• Anonym (Funderar)

    Kan en som är med i kyrkan och en som är Jehova bli tillsammans?

    Har två bekanta på en tidigare arbetsplats som verkar ha funnit varandra, sägs det! Finns flera som blivit par där så det vore inte första gången. Men hon är engagerad i vanliga kyrkan och sjunger i kör där ofta och har tre barn sen förut, han har åtminstone förut varit med i Jehovas och har aldrig varit gift. Jag trodde inte det gick då? Hon får väl men inte han? Vad säger hans syskon och hans föräldrar om det?

  • Svar på tråden Kan en som är med i kyrkan och en som är Jehova bli tillsammans?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (va??) skrev 2020-10-23 06:51:10 följande:

    Men varför ska du lägga dig i det??


    Jag ställde en fråga eftersom jag vill lära mig om hur det fungerar. De gör vad de vill, jag hade bara fått för mig att det var tabu. Åtminstone Vet jag att vi pratade om det på religionsundervisningen, men ddt var ju 20 år sen. Tiderna förändras.
  • Fjäril kär

    Om dom vill flytta ihop och etablera förhållandet kan den som är med i Jehovas vittnen råka illa ut om den personen är ett döpt vittne och man inte följer reglerna. Man får absolut gifta sig med en som inte är med i församlingen men det gäller att man gör det enligt "regelboken" i så fall.

    /Uppvuxen inom Jv

  • Fjäril kär

    Om dom vill flytta ihop och etablera förhållandet kan den som är med i Jehovas vittnen råka illa ut om den personen är ett döpt vittne och man inte följer reglerna. Man får absolut gifta sig med en som inte är med i församlingen men det gäller att man gör det enligt "regelboken" i så fall.

    /Uppvuxen inom Jv

  • Anonym (Funderar)
    Fjäril kär skrev 2020-10-23 07:04:10 följande:

    Om dom vill flytta ihop och etablera förhållandet kan den som är med i Jehovas vittnen råka illa ut om den personen är ett döpt vittne och man inte följer reglerna. Man får absolut gifta sig med en som inte är med i församlingen men det gäller att man gör det enligt "regelboken" i så fall.

    /Uppvuxen inom Jv


    Vad menas med att göra det efter regelboken?
  • Fjäril kär
    Anonym (Funderar) skrev 2020-10-23 07:08:51 följande:

    Vad menas med att göra det efter regelboken?


    Att man inte har sex före man gifter sig och att man inte flyttar ihop före man gifter sig. Och att umgås tillsammans i grupp och inte ensamma på tu man hand mer än nödvändigt. Dvs att man dejtar med att gå på bio med sina vänner, att man bjuder varandra på parmiddagar etc så att man inte frestas att hamna i intima situationer som lockar till sex. Och att personen under tiden fortsätter vara ett föredömligt Jehovas vittne med att gå på möten, knacka dörr etc..
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Funderar) skrev 2020-10-23 06:54:53 följande:
    Jag ställde en fråga eftersom jag vill lära mig om hur det fungerar. De gör vad de vill, jag hade bara fått för mig att det var tabu. Åtminstone Vet jag att vi pratade om det på religionsundervisningen, men ddt var ju 20 år sen. Tiderna förändras.
    Kan du inte fråga den det gäller? 

    Sedan lever vi i ett fritt land, de kan göra vad de vill. Det är hur "rädda" de är att det ska bli fel enligt sekten den ena är med i. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (ppp) skrev 2020-10-23 07:30:31 följande:

    Kan du inte fråga den det gäller? 

    Sedan lever vi i ett fritt land, de kan göra vad de vill. Det är hur "rädda" de är att det ska bli fel enligt sekten den ena är med i. 


    Jag har ingen kontakt med dem numera, blev bara nyfiken på själva grejen nu när jag hörde om det. Låter ju jättebra om det funkar, glad för deras skull.
  • Glinda från Oz

    De får inte vara ihop enligt Jehovas vittnen han blir utesluten om det kommer fram men han kanske redan har lämnat. 

  • Glinda från Oz
    Anonym (ppp) skrev 2020-10-23 07:30:31 följande:
    Kan du inte fråga den det gäller? 

    Sedan lever vi i ett fritt land, de kan göra vad de vill. Det är hur "rädda" de är att det ska bli fel enligt sekten den ena är med i. 
    Ingen påstår att det är olagligt men följs inte reglerna blir han utesluten och får aldrig ha kontakt med ett vittne igen. Är hans syskon och föräldrar med förlorar han alltså all kontakt med dem, det är ett svårt beslut att ta. 
  • Anonym (Karin)

    Det låter ju som att han har lämnat Jehovas redan eller kanske glidit ifrån lite diskret. 
    Nej, ett aktivt vittne får inte gifta sig med en som inte är ett vittne. Det kan bli accepterat om denne studerar med dom och blir en sk odöpt förkunnare, men målet ska alltid vara att döpa sig och på så sätt föreviga sitt band med organisationen som efter dopet har kontrollen och makten över deras liv. 

    Vittnen får inte heller bo ihop som ogifta, det anses vara otukt. En man och kvinna får inte ens umgås själva på tu man hand utan måste ha förekläde med sig. De tror att en man och kvinna per automatik alltid har sex så fort de är ensamma, att de inte kan hejda sig. 

    Om de blir påkomna blir de uteslutna och förlorar på så vis all kontakt med alla de känner, inklusive sina familjer. 

Svar på tråden Kan en som är med i kyrkan och en som är Jehova bli tillsammans?