Vad tusan har hänt med svenska skrivkunskaper?
De är lika illa nu som för 30-50-100 år sedan. Skillnaden är att de syns för gemene man nu, iom internet.
De är lika illa nu som för 30-50-100 år sedan. Skillnaden är att de syns för gemene man nu, iom internet.
Särskrivningen är inte längre det värsta, även om jag tyckte så förr. Idag blir jag på riktigt oroad över att man inte förstår skillnaden mellan tex han - honom. Ja, på riktigt inte förstår.
Att människor skriver utav och inte av, trots att utav enbart är talspråk (än så länge åtminstone) osv.
Finns många fler saker, men exemplet med pronomen ovan påvisar hur själva språkkänslan urholkas. Jag är helt övertygad om att det beror på den sjunkande läsförståelsen som nu är dokumenterad.
Jag arbetar på gymnasiet som specialpedagog och på bara ett par år har antalet elever som vill göra läs/skrivkartläggning för att de tror att de kanske har dyslexi, mångdubblats. Enbart ett fåtal har dyslexi. De ber om att få göra testerna för att de upplever studierna så svåra och tunga, pga läs och skriv-uppgifter, så de får för sig att de nog måste ha dyslexi.
När jag då kan se att de flesta inte verkar ha det, men att jag ser att deras lästempo är långsamt och att deras läserfarenhet påverkar hur stort ordförråd de har - och att enda boten på det är lästräning, blir en hel del elever modfällda.
Vi måste få alla barn att läsa, mycket och gärna! Det påverkar både hur man förstår text och hur man skriver själv.
Har de ens rättstavning i skolan numer? Ser helt horribla stavningar varje dag och ett ständigt tema är att inte skilja på sett-sätt, enda-ända, en-än och till och med gott-gått. I ren brådska kan man ju stava lite fel och det är helt okey så länge det inte är formell text, men när orden betyder nåt annat har det gått för långt. Och det där sabla "g:et" som smugit sig in- var sjutton kom det ifrån?. Sovigt, tex. Liknar ju ankskit helt enkelt.
?De? och ?dem? är visserligen synnerligen irriterande.
Men något som retar gallfeber på mig är det nya felet ?en?!
Kan en gå dit? Kan en göra så? Kan en få fråga?
?Man? eller ?jag? för tusan, hur svårt kan det vara?!
Det känns lite som en paradox, här. Svenska skolan vilar sin inställning till språkundervisningen att det viktiga är att kommunicera. Det är därför svenska skolan ägnar sig mindre åt grammatik och skrivkunskaper och mer åt samtal. Men det är ju även superviktigt att kunna kommunicera skriftligt i olika sammanhang och av olika skäl. Att inte lära ut skriftspåket på ett bra sätt och lägga åtminstone ett mått av "viktighet" i det är att neka eleverna viktiga verktyg för att kommunicera.
Mitt huvud gör ont nu.