• Anonym (Viveca)

    Varför vill så många bara vara vän när livet flyter?

    Är en tjej på 35 år, har tyvärr haft det ganska jobbigt sista året. Helt plötsligt har jag blivit väldigt ensam, t.o.m. fått höra att en del tagit avstånd bara för att jag inte mår bra/dvs inte är lika rolig att umgås med längre.

    Har själv alltid funnits för mina vänner i vått och torrt och stöttat dygnet runt när de mått dåligt. Så detta kom verkligen som en chock att så fort jag mådde dåligt så försvann de. T.o.m. fått frågan om hur jag mår (direkt efter nåt tragiskt hände), säger då att det inte är så bra och får till svar att ?har du inget positivt att säga? eller när jag låtit dem prata om sina liv/mående när jag skall berätta om mitt så försöker de liksom avleda mig om jag kommer in på något som är jobbigt.

    Varför är det så? Kan tillägga att jag verkligen inte är någon som bara mal på om mig, utan ger mer än jag tar och sätter vännen i fokus.

  • Svar på tråden Varför vill så många bara vara vän när livet flyter?
  • Anonym (Falska)

    Vem vet varför det är så... falska människor. Skulle i te kallat dom för vänner.

  • Anonym (Synd)

    Riktigt dåligt av dom. Finns inga ursäkter.

    Kanske du kan prata av dig lite här och få stöd?

  • Anonym (Jag)

    Det är inte så enkelt att det handlar om sanna vänner vs falska människor. Många av oss fixar inte att bära andras sorg och oro på våra axlar. Livet i sig är tillräckligt hårt för att också dra det lasset.

    Jag behöver glada och positiva människor i mitt liv. Det handlar inte om att jag är ytlig eller en dålig vän. Det handlar om att jag, liksom många andra, balanserar på en skör tråd där vi gör allt för att inte falla. För att orka dra runt en vardag med barn, fulltidsjobb och sjuka föräldrar så behöver jag energi, inte dräneras på det.

    Det innebär att vissa perioder finns jag där fullt ut men vissa gånger tar jag en paus för att själv hålla mig flytande.

  • Anonym (Man)

    Är också väldigt ensam och med blandade erfarenheter av vänner. Trott jag betytt mer för vissa än vad jag tydligen gjort.

    Verkar ju finnas bristande empatisk förmåga bland de du umgåtts med. Tycker samtidigt vi går mot ett samhälle där fler blir självfixerade och det visar din berättelse, av hur du blivit behandlad, spår av.

    De tycker tydligen att någon som inte är på topp är tråkig och negativ.

  • Anonym (Viveca)
    Anonym (Jag) skrev 2020-10-23 00:02:16 följande:

    Det är inte så enkelt att det handlar om sanna vänner vs falska människor. Många av oss fixar inte att bära andras sorg och oro på våra axlar. Livet i sig är tillräckligt hårt för att också dra det lasset.

    Jag behöver glada och positiva människor i mitt liv. Det handlar inte om att jag är ytlig eller en dålig vän. Det handlar om att jag, liksom många andra, balanserar på en skör tråd där vi gör allt för att inte falla. För att orka dra runt en vardag med barn, fulltidsjobb och sjuka föräldrar så behöver jag energi, inte dräneras på det.

    Det innebär att vissa perioder finns jag där fullt ut men vissa gånger tar jag en paus för att själv hålla mig flytande.


    Men hur gör du om vi ponerar att du skulle må dåligt säg 1 år. Tänker du då att ?jag spelar glad för att inte belasta nån?.
  • Anonym (Viveca)
    Anonym (Synd) skrev 2020-10-22 23:52:35 följande:

    Riktigt dåligt av dom. Finns inga ursäkter.

    Kanske du kan prata av dig lite här och få stöd?


    Tack, försökt det men tyvärr blir dessa trådar alltid kapade av personer som mest vill provocera.
  • Anonym (Viveca)
    Anonym (Man) skrev 2020-10-23 00:06:36 följande:

    Är också väldigt ensam och med blandade erfarenheter av vänner. Trott jag betytt mer för vissa än vad jag tydligen gjort.

    Verkar ju finnas bristande empatisk förmåga bland de du umgåtts med. Tycker samtidigt vi går mot ett samhälle där fler blir självfixerade och det visar din berättelse, av hur du blivit behandlad, spår av.

    De tycker tydligen att någon som inte är på topp är tråkig och negativ.


    Tack, känner också igen det. Hos en tror jag mest hon försöker vara käck och få mig att tänka på glada saker istället. Men det funkar liksom inte när saker är tunga...jag är ju inget litet barn liksom. Istället upplever jag ju att jag blir förminskad.

    Sedan kanske är jag konstig som oftast har häcken full men ändå lyssnar på vänners problem, men jag är en person som oftast kan släppa andras problem när de pratat klart. Det får inte mig att må dåligt eller tynger ner mig när samtalet är slut. Visst har det hänt i ovanliga fall men oftast inte.

    Jag får ju också som vän lyssna på saker som inte alls intresserar mig för 5 öre men känner att jag ju ändå får lyssna och engagera mig när någon berättar om sin fotbollsträning, eller barnprat som jag är helt ointresserad av. Det handlar i mina ögon om att kunna ge och ta.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Jag) skrev 2020-10-23 00:02:16 följande:

    Det är inte så enkelt att det handlar om sanna vänner vs falska människor. Många av oss fixar inte att bära andras sorg och oro på våra axlar. Livet i sig är tillräckligt hårt för att också dra det lasset.

