• Anonym (Undrar)

    Ska jag säga upp mig eller ska chefen göra det?

    Vi har arbetsbrist på jobbet. Chefen har haft samtal med mig och hon behöver omorganisera. Jag arbetar i nuläge mellan 7.30-14 mån-fre och är tillsvidareanställd.

    Nu vill chefen istället att jag ska vara ledig vissa dagar och arbeta till 16.30 andra dagarna, vilket absolut inte fungerar med mitt privatliv. Hon har inget annat arbete att erbjuda mig.

    Kan hon säga upp mig eller är det jag själv som blir tvungen att göra detta då jag ju faktiskt tackar nej till arbete? Vill ju helst att hon är den som säger upp mig då jag isåfall kan få A-kassa direkt om jag inte hittar annat jobb snarast.

    Hon påstår att om hon säger upp mig p.ga arbetsbrist så får hon inte lov att nyanställa inom ett år även om personalbehovet förändras. Därför vill hon inte vara den som säger upp mig.

  • Svar på tråden Ska jag säga upp mig eller ska chefen göra det?
  • Anonym (M)

    Hon får väl säga upp dig pga arbetsvägran då. Men som sagt, kontakta facket.

  • Anonym (Anonym)

    Valfritt men frågan är varför det inte funkar med privatlivet?

    Chefen har ju erbjudit dig fortsatt arbete, om du anser att du inte kan det så måste du ju säga upp dig, men chefen kan tekniskt sett inte säga upp dig pga arbetsbrist eftersom det inte finns någon sådan egentligen. Om de ska anställa någon annan kan de inte göra det inom den närmaste tiden men då måste de ändå erbjuda dig tjänsten i första hand, då kan du så klart tacka nej igen om din situation inte löst sig, men det är inte som att de har anställningsstopp ett år. Så de kommer att vara en person kort om de ska säga upp dig pga arbetsbrist bara för att vara sjyssta.

    Det verkar inte bättre än att du själv får säga upp dig om du anser att du inte kan jobba kvar.

  • Anonym (A.)

    Hejsan!

    Vet att vi fick byta schema med två veckors framförhållning. Enligt facket så var det allt som var lagstadgat, om de inte ger dig nya arbetsuppgifter och så.

  • Anonym (Ellen)

    Din chef har rätt att beordra dig att arbeta på andra tider. Så länge tiderna är inom ramen för vad som är tillåtet för den tjänst som du har. Och så länge du får varsel om dina nya arbetstider två veckor innan.

  • Anonym (Man49)

    Tänk bara på dig själv

    Klart att arbetsgivaren ska få säga upp dig

    Din chef kan inte lägga det på ditt samvete

    Det är helt å håller hennes bekymmer

    Säg inte upp dig själv

  • Anonym (Polly)

    Arbetsgivare leder och fördelar arbete, har chefen meddela nya arbetstider 14 dagar innan ändring så har dom rätt att göra det.

  • Anonym (Hon)

    Vill inte kapa tråden, men är i en lite liknande sits. För min del handlar det inte om arbetstider utan om att min chef valt att flytta mig till en annan arbetsplats inom företaget.

    Dock ligger den arbetsplatsen nästan två mil från nuvarande och jag som inte har bil kan inte ta mig dit. Den ligger ute på landsbygden kan man säga med kassa bussförbindelser dit och hem.

    Kan min chef tvinga mig eller säga upp mig i detta läge? Förklarat för henne att det inte kommer funka, men hon säger att det är mitt eget ansvar att ta mig till jobbet. Det vet jag ju, men jag skulle aldrig valt detta frivilligt.

  • Anonym (Sara)

    Innan du gör något annat ska du kolla vad som står i ditt anställningsavtal och i ert kollektivavtal. Ta görna hjälp av facket med detta.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Hon) skrev 2020-10-21 01:30:16 följande:

    Vill inte kapa tråden, men är i en lite liknande sits. För min del handlar det inte om arbetstider utan om att min chef valt att flytta mig till en annan arbetsplats inom företaget.

    Dock ligger den arbetsplatsen nästan två mil från nuvarande och jag som inte har bil kan inte ta mig dit. Den ligger ute på landsbygden kan man säga med kassa bussförbindelser dit och hem.

    Kan min chef tvinga mig eller säga upp mig i detta läge? Förklarat för henne att det inte kommer funka, men hon säger att det är mitt eget ansvar att ta mig till jobbet. Det vet jag ju, men jag skulle aldrig valt detta frivilligt.


    Det där tycker jag att du ska kolla upp med facket. Står inte arbetsort på ditt anställningsavtal? Kolla vad som srår på avtalet och ta hjälp av facket med vad det betyder.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Hon) skrev 2020-10-21 01:30:16 följande:

    Vill inte kapa tråden, men är i en lite liknande sits. För min del handlar det inte om arbetstider utan om att min chef valt att flytta mig till en annan arbetsplats inom företaget.

    Dock ligger den arbetsplatsen nästan två mil från nuvarande och jag som inte har bil kan inte ta mig dit. Den ligger ute på landsbygden kan man säga med kassa bussförbindelser dit och hem.

    Kan min chef tvinga mig eller säga upp mig i detta läge? Förklarat för henne att det inte kommer funka, men hon säger att det är mitt eget ansvar att ta mig till jobbet. Det vet jag ju, men jag skulle aldrig valt detta frivilligt.


    Det beror på vad som står i ditt avtal. I mitt kontrakt står det att företaget jag arbetar för har rätt att få omplacera mig om behovet skulle uppstå. Kontakta facket och kolla igenom ditt avtal noga.
  • ventilera mera

    Oavsett vad så ska du ALDRIG SÄGA UPP DIG. Vill hon säga upp dig så får hon göra det själv, du ska INTE göra det. 

    Prata med facket. 

Svar på tråden Ska jag säga upp mig eller ska chefen göra det?