Inlägg från: Anonym (Orolig syster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig syster)

Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?

Anonym (Sara) skrev 2020-10-20 03:38:14 följande:

Jag är lite nyfiken på hur din syster beter sig.

Du skriver att barnet får slita saker ur händerna på folk. Hur går det till? Vem sliter barnen saker ifrån? Är det andra barn? Gör föräldraena ingenting då utan låter barnet ha kvar det andra barnets sak även om det barnet gråter? Om det gäller vuxna, menar du då att barñet får behålla alla saker som den lyckas ta av andra?

Det "vanliga" om ett så litet barn försöker ta en sak av en vuxen är att man tar undan saken från barnets räckhåll så att barnet inte kan ta saken. Om barnet tar något från ettannat barn, ger man som vuxen tillbaka saken till barnet. Man brukar också tala om för barnet (i normalt röstläge) vad som gäller. "Det är Lisas docka. Vi ger tillbaka den till Lisa så hämtar vi en annan docka till dig."

Man brukar som någon skrev vägleda barn i den åldern, genom att visa och vid behov avleda.

Så min fråga är, gör föräldrarna/andra vuxna verkligen ingenting? Eller menar du bara att de inte blir arga och säger till skarpt?

Jag vet inte hur det är med andra barn för jag har inga och de har inga fler och jag har inte varit med när dom umgås med andra barn men det jag har sett är att barnet ex när min syster höll i sin telefon försökte barnet dra den ur handen på henne, han gjorde inget för att fråga om han fick. När hon höll fast den försökte han att vända upp handen på henne. När hon sedan la bort den började han att skrika och då gav hon honom en annan sak istället för att säja ifrån att det inte är okej att göra så.
  • Anonym (Orolig syster)
    Anonym (q) skrev 2020-10-20 12:48:00 följande:

Detta är dock inte första tråden där en person som knappt är med i barnets liv, inte har det minsta koll på hur barn utvecklas och där allt sägs emot... Nej, har resten av tråden en helt annan åsikt så är det till 99% TS som har fel.

Varför ha åsikter om något som du uppenbarligen inte vet något om? Antar att du inte tänker skaffa barn heller?

Det var iallafall en som höll med mig tidigare om att även ett litet barn måste lära sig att inte bete sig illa och kasta mat på golvet för man måste träna på sådant när man är liten.
  • Anonym (Orolig syster)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-20 13:04:45 följande:

Precis rätt hanterat av din syster. Barnet är för litet för att kunna "fråga" och en tillsägning/utsköllning fungerar inte heller. 

DEt din syster gör är att helt enkelt ta bort saken barnet inte får ha och sedan avleda med annat. Precis så gör man när det gäller uppfostran av så små barn.

Snälla inse att du har en totalt felaktig bild av hur man uppfostrar så små barn. Läs på, SÅ kanske du kan inse att din syster gör helt rätt.

Tar du upp detta med henne så lär du skapa krig. För ditt dömande är totalt obefogat och bara idiotiskt.

Men barnet får ju en belöning för sitt dåliga beteende när den får en annan rolig sak och att han skriker när han inte får det han vill ha betyder att han är bortskämd och van vid att få som han vill. Jag hade istället förklarat att du får inte ta saker på det viset annars kommer han fortsätta att göra så när han blir 10 också.
  • Anonym (Orolig syster)
    Annita skrev 2020-10-20 13:09:30 följande:

"... gjorde inget för att fråga om han fick..." ???

Du måste väl ändå ha märkt att han inte kan prata?

Han kunde ha tittat på sin mamma och sett om hon nickade eller sa varsegod eller något
  • Anonym (Orolig syster)
    Anonym (q) skrev 2020-10-20 13:20:35 följande:

Den ironiska? Jamen visst. En ettåring ska ju givetvis ha samma krav som ett större barn som faktiskt kan förstå konsekvenser (åtminstone lite mer)... NEJ. Om alla i tråden säger nej till dig, vilket de gör och du fortfarande inte inser att problemet här är du. För så ignorant till kunskap kan man inte vara utan att det är ett problem :) Så följ råden med att läsa på.

Egentligen ingen mening med att ens försöka argumentera men sanningen är att det finns folk som har dessa åsikter..

Nej det var en annan tidigare kommentar
  • Anonym (Orolig syster)
    hammarhajen skrev 2020-10-19 18:29:03 följande:

Klart ålder spelar viss roll, men nog ska man markera även om barnet är litet. Inte är det OK att kasta mat på golvet eller slita saker ur händerna på folk och är man liten behöver man börja öva på att man inte får allt..

Även barn med diagnos behöver och har rätt till uppfostran. De behöver snarare MER uppfostran än andra barn, med tydligare ramar, tydligare markeringar och tydligare förklaringar. 

.
  • Anonym (Orolig syster)

Dessutom verkar han var väldigt sen han är inte pottränad, det enda ordet han kan säja är nej och han kan inte ens gå utan att håla i sig.

• Anonym (Orolig syster)

När det gäller riva ner saker ska man självklart ha allt som barnet kan göra sig illa på utom räckhåll för barnet. Andra saker borde man inte låsa in, utan bara säja nej när barnet försöker dra ut sakerna

• Anonym (Orolig syster)

Visste inte att curling var Så etablerat i Sverige som det tydligen är

• Anonym (Orolig syster)
    Jag är bara jag skrev 2020-10-20 15:42:35 följande:

Så att låsa in skurmedel, saxar och knivar för en ett-åring är curling? Jamen då vet vi för "experten" har uttalat sig.

Sådant har jag redan skrivit att man ska ta bort, det är ofarliga saker jag tycker att man inte behöver låsa in.
Svar på tråden Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?