• Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 22:45
    716 visningar
    114 svar
    -1 +1
    114
    716

    Regeringen vill införa pandemilag

    Gärna! Vi behöver en pandemilag!

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 23:02
    #4
    +2
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-10-20 22:53:01 följande:

    Varför? Läs den senare länken, ja läs hela texten först, återkom sedan med svar.


    För att folk inte sköter sig, håller inte avstånd, håller sig inte hemma om det inte är absolut nödvändigt, går på hemmafester och fan vet allt. Var det inte härom dagen vi såg en tråd då nån glatt deklarerade att de skulle bjuda in halva släkten på dop, men inte barnen för de var smittsamma, de vuxna var helt ok, inkl alla gamlingar. Och sedan har vi ju företagarna som inte heller tar sitt ansvar i många fall, spärrar av, sprider ut sina kunder, avgränsar antalet personer inne i butiker osv.

    Nej du, den där lagen behövs. Sanna mina ord.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 23:03
    #5

    Och apropå texten du klistrade in, innan vi uppnår flockimmunitet har flera tusentals personer till behövt sätta livet till. Vi kommer att ha ett fungerande vaccin innan vi når den punkten.

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 21 Oct 2020 06:23
    #16
    +1
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-10-20 23:13:04 följande:

    Förstår du inte att restrektionerna skärdar liv, på sikt långt fler än vad Covid 19 gör.!


    De gör helt rätt som lever som vanligt, det gör jag också.Gamlingarna får väl bestämma själva om de vill fortsätta leva som vanligt den tid de har kvar eller ruttna bort i karantän till de dör.


    Hade det räckt att sitta instängd ett par veckor för att få väck virust, så visst då hade jag varit med. Men virust kommer aldrig att försvinna, inte inom överskådlig tid. Livet måste fortsätta. 


    Ja i andra länder möjligen, men inte med den öppenhet vi har i Sverige. Syftet med lagen är inte att stänga ner hela landet utan att kunna hålla på de restriktioner vi redan har.

    Det är sådana som du som har liv på sitt samvete, som struntar i om de smittar andra, inget som helst ansvar gentemot sina medmänniskor. Du sprider död till andra utan eftertanke, medkänsla eller skam.
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 21 Oct 2020 06:25
    #17
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-21 06:23:42 följande:
    Ja i andra länder möjligen, men inte med den öppenhet vi har i Sverige. Syftet med lagen är inte att stänga ner hela landet utan att kunna hålla på de restriktioner vi redan har.

    Det är sådana som du som har liv på sitt samvete, som struntar i om de smittar andra, inget som helst ansvar gentemot sina medmänniskor. Du sprider död till andra utan eftertanke, medkänsla eller skam.
    Och när jag skriver utgår jag naturligtvis från Sverige och förslaget om en svensk pandemilag, inte nån skrämselpropaganda från Usa.
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 21 Oct 2020 10:39
    #24
    +3
    Anonym (dr Strange) skrev 2020-10-21 10:28:46 följande:

    Håller med TS på många punkter och vill absolut inte ha en lagstiftning som möjliggör att jag kan bli gripen på gatan för något så grundläggande som att vistas ute. Så jävla känsliga är vi inte, människor har funnits på den här planeten ett bra tag och vi har klarat oss bra trots alla bakterier och virus som finns (och skall finnas) runt omkring oss. Rädsla, isolering och ensamhet är mycket skadligare i mitt tycke och kommer skörda och förstöra många fler liv än vad Corona någonsin kan.


    Grejen är att ts pratar om en lag i Usa, inte i Sverige, och i Sverige har det inte varit tal om att en s.k. pandemilag skulle inbegripa utegångsförbud utan hela tanken är att man ska kunna begränsa antalet besökare i affärer, på olika offentliga tillställningar som sport/kulturevenemang eller demonstrationer, antalet resande i kollektivtrafik och öppettider för butiker. Det betyder inte att man ska bli gripen på gatan!!

