• Anonym (Förälder)

    Gemensamt utskick till föräldrar

    Jag fick ett mejl från mitt barns mentor om anmälan till lovskola.
    I detta mejl fanns även andra föräldrar med.

    Jag frågade mentorn för att vara säker och ja, denne gjorde ett allmänt utskick.

    Jag tycker inte att det känns okej att göra så, det blir allt lite utpekande.
    Hade det skickats till alla föräldrar hade jag inte reagerat men så är inte fallet.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Gemensamt utskick till föräldrar
  • Anonym (b)

    Det kommer ju ändå märkas vilka som går där. Barnen kommer prata om det osv
    Vad bra att skolan anordnar undervisning på lov.

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (b) skrev 2020-10-20 14:22:06 följande:

    Det kommer ju ändå märkas vilka som går där. Barnen kommer prata om det osv
    Vad bra att skolan anordnar undervisning på lov.


    Det tycker jag såklart också.

    Kan lugnt säga att mitt barn struntar fullständigt i vilka som går i lovskolan.
    Inget mitt barn skulle rapportera om hemma.

    Därav att detta mejl kändes mindre lämpligt.
  • Anonym (555)

    Jag som lärare brukar skicka hemlig kopia när jag skickar allmän info till föräldrar.

    Som förälder kan jag inte bry mig mindre om de skickar så nån ser min adress eller att jag med i listan.

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (555) skrev 2020-10-20 14:26:27 följande:

    Jag som lärare brukar skicka hemlig kopia när jag skickar allmän info till föräldrar.

    Som förälder kan jag inte bry mig mindre om de skickar så nån ser min adress eller att jag med i listan.


    Det hade varit bättre.

    Jag tänker på barnen.

  • Anonym (Lärare)

    I egenskap av förälder skulle jag inte vilja att min mailadress syntes för andra mottagare.

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-10-20 14:38:29 följande:

    I egenskap av förälder skulle jag inte vilja att min mailadress syntes för andra mottagare.


    Exakt min känsla.

    Hade du sagt något?
  • Anonym (Trebarnsmor)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-10-20 14:38:29 följande:

    I egenskap av förälder skulle jag inte vilja att min mailadress syntes för andra mottagare.


    Utskicken från våra skolor går alltid ut med hemliga kopior. Jag ser bara avsändarens mailadress.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Trebarnsmor) skrev 2020-10-20 15:27:19 följande:
    Utskicken från våra skolor går alltid ut med hemliga kopior. Jag ser bara avsändarens mailadress.
    Detta är inte första gången jag ser detta.
    Känns inte okej.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-10-20 14:45:56 följande:
    Exakt min känsla.

    Hade du sagt något?
    Jo det hade jag nog för det kommer ju fler utskick så småningom. Det finns ingen anledning att inte kunna skicka hemliga kopior till samtliga mottagare, we have the technology!
  • Editb

    Som jag fattar det så får skolan inte göra så i enlighet med GDPR, den nya dataskyddslagen. De får inte ge ut dina personuppgifter utan godkännande.

Svar på tråden Gemensamt utskick till föräldrar