• Anonym (Tjatigt)

    Varför lägga identiska inlägg på BF och IG?

    Jag är inte superaktiv på Facebook, Instagram har jag mest för att roa mig med  t ex argabibliotekstanten och liknande men det jag har sett är att de vänner jag har på både FB och IG lägger ut samma inlägg på båda kanalerna. Vad jag vet har de samma vänner på båda ställena vilket betyder att man vill dela sin bild två gånger.

    Varför gör man så? Jag kan absolut trycka gillaknappen åt ett gulligt barnkort eller en kaffebild men vägrar göra det på båda ställena. Det är ju jättetjatigt att se exakt samma sak igen.

    Jag har vänner som är mycket mera aktiva på ett ställe, därför följer jag dom på båda kanalerna, jag lägger själv aldrig ut samma bild utan varierar mina inlägg men hur tänker ni som gör så?

    Som underfråga fattar jag inte heller de par som i princip har samma vänner på FB väljer att dela sin partners inlägg... jag vet flera par som har vuxit upp med varandra och har samma vänner både IRL och på nätet och ändå delar samma bild. Är det så viktigt att vara aktiv och synas? 

  • Svar på tråden Varför lägga identiska inlägg på BF och IG?
  • Anonym (Ghost)

    Det är samma princip som varför man t ex skulle ta ett foto av sitt barn och skicka exakt samma bild till både andra föräldern, mor- och farföräldrar, sina syskon och andra som skulle vilja ha den. Man tar liksom inte en ny bild för varje person och skickar.

    Sedan är det ju också bekvämlighet. Om man skapat ett bra inlägg så lägger man så klart ut det på alla sina medier där man tänkt dela, särskilt med mobiler så är det superenkelt att dela på olika ställen med bara en knapptryckning.

    De som lägger ut sina grejer räknar inte med att ha exakt samma personer på både sin Fb som sitt IG, på IG når man så väldigt många fler och det är också syftet för många personer. På Fb kanske man är mer privat eftersom man måste vara tillagd för att se de flesta inlägg.

    Det här känns mer som ett du-problem än ett de-problem, om du förstår vad jag menar. Du behöver liksom inte haka upp dig på vad andra gör i sitt liv. Det känns som ditt liv måste vara ganska innehållslöst och långtråkigt om det är vad du ägnar dina tankar åt. Gör något kul istället, skaffa ett eget liv så du själv kan lägga ut grejer på Fb eller IG.

  • Anonym (Tjatigt)
    Anonym (Ghost) skrev 2020-10-24 10:00:42 följande:

    Det är samma princip som varför man t ex skulle ta ett foto av sitt barn och skicka exakt samma bild till både andra föräldern, mor- och farföräldrar, sina syskon och andra som skulle vilja ha den. Man tar liksom inte en ny bild för varje person och skickar.

    Sedan är det ju också bekvämlighet. Om man skapat ett bra inlägg så lägger man så klart ut det på alla sina medier där man tänkt dela, särskilt med mobiler så är det superenkelt att dela på olika ställen med bara en knapptryckning.

    De som lägger ut sina grejer räknar inte med att ha exakt samma personer på både sin Fb som sitt IG, på IG når man så väldigt många fler och det är också syftet för många personer. På Fb kanske man är mer privat eftersom man måste vara tillagd för att se de flesta inlägg.

    Det här känns mer som ett du-problem än ett de-problem, om du förstår vad jag menar. Du behöver liksom inte haka upp dig på vad andra gör i sitt liv. Det känns som ditt liv måste vara ganska innehållslöst och långtråkigt om det är vad du ägnar dina tankar åt. Gör något kul istället, skaffa ett eget liv så du själv kan lägga ut grejer på Fb eller IG.


    Varför tänker du att det handlar om mitt liv? Töntigt svar... jag kan också lägga ut samma typ av inlägg men väljer att avstå- hur intressant är det att se mig dricka kaffe?

    Vet man inte om vilka man har som följare? Om man vet att man har samma människor på båda ställena kan man väl välja att lägga ut det bara på det stället man har flest följare och inte ta båda? Det är för övrigt inte alls samma sak som att skicka samma foto till farmor och mormor, hur tänkte du där??
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Tjatigt) skrev 2020-10-24 15:37:41 följande:
    Varför tänker du att det handlar om mitt liv? Töntigt svar... jag kan också lägga ut samma typ av inlägg men väljer att avstå- hur intressant är det att se mig dricka kaffe?

    Vet man inte om vilka man har som följare? Om man vet att man har samma människor på båda ställena kan man väl välja att lägga ut det bara på det stället man har flest följare och inte ta båda? Det är för övrigt inte alls samma sak som att skicka samma foto till farmor och mormor, hur tänkte du där??
    Jag sa inte att det handlade om ditt liv.... Men ditt ordval signalerar ju ingen större mognad så jag antar att hissen inte går till den våningen än.

    Du får väl skaffa IG och undersöka hur det fungerar men som jag sa, det är inte troligt att man har samma människor på båda ställena.

    Det var en liknelse och inte alls meningen att misstas för ett konkret exempel. Du verkar inte ha lätt för det där med att läsa mellan raderna du.
  • Physalis

    Jag gissar att de inte har exakt samma kontaktlista på båda ställena. Så är det för mig iaf.

    Jag använder Instagram för att lägga upp bilder men ibland är det någon bild jag vill dela med släkten som bara använder Facebook och då klickar jag i att inlägget ska delas där med. Då blir det ju tyvärr några som får se samma inlägg på båda ställena men jag tror de överlever.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Tjatigt)
    Physalis skrev 2020-10-25 12:10:51 följande:

    Jag gissar att de inte har exakt samma kontaktlista på båda ställena. Så är det för mig iaf.

    Jag använder Instagram för att lägga upp bilder men ibland är det någon bild jag vill dela med släkten som bara använder Facebook och då klickar jag i att inlägget ska delas där med. Då blir det ju tyvärr några som får se samma inlägg på båda ställena men jag tror de överlever.


    Ja, så kan det säkert vara. Vad är det som gör att du inte väljer att bara lägga ut på Facebook?

    Har ni verkligen olika människor som följare? Jag vet att fler äldre bara har FB men de yngre har väl oftast båda två, dvs de får se din bild om du bara lägger ut den på FB.
  • rocker

    Jag har också funderat på det. Tråkigt att de samma bilder både på fb och ig. Själv gör jag inte så. Har mer bilder på ig än på fb. Bilder som bara finns på ig. Känns lite roligare tycker jag.

    Följer många band på ig och de verkar dela mer personligt från sina liv på ig.

  • Physalis
    Anonym (Tjatigt) skrev 2020-10-25 13:11:30 följande:

    Ja, så kan det säkert vara. Vad är det som gör att du inte väljer att bara lägga ut på Facebook?

    Har ni verkligen olika människor som följare? Jag vet att fler äldre bara har FB men de yngre har väl oftast båda två, dvs de får se din bild om du bara lägger ut den på FB.


    Jag föredrar helt enkelt hur man lägger upp bilder på Instagram och använder därför Instagram huvudsakligen till sånt. Det är nog först när jag börjar lägga upp något som jag känner att det här vill jag nog lägga upp på Facebook också. På Facebook har jag äldre släktingar som inte är intresserade eller förstår sig på andra appar och på Instagram har jag jämngamla vänner som har tröttnat på Facebook men gillar Instagram.

    Hade jag haft alla kontakter på ett ställe så hade jag gärna endast lagt upp där för att slippa att vissa får se exakt samma sak två gånger, men tyvärr är det inte så för min del.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Varför lägga identiska inlägg på BF och IG?