Inlägg från: Anonym (Kattägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kattägare)

    Behöver min katt en kattkompis?

    För några månader sen utökades familjen med en kattunge med lite bengal i sig. Han är nu 6 månader. Vet inte om det beror på åldern endast eller är en kombo med bengalgenerna men han behöver aktiveras en hel del. Jag jobbar hemifrån och jag är ute med honom flera ggr om dagen i koppel plus att vi busar en del inomhus. Jag är lite fundersam på om detta räcker eller om han behöver en kattkompis. Mina tidigare katter köpte jag tillsammans som kattungar och jag minns inte längre hur länge dom hade nåt nöje av varandra för dom var väldigt olika personligheter och även olika kön. 

    Till våren kanske jag låter min lillkisse börja gå ut själv och då kanske det är helt onödigt att ha två katter för då skulle dom ändå inte bry sig om varandra. Dessutom antar jag att energinivån går ner ju äldre han blir.
    Så vad säger ni andra? Har ni katter som går ut och ändå leker/myser med varann då dom blivit lite större? Är så klart väldigt individuellt också. 

  • Svar på tråden Behöver min katt en kattkompis?
  • Anonym (Kattägare)
    neverpreggo skrev 2020-10-19 17:08:31 följande:

    Jag tror absolut att motionen räcker. Kanske slänga in lite hjärngympaleksaker/matskålar? Men jag skulle nog ha två katter om det var möjligt, katter brukar ha utbyte av varandra. Även ute.


    Tack för din svar. Jag har en bunt hjärngympaleksaker. Varierar dom och tar bort nån ett tag och fram en annan. Vi leker även tittut då och då vilket han älskar. 

    Är mest att jag är lite rädd för att han är uttråkad ändå eftersom jag faktiskt jobbar också. Ungdomarna i familjen lovade dyrt och heligt att dom minsann skulle leka med katten massor innan vi skaffade honom, men det löftet höll dom inte många minuter så hela aktiveringsjobbet hamnade på mig. Är väl inte så förvånad över det, men i och med att jag hade två kattungar förra gången så är det väldigt stor skillnad för jag har inget minne av att jag upplevde dom som lättuttråkade på samma sätt som jag gör med min nya. Eller så är det bara jag som inbillar mig saker. Skrattande

    Maken var den som bara ville ha en katt den här gången. Han är egentligen helt oengagerad i husdjuren, vilket jag inte brytt mig om för jag ser dom som mina ändå, men jag var inte beredd på mängden tid jag skulle behöva lägga när ingen kattkompis finns.
  • Anonym (Kattägare)
    Jemp skrev 2020-10-19 17:27:28 följande:

    Ja, en så liten hade jag köpt lekkompis till så snart som möjligt.

    Det är ju också en av de mest aktiva kattraserna du valt.


    Jag tror han är typ 25% bengal eller nåt sånt så det är ju lite osäkert vilka gener som dominerar. = )
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (Kattkompis) skrev 2020-10-19 20:26:46 följande:

    Vi har haft katt i 30 år - alltid en seniorkatt och en junior. När seniorkatten har vandrat vidare vid 16 , 12 och 9 år har vi märkt att junioren saknat ngt även om vi är extremt engagerade i våra katter. Jag tror varje katt skall ha en kattkompis att sova på , jaga och leva med. Nu är det bara innekatter vi har haft.


    Var 20 år sedan jag hade mina kattungar tillsammans. Då bodde vi i lägenhet och jag tror att dom kanske busade första och kanske andra året. Sen var dom inte så intresserade av varann och när vi flyttade till hus och fick gå ute som dom ville så var dom aldrig i närheten av varann. Men katter är så klart individer.

    En fråga... Du har haft ett system då du har en senior och en junior länge. Är det då bättre att jag skaffar en katt som redan är några år?
  • Anonym (Kattägare)
    Kexsmula skrev 2020-10-19 22:43:48 följande:

    Jag hade absolut köpt en kattkompis om jag vore du, de allra flesta katter uppskattar en annan katt som sällskap - i synnerhet aktiva raser/personligheter. Störst chans att lyckas till introduktion har du genom att skaffa en till katt medan den första fortfarande är kattuge. Jag har som mest haft 6 katter tillsammans och även om de alla inte var bästa vän med alla trivdes de tillsammans i helhet och vissa av dem var jättetighta kompisar som busade och sov ihop i stort sett hela livet (även om busandet minskade med åldern).

