• Anonym (ts)
    Sat 24 Oct 2020 01:20
    184 visningar
    9 svar
    9
    184

    Ta emot gåva... Dilemma

    Jag skrev ett öppet inlägg på Facebook där jag frågade om någon hade en vara jag behövde att sälja billigt till mig.

    Fick ett par svar, men de var tyvärr för dyrt. Jag är extremt fattig men just denna sak MÅSTE jag ha.

    Men en svarade att jag kunde få detta gratis av honom. Detta är en kille som jag har jobbat med för ca 25 år sen och aldrig träffat eller hört av sen dess. Jag svarade ett glatt tack, det vore verkligen jättesnällt blabla. Men jag tog det inte seriöst då det verkar konstigt att han skulle ge bort en sån dyr sak till mig som han inte alls känner idag.

    Men dagen efter fick jag ett meddelande på messenger där han bad om mitt nummer. Han ska ringa imorgon så vi kan lösa detta.

    Men nu till problemet, kan jag verkligen ta emot detta gratis? Vad ska jag säga? Hur tackar jag? Känns pinsamt på något vis. Dessutom har jag inte bil så jag hoppas han kör hem till mig, går inte att ta kommunalt. Annars får jag försöka hitta någon med bil som kan hjälpa mig att hämta hos honom.

    Jag har inte råd att betala något alls. Har försörjningsstöd och går back varje månad.

    Hjälp...

  • Svar på tråden Ta emot gåva... Dilemma
  • Sat 24 Oct 2020 03:46
    #1
    +1

    Grattis! Ja du kan ta emot. Många människor lever i överflöd, vill bli av med grejer och vill gärna hjälpa till. Viktigt tycker jag är att du tydligt visar att du blir glad och tackar honom ordentligt och inte lägger över något av den ångest du visar i detta inlägg

    (för att du inte vill ta emot något gratis) på honom.

    Visa bara glädje och tacksamhet , så blir det värdefullt för honom. För han får känna sig betydelsefull och snäll. Och det är också en gåva. Som du kan ge honom.

  • Anonym (D)
    Sat 24 Oct 2020 04:35
    #2

    Håller med ovanstående. Vissa har gott om pengar och prylar som de faktiskt inte behöver. Folk skänker pengar och saker till välgörenhet och annat, det han gör är inte så konstigt. Dessutom tycker en del det är jobbigt att sälja på blocket.

    Han har en pryl, du behöver den. Utgå från att han har goda avsikter. Visa bara tacksamhet och gör ingen jättegrej av det här.

  • Sat 24 Oct 2020 06:20
    #3

    Håller med. Vissa har prylar de inte behöver och ger gärna bort dem utan att blinka. Eller kastar, vilket är värre!

    Ge honom glädjen att känna sig givmild och snäll och ta emot gåvan. Som någon skrev, visa inte den ångest du uttrycker här det blir bara pinsamt för er båda. Visa att du är glad och tacksam så blir han också glad!

    Du kanske kan bjuda honom på middag, baka en god kaka eller göra något du är duktig på som en gåva tillbaka? Och så lägger du det här till karma-kontot och gör något snällt mot honom eller någon annan i gengäld någon gång i framtiden, när du får möjlighet. Så sprids godhet och glädje i världen :)

  • Sat 24 Oct 2020 07:32
    #4

    Eftersom du känner honom kan du väl bjuda honom på fika, mat eller något istället :) 

  • Anonym (??)
    Sat 24 Oct 2020 08:51
    #5

    Jag undrar bara varför han behöver ditt nummer när ni redan hade kontakt på messenger? 
    Inte för att jag vill misstro en vänlig själ men jag har råkat ut ett par gånger för folk (även gamla bekanta) som verkade välvilliga i någon fråga men sedan handlade det om att de ville fortsätta ha kontakt, någon var t.o.m. ute efter sex, vilket inte var aktuellt. 

    Jag säger inte att det är så med denne, men ja, fattar inte varför det inte duger med kontakten via messenger? 

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sat 24 Oct 2020 09:09
    #6

    Tack så mycket för alla svar

    Ni har helt rätt, jag ska bara vara glad och tacksam så blir han nog glad.

    Förra veckan gav jag bort en kasse med massa kläder till en tjej jag går på kurs med. Hon har gått i samma kläder varje dag drygt 1 månad så jag förstod att hon behöver det. Hon blev verkligen jätteglad och tacksam och hade "mina" kläder på sig nästa dag. Så detta kanske är karma?

    Till sista Anonym. Jag funderade också lite på det eftersom man lika bra kan ringa via messenger. Vi hade väl en liten flirtig relation till varandra då när vi jobbade ihop men jag litar på honom till 100% så jag är inte orolig att ge ut mitt nummer. Han är snygg och jag är singel, så han får gärna ringa mig fler gånger.... Skämt åsido, han tycker nog bara det är enklare att ringa på vanligt nummer helt enkelt.

  • Anonym (Din)
    Sat 24 Oct 2020 10:57
    #7

    Först skriver du att du ville köpa en vara billigt, sedan att du inte har några pengar alls... Kan du t ex baka en kaka?

    Jag hade börjat undra om inte han hade baktankar, men det beror lite på vad saken är värd? Det är ju skillnad på en sak som kostar 500 kr och en sak som kostar 5 000 kr.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sat 24 Oct 2020 11:18
    #8
    Anonym (Din) skrev 2020-10-24 10:57:45 följande:

    Först skriver du att du ville köpa en vara billigt, sedan att du inte har några pengar alls... Kan du t ex baka en kaka?

    Jag hade börjat undra om inte han hade baktankar, men det beror lite på vad saken är värd? Det är ju skillnad på en sak som kostar 500 kr och en sak som kostar 5 000 kr.


    Oj... Nej baka är jag usel på och jag tror inte att han skulle uppskatta det heller. Han skulle nog bara tycka det var jättekonstigt. Jag tror inte han dricker alkohol (gjorde inte det förr), annars hade jag gett honom en flaska vin som jag ändå har hemma.

    När jag skrev inlägget väntade jag på att få försörjningsstödet. Jag trodde att jag skulle ha pengar så jag kunde köpa billigt. Men när jag fick bidraget så fick jag mycket mindre än jag hade förväntat mig/räknat på så nu kan jag inte betala alls. Fick en del avslag som jag måste överklaga, men det är en annan fråga. Hade jag skrivit fb inlägget idag så hade jag skrivit på annat sätt. Jag är själv en väldigt generös person och har gett massor till välgörenhet och vänner när jag kunnat.

    Nej några baktankar har han garanterat inte. Han är snygg, populär, lite halvkänd i sitt yrke så han behöver inte göra något sånt här för att få tjejer om det var det du menade?

    Vet inte vad varan är värd men skulle gissa på 2-5 tusen kanske?
  • Anonym (E)
    Sat 24 Oct 2020 15:36
    #9

    Absolut att du kan ta emot det. Du säger själv att du gör liknande för andra om du kan :)


    Jag skulle erbjuda att betala en summa för transporten dock. Men vägrar han så bjud på kaka :)

Svar på tråden Ta emot gåva... Dilemma