• Anonym (Ano)
    Tue 20 Oct 2020 22:16
    240 visningar
    8 svar
    8
    240

    Skola och ätstörning

    Hej. Är en 19 åring tjej som står utan en gymnasieexamen och har en ätstörning som tar all min tid. (Det är alltså ätstörningen som har hindrat mig...)

    Bara slänger ut lite frågor här nu.

    1. Hur tar man sig vidare utan gymnasieexamen?

    2. Folkhögskola(läsa in gymnasiet), är det sent att börja när man är 21år?

    3. Ätstörningen är min enda trygghet, hur ska jag kunna lämna den?

    Allt känns hopplöst.

  • Svar på tråden Skola och ätstörning
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 22:52
    #1

    Ska du läsa in gymnasiet gör du det bäst via Komvux. Folkhögskolan ger inte ut betyg på så sätt utan snarare omdömen så det räknas inte riktigt likadant tyvärr. 21 är inte alls för sent, du hade kunnat vara dubbelt så gammal, bättre sent än aldrig.

    Gå i terapi, förlita dig på de verktyg du får. Hitta tryggheten inom dig själv, snarare än hos ätstörningen.

  • Anonym (Fia)
    Tue 20 Oct 2020 22:55
    #2

    Det första du måste göra är att ta tag i din ätstörning. Har du sökt hjälp? Sedan kan du ta tag i dina studier det finns det tid för.

  • Anonym (Stina­)
    Tue 20 Oct 2020 23:07
    #3

    Det finns massor av möjligheter även om man inte har gymnasieexamen! För det första kan du ändå få jobb - så mycket bryr sig inte arbetsgivare om att man inte har fullständiga betyg. För det andra kan du läsa in de kurser du saknar på komvux, ofta går det även att göra på distans. För det tredje kan man många gånger pröva ämnen i efterhand på den gymnasieskola där du gått. Och folkhögskola är fantastiskt bra och där kan du komma in utan gymnasiebetyg. Många läser på folkhögskola när de är lite äldre.

    Så självklart är det inte kört för att du inte har alla betyg med dig från gymnasiet!

    Men börja med ätstörningen. Har du terapeut? Besöker du någon klinik? Försök att så snart som möjligt, helst imorgon, kontakta läkare annars. Kan du be din familj om hjälp med denna kontakt?

    Oroa dig INTE över studierna, du är absolut inte ensam om att ha missat delar av gymnasiet.

    Ta hand om dig och var snäll mot dig själv!

  • Anonym (Känne­r med dig)
    Wed 21 Oct 2020 02:17
    #4

    <3

Svar på tråden Skola och ätstörning