    Jag behöver glada och positiva människor i mitt liv. Det handlar inte om att jag är ytlig eller en dålig vän. Det handlar om att jag, liksom många andra, balanserar på en skör tråd där vi gör allt för att inte falla. För att orka dra runt en vardag med barn, fulltidsjobb och sjuka föräldrar så behöver jag energi, inte dräneras på det.

    Det innebär att vissa perioder finns jag där fullt ut men vissa gånger tar jag en paus för att själv hålla mig flytande.


    Anonym (Viveca) skrev 2020-10-23 01:02:19 följande:

    Men hur gör du om vi ponerar att du skulle må dåligt säg 1 år. Tänker du då att ?jag spelar glad för att inte belasta nån?.


    Mår man dåligt så tar man tag i det, spela glad funkar liksom inte, inte heller funkar det att gå omkring och inte fungera i ett helt år.

    Jag har liksom signaturen Jag en intensiv vardag med jobb, hus och tre barn. Jag har i omgångar haft väldigt jobbigt med sjuka anhöriga och då måste man palla trycket. Det finns inget val. I de perioderna har jag behövt fokusera på mig och min familj.

    Det är också viktigt att tänka på att det finns hjälp att få. Jag har i omgångar gått i samtalsterapi för att palla med att hantera allting rent mentalt, och det hjälper. En skicklig terapeut kan hjälpa dig att sortera upp dina känslor, hantera reaktioner och frustration, och hjälpa dig prioritera när allt kör ihop sig.
  • Anonym (Sara)

    Jag tror att det kan finnas massa olika orsaker til, att personer beter sig så. Det kan ju vara allt ifrån att man är osäker på sin egna roll, vad man ska göra/säga till attman tror att detär böttre för personen att "ha kul än att älta". Det kan ju också vara så att just det du har varit med om skapar oro och blockeringar och rädsla hos den du talar med. Detfinns nog inte bara en förklaring.

    Det bästa är nog att helt eneklt fråga dina närmaste varför de agerar som de gör och hur deupplever situationen. Ansträng dig då för att lägga upp det på ett sättsom inte upplevs anklagande ochförbered dig på att lyssna mer än diskutera. (Om du är genuint nyfiken på vardör de agerar som de gör).

  • Anonym (???)
    Anonym (Viveca) skrev 2020-10-22 22:57:22 följande:

    Är en tjej på 35 år, har tyvärr haft det ganska jobbigt sista året. Helt plötsligt har jag blivit väldigt ensam, t.o.m. fått höra att en del tagit avstånd bara för att jag inte mår bra/dvs inte är lika rolig att umgås med längre.

    Har själv alltid funnits för mina vänner i vått och torrt och stöttat dygnet runt när de mått dåligt. Så detta kom verkligen som en chock att så fort jag mådde dåligt så försvann de. T.o.m. fått frågan om hur jag mår (direkt efter nåt tragiskt hände), säger då att det inte är så bra och får till svar att ?har du inget positivt att säga? eller när jag låtit dem prata om sina liv/mående när jag skall berätta om mitt så försöker de liksom avleda mig om jag kommer in på något som är jobbigt.

    Varför är det så? Kan tillägga att jag verkligen inte är någon som bara mal på om mig, utan ger mer än jag tar och sätter vännen i fokus.


    Jag tycker inte det är så konstigt egentligen.
    Man har för det första kanske fullt upp med sitt eget ekorrhjul? Jobb, barn, sjukdom, vab mm. Då kan det vara för tungt att dessutom ta sig an en vän som mår dåligt. 

    Sedan vet jag inte vilken typ av vänner du tänker på. Är det gamla vänner sedan barnsben, eller är det nyare vänner?  Är det vänner som inte står så nära egentligen, men du hade hoppats att ni var så nära? 

    Det är ibland också så att man tänker att den som mår dåligt får höra av sig när denne orkar - medan den som mår dåligt kanske sitter och hoppas på att någon ska höra av sig. 

    Är du en sådan person som släpper allt och ställer upp, även för en mer ytlig vän? Då kanske dina vänner inte är likadana. Då kan det vara så att du själv skapat den "rollen" åt dig och att andra inte fattar att även du kan behöva en axel att gråta emot ibland. 

    Jag har en vän som enbart hörs av när hon grubblar på saker och då vet jag att hon har andra att prata med än mig, men vissa teman så väljer hon mig för att jag har viss erfarenhet på de områdena. Hon sa en gång att jag är den enda vän som ibland säger emot, ger henne perspektiv från olika sidor medan de andra vännerna mest bara hummar med och håller med. Jag känner väl ibland att jag blir lite utnyttjad, men jag kan hantera det. Jag tänker att de tillfällen hon väljer mig, så är det för att det är viktigt - och jag köper det. Tack och lov har jag andra i mitt liv så jag är inte beroende av hennes vänskap på något sätt och det är nog därför jag låter henne hållas Flört
     
Svar på tråden Varför vill så många bara vara vän när livet flyter?