    Du som påstår att du håller dig till trovärdiga källor sväljer ju ts utsagor med hull och hår, utan att ens ta reda på ett uns fakta först.
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 21 Oct 2020 11:40
    #26
    +1
    Anonym (dr Strange) skrev 2020-10-21 11:30:27 följande:
    Vi verkar ha olika uppfattningar om vad fakta är för något men det får man ha. 
    Ja jag brukar iaf läsa SVT nyheter, duger inte det kanske? Men om du tar ts och hens länkar som tillförlitliga har vi verkligen inget att säga varandra.
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 21 Oct 2020 13:04
    #29
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-10-21 12:55:17 följande:
    Nej det handlar inte om Sverige. Inte i nuläget iallafall.

    Jag tar Frankrike och Spaniens (tidigare, vissa nuvarande) restriktioner som exempel. Utegpngsförbud, ute ma en timme, max en kilometer från hemmet, munskyddskrav även ensam ute långt ifrån folk. osv

    Jag är inte konspiratiioniskt lagd. För bara ca 7-8 månader sedan hade jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att något sådant skulle inträffa i västerländska demokratiska länder. Hade någon förutspått detta hadejag avfärdat dessa som konspiratoriska eller helt galna. Men det hände. På riktigt!
    Men så länge du inte bor i Usa, Frankrike eller Spanien så behöver du ju inte måla fan på väggen när man i Sverige har en helt annan approach. Vi har ju hela tiden strävat efter att ha så öppet som möjligt, det finns inget som talar för att vi står inför utegångsförbud.
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 12 Dec 2020 21:28
    #64
    -2 +2
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-12-12 20:48:24 följande:
    Ska vi ta och klargöra ett par saker först... Det är ingen som tvingar folk att bete sig som att de är sjuka. Det är ingen som tvingas till nånting, minst av allt att bära masker som bara inger en falsk säkerhet och kan vara rent kontraproduktivt, och man vägrar ju från FHM:s sida att gå ut med rekommendationer om masker så där talar du ju helt tvärtemot verkligheten. Att hålla avstånd är bara vanligt sunt förnuft, på samma sätt som man inte simmar med hajar eller äter vilt av alla svampar man ser i skogen. Det är ingen som tvingar oss att stanna hemma heller, det är ett gott råd för att man ska slippa bli sjuk och inte sprida smitta ännu mer, sedan är det upp till var och en om man följer det men med lite sunt förnuft fattar man ju att det är en bra sak att försöka minska spridningen så mycket som möjligt.

    Men det är ju "none of my business".
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 18 Dec 2020 14:54
    #78
    -1 +1

    Om folk hade skött sig från första början hade vi inte behövt en pandemilag!! Ändå ser man idioter som skryter med att de skiter i restriktioner, man ska minsann fira jul med hela tjocka släkten, umgås ungefär som vanligt med sina bekanta och ungarna ränner ut och in hos kompisar och grannar! Nån i forumet hade en unge som skulle på barnkalas i helgen och den morsan var så otroligt mallig över att hon tyckte att hon gjorde rätt som sket i allt och att de andra föräldrarna tydligen tyckte likadant! Det är såna idioter som gör att vi har en mycket större spridning än vi borde ha och JA vi behöver en pandemilag för att stoppa idiotin!!

  • Anonym (Anony­m)
    Fri 18 Dec 2020 22:13
    #95
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-12-18 15:43:32 följande:
    Som att det skulle gått att "svälta ut" viruset. Det fungerar inte så.
    Haha det är ju exakt så det funkar :D Om ett virus inte hittar någon att infektera så dör det ju ut.
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 18 Dec 2020 22:49
    #98
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-12-18 22:32:12 följande:

    Men alla arbetsplatser kan inte stänga, sjukvården, äldrevården, polisen, matbutiker osv måste fortsätta. Trots risk för stänga straff kommer vissa ändå att träffa andra. Alltid är det någon enstaka som smittar någon ändå. När man släpper restriktionerna så ökar smittspridningen. 


    Fast det var ju inte vad du pratade om :) 
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 19 Dec 2020 12:57
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-12-19 00:06:58 följande:

    Vad menar du? Jag skrev att det inte går att svälta ut ett virus.


