden, de flesta kvinnor är tillsammans med vanliga män med varierade erfarenhet, inga casanovor. Hur många som skulle stadga sig med en casanova om de fick chansen, varierar nog. Men återigen, män är inte attraktiva för att de har många kvinnor. De har många kvinnor för att de är attraktiva, har lätt för att charma kvinnor osv.
  • Anonym (Petter)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-10-20 11:53:03 följande:

    Du verkar tolka mindre erfaren som helt oerfaren eller helt ointressant i kvinnors ögon.

    Men återigen, män är inte attraktiva för att de har många kvinnor. De har många kvinnor för att de är attraktiva, har lätt för att charma kvinnor osv.
    Definitivt.

    Det är samma sak. 
    Kvinnor vill ha det som andra kvinnor har. En upptagen man är mer attraktiv än en man som är singel. 
    En man som legat med många kvinnor är mer attraktiv än mannen som haft få.
  • Anonym (Petter)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-10-20 11:53:03 följande:

    Du verkar tolka mindre erfaren som helt oerfaren eller helt ointressant i kvinnors ögon. 
    Det gör kvinnor också.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Petter) skrev 2020-10-20 12:04:23 följande:
    Definitivt. Det är samma sak.  Kvinnor vill ha det som andra kvinnor har. En upptagen man är mer attraktiv än en man som är singel.  En man som legat med många kvinnor är mer attraktiv än mannen som haft få.

    Jag har inte påstått något annat. En man som får många kvinnor intresserade är per definition mer attraktiv ja. Det skrev jag ju också. Men hur många man har legat med kan styras av andra saker också. Och en upptagen man kan lika gärna vara lätt överviktige Leffe som jobbar på Volvo. Tror knappast att många kvinnor ränner efter honom bara för att han har fru och barn. Men kvinnor blir bevisligen även intresserade av mindre eftertraktade män, annars skulle han inte ha fru och barn.
  • Anonym (Han jag dejtar...)

    Killen jag dejtar (Kanske pojkvän? Har inte bestämt mig) är i den åldern. Han är skild och var ihop med sin ex. i över 20 år, sedan de var väldigt unga. Skaffade barn osv. Förutom henne och sedan mig har han inte vart med någon... Jag är tio år yngre och har vart med typ 30ggr fler.

    Vet inte varför det gör mig obekväm. Han är bäst i sängen så det är inte det heller...det stör mig på något sätt ändå. Men jag gillar honom jättemycket förövrigt.

    Han är inte nyskild heller utan några års glapp där han "behövde hitta sig själv" och därför inte träffade någon. 

  • Anonym (hkh)

    Jag är 43 o har varit singel i 14 år. Har haft 2 korta förhållanden, 5 år vadera.
    Jag har aldrig tänkt på hur många karlar jag förväntas att ha haft.
    Dock ska jag erkänna att karl nr 2, som var oskuld då vi träffades, lockade mig mer än karl nr 1 som hade haft flera korta förhållanden o tillfälliga ligg innan mig.

  • Anonym (Mml)

    Jag är kvinna, närmare 50.


    Jag antar att de man träffat ett par tre gånger inte räknas in ens som kort förhållande?


    Det längsta förhållanden jag haft är en man jag träffade flera gånger i veckan i en dryg månads tid. En annan träffade jag ett par gånger i månaden i tre månaders tid. 


    Många har ju varit sambo flera gånger innan 40, kanske en del tänker att det är vad som förväntas.

  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (hkh) skrev 2020-10-20 23:40:33 följande:
    Jag är 43 o har varit singel i 14 år. Har haft 2 korta förhållanden, 5 år vadera. Jag har aldrig tänkt på hur många karlar jag förväntas att ha haft. Dock ska jag erkänna att karl nr 2, som var oskuld då vi träffades, lockade mig mer än karl nr 1 som hade haft flera korta förhållanden o tillfälliga ligg innan mig.

    Jag skulle inte kalla 5 år ett kort förhållande. Innan jag träffade maken, var mitt längsta förhållande 4 år, hans 6 år. Vi träffades i 30-årsåldern. Men det verkar vara en vanlig uppfattning att man ska ha haft si och så många eller långa förhållanden vid en viss ålder? Jag tycker att det är konstigt, det viktigaste är ju att man gillar varandra, passar ihop och vill samma saker. Jag kan förstå att det finns tveksamheter om man t ex träffar en 40-åring som har varit singel i hela sitt liv, eller aldrig har bott ihop med en partner t ex. Kommer det funka? Men alla vill inte ens flytta ihop, fler och fler trivs bäst som särbos. Vill man bilda familj är det en annan sak, men då är man oftast yngre än 40 år.
  • Anonym (tvillingmamma)

    I min bekantskapskrets känner jag inte heller igen den bild många förmedlar här, att det ses som en nackdel om man inte har levt det typiska livet i 40-årsåldern. Är själv drygt 40 nu. Bland mina jämnåriga finns allt från barnlösa singlar till gifta och frånskilda med långa förhållanden bakom sig. Vissa har haft många parters, andra få. Det är normalt att man har levt olika liv, alla är inte lika. Enda gången jag har hört någon uttrycka tveksamheter, var en väninna som träffade en något yngre man. Båda var över 30 och han hade bara haft kortare förbindelser tidigare. Inget hade varat längre än något år, samt inte varit så seriöst. Hon undrade om han verkligen skulle fixa en seriös relation. Men de har varit särbo i 8 år nu och trivs bra som det.

Svar på tråden Hur många/långa förhållanden förväntas man ha haft när man fyllt 40?