    Jag ber dig dock tänka om angående att släppa ut katten helt själv. Skulle du göra likadant med en hund? Om svaret är nej och du är rädd om din (s)katt fortsätt med era promenader i sele och har ni hus är det ett ypperligt tillfälle att bygga en fin rastgård. Finns många fina och roliga rastgårdar att hämta inspiration av på nätet.


    Mina två tidigare katter gick jag ut med i sele när vi bodde i lägenhet. Den ena katten hade dock så starka utedrifter att hon började pinka inne strax innanför dörren titt som tätt. Det var ingen tvekan om vad hon ville. Så när vi flyttade till hus ute på landet fick båda katterna vara ute och oj vad dom älskade det livet. Visst min hankatt åkte på stryk av en förvildad katt vid ett tillfälle men självklart ville han ut igen. När katterna var 12-13 år flyttade vi in i ett vanligt villaområde. Visst hände det att dom gick kanske 500 meter hemifrån men vanligtvis höll dom sig på tomten. Och vad gäller rastgårdar... Kan du näta in en tomt på runt 1000 kvm så visst då kanske det kan funka men i övrigt tycker jag det ser rätt tragiskt ut. Katter är inga burdjur i min värld.
  • Anonym (Kattägare)
    Kexsmula skrev 2020-10-20 09:34:18 följande:
    Är hundar burdjur tycker du då? Jag har haft innekatter i hela mitt liv och de stormtrivdes allihop!
    Jag tycker inte djur hör hemma i bur alls. Gillar inte Skansen heller. 

    Trivdes dina katter lika bra om dom även haft möjlighet att gå ute fritt? För om en katt inte är extremt rädd av sig så vill dom flesta katter som får chansen vara ute en del av tiden. Går inte att jämföra livet i en lägenhet/hus med stimulansen man får utomhus. Inte tusan skulle jag själv vilja vara inomhus konstant. Så extremt tråkigt.
  • Anonym (Kattägare)
    Kexsmula skrev 2020-10-20 11:42:45 följande:
    Så om du hade haft en - låt oss säga chihuahua nu för att ta bort risken att den ska kunna skada andra ur ekvationen som utehund om du hade skaffat det? Om inte, varför inte? Pga att lagen säger att du inte får det eller pga att risken att den skadas eller omkommer är alldeles för stor? En utekatt går inte bara runt tomten, de går i regel betydligt längre än 500 m, även som kastrerade (finns folk som kollat upp med GPS på sina katter som tidigare trott precis som du att de håller sig i närheten och blivit chockade när de sett hur långt borta de verkligen kan vara).

    En katt likaså behöver stimulans och utevistelse på något vis, detta behov kan man tillgodose på många olika vis som inte innebär att man måste släppa ut sitt djur vind för våg och hålla tummarna. De katter jag har haft har haft mycket blandade bakgrunder, några har varit av olika raser jag köpt som katttungar, andra har varit fd hemlösa och några har varit en av de hemlösas ungar. En av dem avskydde utelivet som pesten, det var min vackra och intelligenta katt som mina föräldrar hittat hemlös med tre ben och blott en liten stump till svans. Hon var så hungrig när hon fick komma till mig att hon åt till hon spydde och hon blev rädd bara man öppnade ytterdörren. Dock har de andra helt klart varit nyfikna på utelivet men det är alla djur och detta behov kan man helt och hållet tillgodose genom promenader i sele eller en innätad rastgård (vilket är idealet men som jag i dagsläget inte har möjlighet till), mina föräldrars första katt var en siames som fångade en hel del möss ute i deras rastgård och älskade att ligga och sola sig när det var varmt ute.

    Jämför jag med mina vänner som har haft utekatter har mina både hållit sig friskare och blivit äldre än deras katter som antingen hamnat i slagsmål stup i ett eller råkat ut för olyckor och avlivats eller ?bara? försvunnit. Det är ett hemskt öde för en katt medan mina vänner mest ryckt på axlarna och inte ens brytt sig om att ge sina katter ett vettigt foder eller veterinärvård om det blivit för dyrt.

    Alltså att ha djur ute medför en risk. Går jag själv ut medför det också en risk. Jag gillar mig själv, men skulle aldrig vilja sitta inne för alltid för att jag inte vill riskera nåt. Spelar ju ingen roll hur gammal man blir om man levt ett pisstråkigt liv.


