• Anonym (:()

    Julledighet avslagen - gråter

    Är 27 år, arbetar som sjuksköterska.
    Inför julledigheten sökte jag enbart om en dag, julafton ledigt. Detta just för att jag inte vill att min mamma ska behöva spendera den första julen utan min pappa i livet helt själv. 
    Fick den ansökan avslagen, fanns inget utrymme att vara ledig.
    Jag gråter och mår så dåligt.
    Jag kan inte ens berätta för mamma ännu.
    Jag mår så sjukt dåligt över att ansökan om en enda dag blev avslagen och att mamma ska sitta helt fucking jävla själv på julafton. Jag hatar min arbetsplats just nu, jag förklarade varför just den dagen var så himla viktig och att jag kan jobba alla mellandagar, nyår mm, så länge jag får den dagen ledig. Men nej, får jobba julafton, juldag, mellandagarna, nyår mm. 


    Om jag blir sjuk då så har vi möjlighet till administrativa uppgifter hemifrån vilket folk gör mycket nu under pandemin men jag vill bara umgås med min mamma. Första julen utan min pappa, jag vill inte att hon ska sitta själv. Vad ska jag göra. Jag har tappat all livslust. Sitter och gråter på jobbet. 

  • Svar på tråden Julledighet avslagen - gråter
  • Mom2be262

    Försök byta pass med en kollega, eller byta tider? Va med mamma på dagen, jobba kvällen eller liknande

  • Anonym (:()

    Jobbet har satt pass från 12-22 på julafton. Jag tog inte ens någon sjukskrivning eller ledighet när min pappa dog för att kunna hjälpa till folk under pandemin. Och detta är tacken för det.
    Mamma bor ca 1,5 timme med bil bort, så åker jag på morgonen kan jag bara vara där någon timme för att åka till jobbet sen. Sen är hon ensam hela dagen. 


    Det är omöjligt att byta med kollegor, för dom har fått godkänt att vara lediga den dagen med semester redan. Om jag blir sjuk och inte kommer blir det uppenbart varför då också om jag inte lyckas byta.

  • Ceciliaab

    Vad trist. Låter ju inte helt rättvist att du ska jobba julafton, juldagen, mellandagarna OCH nyår?? Vad har du för skift på julafton? Du kanske kan spendera förmiddagen med din mamma om du jobbar kväll eller tvärtom om du jobbar förmiddag.

  • bananmilkshake

    Fy vad tråkigt!! Att dom inte kunde ta hänsyn till det enda lilla önskemålet. Jag förstår dig helt. Om jag varit du hade jag nog råkat bli sjuk över jul. Genomskinligt, visst, men vad ska man göra. 

  • Anonym (Million)

    Fy fan för din arbetsgivare. Jag hade sett till att få feber. Genomskinligt eller inte, hur ska de kunna hävda att du fejkar? Jag uppmuntrar aldrig fusk annars, jobbar till och med med att sätta dit fuskare, men detta är hutlöst.

  • Ceciliaab
    Anonym (:() skrev 2020-10-23 12:33:55 följande:

    Jobbet har satt pass från 12-22 på julafton. Jag tog inte ens någon sjukskrivning eller ledighet när min pappa dog för att kunna hjälpa till folk under pandemin. Och detta är tacken för det.

    Mamma bor ca 1,5 timme med bil bort, så åker jag på morgonen kan jag bara vara där någon timme för att åka till jobbet sen. Sen är hon ensam hela dagen. 

    Det är omöjligt att byta med kollegor, för dom har fått godkänt att vara lediga den dagen med semester redan. Om jag blir sjuk och inte kommer blir det uppenbart varför då också om jag inte lyckas byta.


    Nej men fy vad trist! Hur jobbar du 23e december? Om du är ledig eller har förmiddag då kanske du kan sova hos din mamma 23-24 december och ha en riktigt mysig julaftonsmorgon tillsammans?

