• Anonym (V)

    Hur lite kan man äta?

    Undrar om någon här har ett hum om hur pass små portioner en vuxen kan äta utan att det blir skadligt lite? Försöker nämligen gå ner i vikt och mat är en stor bov för mig. Är det farligt att aldrig äta sig helt mätt?

  • Svar på tråden Hur lite kan man äta?
  • neverpreggo

    Mat är en stor bov? Utveckla lite?


    Låter inte det minsta hälsosamt.

  • Anonym (Anorexia)

    Som anorektiker tycker jag att det är lagom med två äpplen varannan dag och ett glas vatten om dagen. Jag väger 30 kg. Jag är alltid hungrig fast ändå aldrig hungrig.

    Den friska delen av mig förstår att en normal portion för mig just nu är en knytnäve och att det sen ska kunna vara en portion enligt tallriksmodellen med näringsrik mat.

    Men jag vet också att vägen dit är väldigt lång. Jag började som överviktig bulimiker och maten var min fiende, trodde jag. Nu är jag sjuk i anorexia och vet att maten aldrig är problemet utan bara ett symptom på det riktiga problemet.

    Använd aldrig mat som straff för dig själv. Det är inte matens fel att du mår dåligt. Du väljer att äta av en orsak. Du väljer att ta bort maten som ett straff av samma orsak som du äter den. Gör inte så.

    Vill du gå ner i vikt hälsosamt så gör det på rätt sätt. Gör inte som jag.

  • Anonym (V)
    neverpreggo skrev 2020-10-19 23:42:06 följande:

    Mat är en stor bov? Utveckla lite?

    Låter inte det minsta hälsosamt.


    Jag äter oftast alldeles för stora portioner, men det är för att jag vant mig vid det och nu inte blir mätt annars. Jämför jag med kollegors matlådor har de i mina ögon ganska små portioner medan min matlåda är fylld så mycket det går. Jag förstår ju att jag egentligen äter mer än jag behöver för annars skulle jag inte vara så pass överviktig idag.
  • Anonym (V)
    Anonym (Anorexia) skrev 2020-10-20 00:27:20 följande:

    Som anorektiker tycker jag att det är lagom med två äpplen varannan dag och ett glas vatten om dagen. Jag väger 30 kg. Jag är alltid hungrig fast ändå aldrig hungrig.

    Den friska delen av mig förstår att en normal portion för mig just nu är en knytnäve och att det sen ska kunna vara en portion enligt tallriksmodellen med näringsrik mat.

    Men jag vet också att vägen dit är väldigt lång. Jag började som överviktig bulimiker och maten var min fiende, trodde jag. Nu är jag sjuk i anorexia och vet att maten aldrig är problemet utan bara ett symptom på det riktiga problemet.

    Använd aldrig mat som straff för dig själv. Det är inte matens fel att du mår dåligt. Du väljer att äta av en orsak. Du väljer att ta bort maten som ett straff av samma orsak som du äter den. Gör inte så.

    Vill du gå ner i vikt hälsosamt så gör det på rätt sätt. Gör inte som jag.


    Jobbigt att läsa om hur du har det. Hoppas du snart kommer på rätt väg! Håller med dig om att mat inte ska vara en bestraffning, men för min del är det bara att jag behöver komma fram till något slags mellanting för att inte fortsätta äta på det sätt jag gör.
  • Anonym (Livsstilsändring)
    Anonym (V) skrev 2020-10-20 00:55:13 följande:
    Jag äter oftast alldeles för stora portioner, men det är för att jag vant mig vid det och nu inte blir mätt annars. Jämför jag med kollegors matlådor har de i mina ögon ganska små portioner medan min matlåda är fylld så mycket det går. Jag förstår ju att jag egentligen äter mer än jag behöver för annars skulle jag inte vara så pass överviktig idag.
    Jag tycker att de flesta som går ner i vikt på ett sunt sätt antingen äter små portioner ofta, eller större portioner som till större delen består av rätt saker. Det är nog det enda hållbara sättet att gå ner i vikt på utan att riskera hälsan, och för att orka hålla ut under en längre tid. De kallar det nog inte ens diet utan livsstilsförändring.

    Tips byt ut saker ( allt du kan mot bättre alternativ)  låt en stor del bestå av grönsaker och dra ned på sockret rejält. Drick mycket vatten mellan måltiderna. Rör på dig så mycket du kan.
    Detta brukar oftast vara tillräckligt för viktnegång. Men det gäller också att vara ihärdig och inte förvänta sig extremt snabba resultat, utan just hållbara.
  • hammarhajen
    Anonym (V) skrev 2020-10-20 00:57:20 följande:
    Jobbigt att läsa om hur du har det. Hoppas du snart kommer på rätt väg! Håller med dig om att mat inte ska vara en bestraffning, men för min del är det bara att jag behöver komma fram till något slags mellanting för att inte fortsätta äta på det sätt jag gör.
    Fast din TS frågar ju inte efter ett mellanting, utan efter hur lite man klarar sig på.. Det är skillnad.

