• malinv­äntars­mått
    Mon 19 Oct 2020 16:20
    1083 visningar
    67 svar
    -5 +1
    67
    1083

    4 kategorier av människor som kollar upp kön

    Jag och mina gravidvänner hade en diskussion om vilka typer av människor som kollar upp könet på sin blivande bebis. Håller ni med om ni tittar runt bland folk?

    * 1:a, 2:a och 3:e generationens invandrare.

    (Helst har man tagit hål i öronen innan hon kommit ut eftersom det är såå viktigt att se att det är en flicka)

    * WT-folk. Allt är väldigt rosa, flufffluff, gulligt, rosa och FLUFF. Eller vääldigt TUFFT. Gärna stålmannen, blått och grönt.

    * Väldigt utbildade människor eller partners till utbildade som har läst...helt fel kurser. Tänk Mickan i solsidan.

    * Influencers. I say no more.

  • Svar på tråden 4 kategorier av människor som kollar upp kön
  • malinv­äntars­mått
    Mon 19 Oct 2020 16:27
    #2

    Jasså? Fyll gärna på vi kommer inte på fler kategorier!

  • malinv­äntars­mått
    Mon 19 Oct 2020 16:33
    #4

    Haha ok?

  • malinv­äntars­mått
    Mon 19 Oct 2020 16:56
    #7

    Så ni menar att de här kategorierna inte kollar upp kön? Se er omkring igen..

  • malinv­äntars­mått
    Mon 19 Oct 2020 20:22
    #11
    +1

    Att se ner på andra som påstår/tycker något annat än vad du sjäkv har uppfattat/håller med om kallar du alltså för lågbegåvat. Vilket är detsamma som intellektuell funktionsnedsättning/ utvecklingsstörning eller kognitiv funktionsnedsättning. Jag hoppas du förstår hur Kontraproduktivt ditt inlägg är. Du framstår som en riktig idiot. Du insåg väl precis att du passade in i en kategori trots allt...

  • malinv­äntars­mått
    Mon 19 Oct 2020 22:36
    #14

    Lägger inte mer energi på er nu.. lycka till med könsjakten ????????

  • malinv­äntars­mått
    Tue 20 Oct 2020 08:56
    #20
    Bunny on speed skrev 2020-10-19 23:35:17 följande:

    Tja jag kan ju inte neka till att vara andra generationens invandrare. Dock oklar över hur det påverkar att vi ville veta kön för att kunna fundera över namn.


    Så en måste veta kön för att kunna fundera över namn? Könsneutrala namn? Två listor pojk/flick? Nja det håller inte riktigt. Du vet ju inte storlek, intressen eller något annat heller.
  • malinv­äntars­mått
    Tue 20 Oct 2020 08:58
    #21
    -1
    LillaJag06 skrev 2020-10-20 07:34:46 följande:

    Jag har snart 4 barn. Är grekinna. 3: generationen. Har inga vänner från din wt-kategori.

    Bland oss finns ungefär 10 barn.

    Vi är 2 mammor/pappor som inte valt att ta reda på kön.

    Jag älskar överraskningen.

    Har en son med långt lockigt hår som ser ut som en flicka. Alla tror att han är det.

    Skulle ALSRIG ta hål i en liten flickas öron.

    Inte heller omskära mina söner trots att deras papp är muslim.

    Deras pappa kunde inte bry sig mindre om vi får flickor eller pojkar. Han avgudar sina barn.

    Däremot har alla mina svenskar vänner tagit reda på könet och tycker att vi är galna.

    Jag ser att de flesta 9/10 som jag känner tar reda på könet.

    Orsakerna är olika. De flesta vill lättare knyta an till barnet, komma på namn, köpa kläder (blå till pojke och rosa till flicka), fixa deras barnrum som barnet ändå inte kommer sova i, kan inte hålla sig till förlossningen.

    Tror inte att det har med dina kategorier att göra.

    Folk är bara nyfikna när alternativet finns. Och vissa människor behöver få veta.


    Respekt till dig! Du verkar vara så vettig! ????????
  • malinv­äntars­mått
    Tue 20 Oct 2020 09:05
    #22
    Ceciliaab skrev 2020-10-19 22:56:59 följande:

    Min upplevelse är snarare att majoriteten tar reda på könet. Men har ingen statistik på det. Känns inte som att det går att generalisera riktigt i denna fråga eftersom så många och så olika människor kollar upp! Själv har jag inte kollat och kommer nog inte kolla på framtida barn heller.


    60% tar reda på kön enligt en undersökning jag läste men det finns säkert fler undersökningar som gjorts. Bara av ren nyfikenhet för egen del, eftersom du inte tagit reda på kön. Skulle du säga att du faller in under någon av kategorierna? ????
  • malinv­äntars­mått
    Tue 20 Oct 2020 09:06
    #23
    GGN skrev 2020-10-20 07:12:51 följande:

    Håller helt med.