    Hur kommer det sig att kollegor fått beviljat semester men att du måste jobba hela jäkla julen och nyår?? Har de ansökt om föräldraledigt kan chefen vara tvungen att bevilja men inte semester..
  • QAnon

    Vad gav din arbetsgivare för motivering till att du inte ens kunde få en enda dag ledigt medan han gav det till dina kollegor? Jag tycker att du bör försöka trycka tillbaka lite och inte bara ge med dig. Ifrågasätt.

    I värsta fall får du bli "sjuk". Ja det kanske är genomskinligt men vad ska din chef göra? Han kan inte bevisa att du inte är sjuk och som vårdpersonal är du värdefull. 

  • Anonym (:()
    Ceciliaab skrev 2020-10-23 12:39:55 följande:
    Nej men fy vad trist! Hur jobbar du 23e december? Om du är ledig eller har förmiddag då kanske du kan sova hos din mamma 23-24 december och ha en riktigt mysig julaftonsmorgon tillsammans?

    Hur kommer det sig att kollegor fått beviljat semester men att du måste jobba hela jäkla julen och nyår?? Har de ansökt om föräldraledigt kan chefen vara tvungen att bevilja men inte semester..

    Kväll den 23:e och sen börjar jag 7 den 25:e. Känns som om dom nästan lagt schemat så opraktiskt som möjligt.. 


    Vet inte om det är föräldraledighet eller semester folk har tagit. Gissar på båda.

    Hatar min arbetsplats och liv just nu.

  • Dexter dot com
    Anonym (:() skrev 2020-10-23 12:24:28 följande:

    Är 27 år, arbetar som sjuksköterska.
    Inför julledigheten sökte jag enbart om en dag, julafton ledigt. Detta just för att jag inte vill att min mamma ska behöva spendera den första julen utan min pappa i livet helt själv. 
    Fick den ansökan avslagen, fanns inget utrymme att vara ledig.
    Jag gråter och mår så dåligt.
    Jag kan inte ens berätta för mamma ännu.
    Jag mår så sjukt dåligt över att ansökan om en enda dag blev avslagen och att mamma ska sitta helt fucking jävla själv på julafton. Jag hatar min arbetsplats just nu, jag förklarade varför just den dagen var så himla viktig och att jag kan jobba alla mellandagar, nyår mm, så länge jag får den dagen ledig. Men nej, får jobba julafton, juldag, mellandagarna, nyår mm. 


    Om jag blir sjuk då så har vi möjlighet till administrativa uppgifter hemifrån vilket folk gör mycket nu under pandemin men jag vill bara umgås med min mamma. Första julen utan min pappa, jag vill inte att hon ska sitta själv. Vad ska jag göra. Jag har tappat all livslust. Sitter och gråter på jobbet. 


    Låter ju sjukt att du ska jobba jul, mellandagar och nyår om du nu inte varit helt ledig tidigare år dom dagarna? Har ni inget upplägg om att den som jobbat jul är ledig nyår och den som jobbade jul förra året är ledig i år osv?
    Sök semester den 23e och åk hem till din mamma den 22a så hinner ni fira jul dan innan och ha en mysig morgon ihop på julaftonen.
  • Anonym (:()
    QAnon skrev 2020-10-23 12:43:02 följande:

    Vad gav din arbetsgivare för motivering till att du inte ens kunde få en enda dag ledigt medan han gav det till dina kollegor? Jag tycker att du bör försöka trycka tillbaka lite och inte bara ge med dig. Ifrågasätt.

    I värsta fall får du bli "sjuk". Ja det kanske är genomskinligt men vad ska din chef göra? Han kan inte bevisa att du inte är sjuk och som vårdpersonal är du värdefull. 


    Anledningen var att "fanns inte utrymme till ledighet". 


    Ja, funderar på om jag inte lyckas få ledigt då att gå till vårdcentralen någon dag innan och förklara situationen/mitt mående eller eventuellt bli "sjuk". Känns så himla tråkigt att eventuellt behöva göra något sådant dock.

Svar på tråden Julledighet avslagen - gråter