    Läs på här: livsmedelsverket, tallriksmodell  så kanske du får ett hum om vettiga portioner. 

    Hoppas du finner balans!
  • FinaSofia

    Ja, man kan äta väldigt lite och klara sig MEN för att gå ner i vikt ska man inte äta lite utan RÄTT mat - passliga portioner och ofta, då hålls hungern borta och behovet att äta onyttiga mellanmål.

    Jag själv äter för lite och fel och går inte ner i vikt heller.

  • nnnnnnnn

    Ladda hem en gratisapp såsom Lifesum och börja logga vad du äter.
    Ställ in allt rätt och lägg ett mål tex gå ner 2 kg på 4 veckor är en bra start.
    Sen ser du till att äta rätt mängd eller något (lite) mer än appen säger vad gäller PROTEIN. Då håller du dej mätt lättare. Och väljer rätt mat.
    Så börjar du med att äta stor mängd ändå, eftersom du är van vid det, men har som mål att även minska på mängden efter hand.

    Tips på uppstartsmeny:
    Frukost: Havregrynsgröt med kanel och pyttelite mjölk mättar bra. Är du inte mätt så avrundar du med 1-3 dl naturell kvarg med frysta bär eller sockerfri kvarg om du vill ha den söta smaken och tycker det är OK med sötningsmedel

    Lunch: i uppstartsfasen kör du på sallad + protein, för då kan du äta stor mängd utan att få i dej så många kalorier. Så fyll lunchlådan med 80% bladsallad (väg och lägg in i appen hur stor mängd/vikt det är), lägg på lite "roligare" grönsaker som paprika, sockerärter eller annat (undvik konserverad frukt och grönt, oftast många kalorier), avsluta med 1-2 dl supermini-Keso kryddad med tex salladskrydda (alternativ till dressing) + protein tex kycklingfile, tonfisk, lax, kokt ägg eller bönor.

    Mellanmål: Kvarg eller kokt ägg, fröknäcke men inte så stor mängd, färsk frukt. Undvik söta saker och sådant med mycket kalorier, se mellanmålet som ett litet proteintillskott för att höja energin, inte som ett tillfälle att äta sött.

    Kvällsmat: Ha bra mat hemma! Se till att laga så du har matlåda till dagen efter, dvs använd bra protein som kyckling, lax och annat som går att ha till lunchsalladen dagen efter.
    Logga gärna maten du vill äta i appen och se hur mycket du kan ta av den innan du lagar. Det är ju otroligt stor skillnad på hur stor portion du kan ta av spagetti + köttfärssås + riven ost jämfört med stor bladsallad + supermini-keso + blandade bönor + pyttelite spagetti (eller alternativ till spagetti som är färre kalorier) + köttfärssås.
    För att inte tala om:
    Tortilla-bröd + gräddfil + riven ost + tacofärs + lite sallad   jämfört med:  stor grönsallad som toppas med tacofärs och keso

    Du kommer ändra dina matvanor radikalt om du följer appens rekommendationer om antal kalorier + äter minst den mängd protein som appen säger. Så givetvis kommer du att gå ner i vikt!

    Lycka till!

  • Anonym (hm)
    Anonym (Anorexia) skrev 2020-10-20 00:27:20 följande:

    Som anorektiker tycker jag att det är lagom med två äpplen varannan dag och ett glas vatten om dagen. Jag väger 30 kg. Jag är alltid hungrig fast ändå aldrig hungrig.

    Den friska delen av mig förstår att en normal portion för mig just nu är en knytnäve och att det sen ska kunna vara en portion enligt tallriksmodellen med näringsrik mat.

    Men jag vet också att vägen dit är väldigt lång. Jag började som överviktig bulimiker och maten var min fiende, trodde jag. Nu är jag sjuk i anorexia och vet att maten aldrig är problemet utan bara ett symptom på det riktiga problemet.

    Använd aldrig mat som straff för dig själv. Det är inte matens fel att du mår dåligt. Du väljer att äta av en orsak. Du väljer att ta bort maten som ett straff av samma orsak som du äter den. Gör inte så.

    Vill du gå ner i vikt hälsosamt så gör det på rätt sätt. Gör inte som jag.


    Fast jag tror dte kan vara av olika orsaker man inte äter. Jag såg det aldrig som ett straff, men det enda i mitt liv jag kunde kontrollera.
  • Anonym (Anorexia)
    Anonym (hm) skrev 2020-10-20 09:20:47 följande:

    Fast jag tror dte kan vara av olika orsaker man inte äter. Jag såg det aldrig som ett straff, men det enda i mitt liv jag kunde kontrollera.


    Exakt. Det handlar om kontrollbehov. När man inte kan kontrollera det riktiga problemet så använder man sig av det man kan kontrollera dvs mat, motion etc. Mat och motion blir det man straffar sig med
  • Anonym (.)

