• Sat 24 Oct 2020 20:08
    1233 visningar
    1 svar
    1
    1233

    rökning på arbetsplats

    Hej ! jag har gått genom IVF och just nu väntar jag min första bebis. Jag jobbar inom hemtjänst som usk hos en kommunala hemtjänst. Vi har ganska många rökare kunder och min chef vill inte placera mig till en annan ställe grund av jag tar alla svårast ärende och driver mitt grupp på ett väldigt bra sätt, säger hon. hon vet ju att jag väntar barn, jag blev tvungen att säga för att jag haft ganska ofta frånvaro grund av behandlingen. Jag försökte prata med skyddsombud om det, hon är medveten med problemet, men jag fick inget hjälp. Enligt lag jag har rätt för omplacering för det är ett risk mot arbetsmiljö och hälsa speciell mot min hälsa. Jag tänkte fan söka jobb nu och hitta innan blir jag med större magen och lämna bakom dåliga arbetsmiljöer med hemtjänsten och börja jobba på mycket mer avancerad inom vård, eller börja dra in facket ? men om jag pratar med facket det finns risk för avstänga min kontrakt som går ut sista januari. Hon sagt rakt nej och sa att jag kan prata med våran klienter om rökningen och bara hjälpa inte till den kunden vem vill inte sluta röka.Men HUR? 90 % av dem är rökare...  Vad ska jag göra nu ? 

  • Svar på tråden rökning på arbetsplats
  • Sat 24 Oct 2020 20:23
    #1

    Du måste fortsätta prata med facket och skyddsombudet. Om ditt kontrakt ändå går ut i januari har du väl inte så mycket att förlora, och dessutom kan facket gå vidare med uppsägning utan laglig grund, för om de inte kan klaga på din arbetsinsats (snarare tvärtom då du tar de svåra fallen och så mycket beröm!) så är det ju uppenbart att det är pga ditt önskemål om en rökfri arbetsplats.

    Prata med chefen omgående om att du måste omplaceras och att du inte godtar att utsätta dig och ditt ofödda barn för hälsorisken, det är chefens skyldighet att ordna, du ska inte behöva be klienterna om att låta bli att röka och tredjehandsrökningen utsätts du ju för ändå, som är nästan lika farlig. Om ni har rökfria klienter ska du kunna gå till dem, och ta med facket på samtalet med chefen. Du kanske inte får en förändring från en dag till en annan men borde kunna få ett ungefärligt svar på när det skulle kunna ordnas.

Svar på tråden rökning på arbetsplats