Anonym (!) skrev 2020-10-21 13:44:25 följande:
Frågan var inte riktad till mig, men jag svarar ändå.
För mig spelar det inte någon som helst roll hur många kvinnor det finns som väljer att ligga med upptagna män. Vill min man inte vara otrogen så spelar det ingen roll om det finns kvinnor som vill ligga med upptagna män. Han kommer ändå inte att göra det. Vill han däremot vara otrogen så vill inte jag att den enda anledningen till att han inte är det är för att det inte finns någon kvinna som vill ligga med honom för att han upptagen.
Jag vill leva med en man som vill vara trogen mot mig av helt egen vilja. Jag vill inte att mitt förhållande ska hålla ihop pga andra kvinnors lojalitet mot mig.
Jag ser inte andra kvinnor som problemet. Jag ser inte andra kvinnor som ett hot då problemet i förhållandet finns oavsett. Det är inte kvinnan som sårar mig. Det är mannen.
Det här känns som en naiv syn på hur människor fungerar. Tillfället gör tjuven, så att säga och alla har sin egen tröskelnivå på vilka frestelser som man kan stå emot. Det handlar ju inte om att
vilja vara otrogen utan snarare om att det här tillfället är värt, eller inte värt, risken att bli påkommen. Jag vet ju med mig själv t.ex. att jag inte är mer än människa och att jag skulle kunna trilla dit om det fanns något som lockade tillräckligt. Vilket är varför jag aktivt väljer att inte utsätta mig för risksituationer.
Folk som säger att de
aaaldrig skulle kunna vara otrogna tror jag helt enkelt inte har koll på vad de snackar om. Det finns massor av folk som har trott det och varit otrogna när "rätt" tillfälle uppenbarat sig och när relationen varit lite skakig. Hur vet du, eller någon som säger då, att
de inte är den personen? Det vet de inte! Tror det är bättre att var ödmjuk för att världen inte är ideal och helt enkelt acceptera det.