• Anonym (Katt)

    Kan ej koniseras en tredje gång

    Som rubriken antyder; Har koniserats två gånger tidigare. Nu har jag fått reda på att det inte är möjligt att göra det en tredje gång på mig OM mina cellprov skulle vara dåliga (väntar på svar) det enda alternativet är hysterektomi :( Det finns helt enkelt inte särskilt mycket kvar av min livmodertapp, och risken att därför skada organ omkring är alldeles för stor enligt gyn. Jag vill absolut INTE plocka ut hela livmodern ur kroppen, men inser att jag i ett sånt läge saknar alternativ. Såklart livrädd för ett så pass stort ingrepp :(

    Undrar om det finns någon här som varit med om detta och kanske har något lugnande att säga..?

    Är väldigt orolig hur sex kommer att vara efteråt isf, förändras längden på slidan? Blir det torrare? Blir orgasmerna som innan?

    Rädd på riktigt för att känna mig stympad och okvinnlig...

    (Jag ska alltså INTE ta bort äggstockarna isf, så det blir inte klimakteriet än för mig)

  • Svar på tråden Kan ej koniseras en tredje gång
  • MeandHim

    Vid konisering klipper man? På mig brände dom av lager... kanske det fubkar? Påverkar iaf inte längden på tappen :)

  • Anonym (Också två ggr)

    Jag har också koniserats två gånger. Först brände de bort en rätt stor bit (som vid kontroll visade sig innehålla 2 cm stor tumör. Därför togs  beslutet att 1 vecka senare göra en kirurgisk konisering för säkerhetsskull ifall att de inte fick hela.

    Detta var 8 år sedan. Har hittills inte varit några nya cellförändringar. Nu var det  nog något år sen jag var på kontroll sist dock. De har heller inte sagt något åt mig om det de sa till dig. 

  • Anonym (Liknande)

    Jag har gjort en konisering, men fick precis som du veta att man sannolikt kan göra en till innan livmodern måste bort. Jag har kraftigt nedsatt immunförsvar, så kroppen har inte goda möjligheter att läka ut det själv.

    Åh ena sidan känns det helt okej. Jag är klar med barn och har kraftig mens som jag gärna skulle bli av med. Å andra sidan känns det obehaglig att eventuellt behöva ta bort en del av mig. Precis som du känner jag mig lite orolig över sexlivet.

Svar på tråden Kan ej koniseras en tredje gång