    Det må vara hårt för vissa, men det är bara att inse... Folk har rätt att göra som dom vill och det finns inget som säger att alla instängda katter är lyckliga för att dom aldrig fått vara ute och känna lukter, jaga nån mus/fågel mm. Finns flera som säljer katter som just påpekar att katterna SKA ha möjlighet att vara ute och då brukar man inte mena i nån liten rastgård. Skulle jag själv sälja kattungar skulle jag absolut inte vilja sälja dom till nån som bor i lägenhet och riskera att dom aldrig får vara ute och nån liten rastgård tycker jag inte heller duger. 

  • Anonym (Kattägare)
    LFF skrev 2020-10-20 11:58:59 följande:
    Du behöver ju inte hägna in precis hela tomten men väl en del av den samt bygga klätterleder etc på olika höjder för katten att gå på.

    En vän hade en bengalmix och den katten var både högt och lågt hela livet (de hade en gammal sekelskiftestvåa med otroligt högt till tak och katten var högst uppe i gardinen och försökte klättra upp till vädringsfönstret där uppe) så bengalgenerna verkar slå igenom hårt oavsett hur lite det är. 

    Om man googlar "outdoor enclosures for cats" eller "catios" så hittar du massor med inspiration. Och sen gör du uterummet så stort som du vill.
    Är väl inte att katten ska kunna gå runt som är grejen utan för mig är det att få spana/jaga roliga saker som ex.vis fåglar. Min kattkille kan jag sätta ut på lina just nu utanför min dörr för där har jag fågelmat upphängd och han älskar att ligga under maten och spana på fåglarna. Är väldigt bekvämt för då kan jag sitta inomhus i värmen och spana på honom från fönstret för han går knappt nånstans. Och fastnar han är jag där på 2 sekunder. Misstänker dock att han vill ut på mer äventyr när det blir varmare till våren.
  • Anonym (Kattägare)
    LFF skrev 2020-10-20 12:21:22 följande:
    Varför ska katten få jaga fåglar? För att de är "rovdjur" och det är så det är? 

    Skulle han få en "catio" så skulle han fortfarande kunna spana på fåglarna som han gör nu i lina men kunna röra sig mer fritt.

    Han är katt. Han får spana fåglar hur mycket han vill. Och inte inne i nån bur. Från vad jag sett så har han rätt dåliga odds, men vem vet nån gång kanske han lyckas ta en. För mig är det inte hela världen att en katt gör vad som är naturligt för dom. 


    Catios ser, förutom i några få undantagsfall, jäkligt tragiska ut i jämförelse med att vara fri. Även dom seriösa ser tragiska ut.

  • Anonym (Kattägare)
    LFF skrev 2020-10-20 15:23:57 följande:
    Men de blir ju för i h-vete vad du gör dem till. 

    Du vill släppa ut din katt vind för våg när han blir större. Varsågod. Gör det. Tyvärr så får man ju fortfarande släppa ut katter utan sällskap av människa i tätbebyggda områden. Själv önskar jag att det var lika orimligt som att man skulle släppa ut en hund vind för våg och hoppas på att den kommer hem självmant sen. 

    Jag gillar katter. Jag avskyr utekatter om man inte bor på landet med några km till närmaste granne.
    Skönt att det är andra som vet bättre än du som bestämmer då. Katter gillar att jaga oavsett vad du vill. Sen kan du hindra dom att jaga, men det är inte vad dom vill.
  • Anonym (Kattägare)
    LFF skrev 2020-10-20 15:32:33 följande:
    Hundar gillar också att jaga men inte fasen får man släppa dem vind för våg för det. 

    Katter är domesticerade djur. Alltså ska de inte släppas vind för våg. Om de inte räknas som domesticerade djur så ska man inte få ha dem som husdjur. Svårare än så är det inte.

    Så, är katten ett husdjur eller ett vilt djur? Bestäm er!
    Är ff inte inte dina regler som gäller. Katter får gå ute fritt, men försök få till motsatsen du. Lycka till.
  • Anonym (Kattägare)

    Finns inget värre än folk som inte fått förmåga att hålla sig till ämnet och FL rensar tyvärr aldrig bort dessa och ger varningar trots att det är samma folk som återkommer med detta beteende i SÅ många trådar.

Svar på tråden Behöver min katt en kattkompis?