    Eller jo, om vi stänger precis ALLA arebtsplatser. ALLA stannar i sina hem ett par månader. Utegångsförbud och den som trotsar detta stjuts ihjäl så fort de öppnar en dörr. Tänk efter nu, de kommer omöjligt kunna hålla koll precis överallt, folk kommer fuska i allfall. Kanske den beväpande militären fuskar. Efter två månader finns det säker några entaka ändå som  likt förb.. lyckats blivit smittad Så när allt öppnas upp igen så finns risken att det börjar spridan och så är vi där igen.


    Konsekvenserna av denan nedstängning skulle förstås få enorma konskevener i antal död då sjukhusen och åldevården höll stängt (alla arbetspaltser stängde, förutom beväpnad militär.


    Detta är förstås ett extremt exempel som inte är genomförbart, det förstår jag att ingen förespråkar. Jag vill bara påpeka att inte ens dessa fiktiva restriktioner skulle utrota viruset.


    Och jag sa att man visst kan det, att det är precis så det fungerar. Om viruset inte har någon att infektera så kommer det att dö ut. Det var inte tal om nedstängningar i det sammanhanget, bara hur det faktiskt fungerar med virus. När du tar upp nedstängningar pratar du om hur der rent praktiskt ska gå till och det är en helt annan diskussion. Innan du går in på det spåret, som är helt ointressant för mig, så kan jag påpeka att jag inte på något sätt förespråkar en nedstängning i stil med GB och många andra europeiska länder, det fungerar ändå inte, det ser vi ju på smittspridningen oavsett insatser. I Sveriges fall har vår ekonomi klarat sig mycket bättre just för att vi inte stängt ned, och det finns inte ens något lagstöd för det heller.
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 19 Dec 2020 18:44
    -1 +1
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-12-19 18:39:44 följande:

    Jag jobbar inom sjukvården jag med, ja har även haft covidpatienter.

    Jag har sett mycket lidande genom åren, Covidpatientern utmärker sig inte värre än annat lidande. 


    Hur sjutton ska vi ha råd med en värdig sjukvård framöver om när vi får massarbetslöshet? 


    Läkaren Sebastian  Rushworth uttrycker sig väldigt klokt tycker jag, om mediahysterin mm.



    ">


    Han är ju inte ens färdig med sin utbildning än! Jag lyssnar heller på välrenommerade epidemiologer med decennier av erfarenhet än en som tekniskt sett inte ens är fullvärdig läkare än och ffa inte har en susning vad han pratar om.
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 19 Dec 2020 18:45
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-19 18:44:36 följande:
    Han är ju inte ens färdig med sin utbildning än! Jag lyssnar heller på välrenommerade epidemiologer med decennier av erfarenhet än en som tekniskt sett inte ens är fullvärdig läkare än och ffa inte har en susning vad han pratar om.
    Rättare sagt, själva studierna är han klar med men är fortfarande under handledning.
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 19 Dec 2020 23:19
    +1
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-12-19 22:17:12 följande:

    Jah, så typiska svar, läkaren var inte tillräckligt erfaren, orkar inte lyssna osv. 


    En till länk jag rekomenderar 


    soundcloud.com/ulf-bittner/dr-mikael-nordfors-om-who-pandemi-bedrageriet-som-tvingar-sveriges-regering-att-avga-2020-12-17


    Han är inte erfaren ALLS. Han håller fortfarande på med sina första 18 månader som läkare, under handledning! Är det vad man ska lyssna på??

    Och vet du vem du länkar till sen? Foliehattarnas mästare! En alternativläkare!! Och inte ens det lär han vara längre med tanke på att IVO rekommenderade att dra in hans licens eftersom:

    Han har tidigare vid flera tillfällen varnats för behandlingar som inte är godkända i Sverige och han granskades så sent som i våras efter att ha orsakat ett livshotande tillstånd för en patient. Han är också avstängd från att arbeta som läkare i Danmark.

    Sammantaget visar utredningen att Mikael Nordfors allvarligt undergrävt den tillit allmänheten har rätt att hysa till honom i egenskap av legitimerad läkare. IVO anser därför att Mikael Nordfors är uppenbart olämplig att utöva läkaryrket och hans legitimation ska i vart fall återkallas på den grunden


    norrahalland.se/lakare-anklagas-for-vanvard/
Svar på tråden Regeringen vill införa pandemilag