    Vad är det du håller med?
  • malinv­äntars­mått
    Tue 20 Oct 2020 16:14
    #34
    Cornellia skrev 2020-10-20 11:24:21 följande:

    Blir lite intresserad av WT kategorin. Jag kanske passar in där!

    Jag älskar färger, framför allt rosa och lila, och självklart är alla mina söners kläder från stlk 44 till 104 eller nått rosa, lila, turkosa eller glittriga, eftersom jag tycker att det är fint. Så då kanske jag ska kategorisera in mig där? 

    Fast jag hade fått för mig att WT, var något annat än en helt vanlig svensson som bor i villa, jobbar, pluggar för att det är kul och klär sina barn i rosa?


    Jag skulle nog säga att du inte låter det minsta WT. En WT är oftast outbildad som inte har minsta koll på genusfrågor eller liknande. Du älskar färg och glitter och klär dina barn därefter oavsett normer. Helt enkelt en sån förälder som man önskar att fler var!
  • malinv­äntars­mått
    Tue 20 Oct 2020 16:15
    #35
    PH76 skrev 2020-10-20 16:11:08 följande:

    Ska jag berätta vilka dom tar reda på könet? Håll i dig nu.. De som är nyfikna.

    Jag vet bara ett par i min bekantskapskrets som inte gjorde det, och få har 9/10 ?rätt? utbildning, ingen är invandrare och ingen är ?WT?.

    Men ja, de flesta av dem var nyfikna och brydde sig inte om den konstiga prestige du verkar hålla så nära hjärtat.


    Mer prestige åt folket!!
  • malinv­äntars­mått
    Tue 20 Oct 2020 16:17
    #36
    Editb skrev 2020-10-20 16:00:58 följande:

    Känns lite inskränkt att kategorisera människor på det där sättet.

    Vi valde att fråga om kön på RUL just för att vi ville bestämma namn av den anledningen att det skulle kännas lättare att bonda med barnet redan i magen om personen hade ett namn. Sedan spelade såklart inte könet någon roll.

    Håller inte med dig.


    Sött. Jag hade tyckt det var lättare att bonda om jag visste ögonfärgen på mitt barn. Hade förändrat så mycket! ????????
  • malinv­äntars­mått
    Tue 20 Oct 2020 16:20
    #37
    Friger skrev 2020-10-20 09:15:14 följande:

    Tagit reda på könet på barnen jag fått. Nyfikenhet. Har både pojkar och flickor.

    Är ingenjör och företagare.


    Ja och då har du säkert räknat ut under vilken kategori du hamnar..
  • malinv­äntars­mått
    Tue 20 Oct 2020 16:21
    #38
    Maija N skrev 2020-10-20 10:36:56 följande:

    Uteliggare åker tunnelbana men alla som åker tunnelbana är inte uteliggare....


    Precis. Och alla män är inte våldtäktsmän men alla som våldtar är män (när vi nu änder byter fokus)
  • malinv­äntars­mått
    Wed 21 Oct 2020 06:54
    #51
    Amfitrite2 skrev 2020-10-21 03:39:54 följande:

    Jag skulle nog säga att det finns exakt EN kategori människor, som kollar upp könet. Nämligen DUMMA människor! För det var aldrig meningen att man skulle veta könet innan barnet kom ut, och dessutom kan man aldrig veta vilka risker som föreligger med ett helt onödigt ultraljud.

    Man vet ju t.ex. att fostervattnet värms upp vid ultraljudsundersökningar. Att göra nödvändiga kontroller är EN sak (så att man ser att barnet kan födas naturligt, och inget kejsarsnitt behövs, samt att det inte föreligger svåra fosterskador). Men att kolla upp något som ändå ÄR SOM DET ÄR, oavsett om man hade önskat sig något annat, är bara... DUMT. För jag hoppas verkligen, att det inte finns många bosatta i Sverige idag, som kan tänka sig att göra en så pass sen abort enbart på grund av oönskat kön!

    OBS - detta betyder inte, att jag inte tycker att det är och ska vara skillnad på flickor och pojkar. Det tycker jag visst! Men så länge som barnet är i magen är det bara ett foster - det ändrar inget vilket kön det har. Om det känns väldigt viktigt att bebisen har skära respektive blå kläder redan i den minsta storleken, så kan man väl köpa EN uppsättning kläder i någon neutral färg (gul, grön, brun?) - och sedan skicka ut pappan att köpa kläder, när han har sovit ut efter förlossningen? Eller köpa två uppsättningar, och spara den som inte kommer till användning till ett eventuellt syskon av motsatt kön. Och skänka bort, om det syskonet aldrig kommer. 


    Håller med dig i en sak. Att det är dumma människor som kollar kön, eller snarare obildade.

    Men resten? Njaaa
Svar på tråden 4 kategorier av människor som kollar upp kön