    Det enda vettiga rådet du kan få är att sluta läsa bantningstips på familjeliv.
    Orsaken är att här blandas det friskt, högt och lågt, vetenskapligt med rent bullshit och det är jäkligt svårt att skilja de åt.

    Gå och låna en bok eller tre om näringslära på biblioteket istället. Ta till dig av det du läser.
    När du kan din näringslära lite hyfsat förstår du själv vad som är bra för DIG.

    Ta sen till dig av modern forskning som säger att det enda som händer när man bantar är att ämnesomsättningen sjunker för att aldrig öka igen. Det betyder att när du nått målvikten och börjar äta normalt med normala portioner så ökar du i vikt pga den sänkta ämnesomsättningen.

    Börja tex här
    www.svtplay.se/video/28156536/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-33-fett-van-eller-fiende

  • Friger
    FinaSofia skrev 2020-10-20 06:14:01 följande:

    Ja, man kan äta väldigt lite och klara sig MEN för att gå ner i vikt ska man inte äta lite utan RÄTT mat - passliga portioner och ofta, då hålls hungern borta och behovet att äta onyttiga mellanmål.

    Jag själv äter för lite och fel och går inte ner i vikt heller.


    Jag vill inte vara sådan.... du äter för lite och går inte ner i vikt?

    Suck... lyssna på någon som kan hålla sin vikt. När jag vill gå ner i vikt äter jag något mindre. Vill jag gå upp i vikt så äter jag något mer. Inget dramatiskt. Har legat på samma vikt under många år, plus minus något kg.

    Jag mäter den mat jag tillagar. Med decilitermått och räknar köttbullar, köttbitar eller vad det nu är. Jag vet vad som är en lagom portion för mig. Jag blir inte proppmätt av en portion men inte heller hungrig, lagom mätt. Jag äter inte mellan måltiderna i tron om att det ska hjälpa mig gå ner i vikt.

    Suget hålls i schack med hjälp av självdisciplin. Har man det inte måste man lära sig.

    Att äta rätt är en annan sak som inte nödvändigtvis har med vikten att göra.
  • neverpreggo
    Anonym (V) skrev 2020-10-20 00:55:13 följande:
    Jag äter oftast alldeles för stora portioner, men det är för att jag vant mig vid det och nu inte blir mätt annars. Jämför jag med kollegors matlådor har de i mina ögon ganska små portioner medan min matlåda är fylld så mycket det går. Jag förstår ju att jag egentligen äter mer än jag behöver för annars skulle jag inte vara så pass överviktig idag.

    Mat ska inte vara en fiende och du ska inte gå hungrig.


    Kanske testa måltidsmått? Men du måste äta saker som mättar dig.

  • FinaSofia
    Friger skrev 2020-10-20 11:23:46 följande:
    Jag vill inte vara sådan.... du äter för lite och går inte ner i vikt?

    Suck... lyssna på någon som kan hålla sin vikt. När jag vill gå ner i vikt äter jag något mindre. Vill jag gå upp i vikt så äter jag något mer. Inget dramatiskt. Har legat på samma vikt under många år, plus minus något kg.

    Jag mäter den mat jag tillagar. Med decilitermått och räknar köttbullar, köttbitar eller vad det nu är. Jag vet vad som är en lagom portion för mig. Jag blir inte proppmätt av en portion men inte heller hungrig, lagom mätt. Jag äter inte mellan måltiderna i tron om att det ska hjälpa mig gå ner i vikt.

    Suget hålls i schack med hjälp av självdisciplin. Har man det inte måste man lära sig.

    Att äta rätt är en annan sak som inte nödvändigtvis har med vikten att göra.
    Japp, så är det...jag äter typ en varm rätt på kvällen, inget eller väldigt lite på dagen, dricker mängder kaffe, idrottar dock. Men jo, du har kanske hört att kroppen kan på sätt och vis gå i dvala, sparlåga, då man inte äter rätt och alltså spara på den lilla energi den får och då går man inte ner i vikt...

    I något skede börjar kanske vikten rasa om man går längre tider utan att äta tillräckligt. Been there, done that too...Eller tillräckligt med stress i livet så rasar vikten fast man skulle frossa men glass varje dag.
  • Anonym (svar23)

    Det beror på vad du har för mål och syfte. Och vilka risker du är villig att ta.

    Energimässigt (kalorier) så får du i dig precis lagom när din vikt står stilla. Vill du gå ner i vikt behöver du skära bort energi (mat). Vill du gå upp i vikt behöver du lägga till energi (mat). Hur mycket du skär bort alternativt lägger till styr hur fort du får din önskade viktförändring.

    Näringsmässigt är det svårare att säga hur du ska äta. Generellt behöver du få i dig vitaminer, mineraler, fibrer och nödvändiga proteiner och fetter för att inte drabbas av näringsbrist och andra sjukdomar. Folk kan äta hur mycket som helst utan att få i sig näring (exempelvis bara McDonalds) men rent generellt, ju mindre mat desto svårare att få i sig all nödvändig näring.

Svar på tråden Hur lite kan man äta?