• Anonym (Liselotte)

    Ta körkort sent

    Hej!

    Jag har bestämt mig för att ta körkort fast jag är närmare 45 år. Känns lite dumt att jag väntat så länge men hade helt enkelt inte möjlighet att ta det tidigare.

    Finns det fler som tagit sitt körkort sent eller är jag ensam om detta? Dela gärna med er om ni finns ????

  • Svar på tråden Ta körkort sent
  • Anonym (Absolut inte!)

    Jag är 40 håller på att ta det just nu. :)

  • Anonym (45)

    Jag var 45 när jag tog körkort! Nu är jag 50 och kör bil varje dag. 

    Det tog nog lite längre tid än det hade tagit när jag var 18, men å andra sidan är jag en trygg och lugn förare på ett sätt som en 18-åring kanske inte alltid är. 

    Jag gick på körskola för jag ville lära mig från grunden av ett proffs.

  • Anonym (Hanna)

    Min moster tog förra året och var då 53. Min pappa tog vid 40 så det är inget konstigt.

  • Jonnynilsson

    Har en god vän som var 40+ när han tog körkortet. Han gick på trafikskola och klarade det hela på två månader. Så du borde inte ha några problem om du bara avsätter tid för självstudier och mängdträning privat. 

  • Anonym (42)

    Jag håller på just nu och jag är 42 år! Det är först nu som jag bor så att det skulle vara någon som helst fördel med att ha bil och körkort. Ser fram emot att ha det avklarat dock. Tycker att det är kul att köra och teorin känns inte särskilt betungande. 

  • Kexsmula

    Jag är 35 och ska ta körkort till vintern. Betalade över 25000kr i körlektioner när jag var 18 och klarade teorin med inte uppkörningen och blev så ledsen att jag sket i det. Nu har jag två barn och behöver verkligen körkort. Hoppas min man som tagit om körkortet 8 ggr kan övningsköra med mig ofta så att jag slipper ta så många lektioner.

    Behöver tyvärr ta ett antal drogprover eftersom jag går på LARO-mottagning och två läkarintyg- ett eftersom jag varit beroende av opioider och ett pga min Aspbergers.

  • Anonym (Linda)

    Jag var 30 när jag tog mitt så du är inte ensam. Tror inte det var svårare egentligen men jag hade ju fått ett helt annat konsekvenstänk än jag hade som 18-åring så det satte nog lite, nyttiga, käppar i hjulen. Man kan ju säga som så att jag var den enda i gruppen som listade ut på färre än 7 varv att det inte går att ta en skarp kurva i 70 knyck bara för att personalen på halkbanan ger en den uppmaningen. En av killarna försökte så många gånger att de till slut underkände honom...

  • Kexsmula

    Nån som vet hur länge man måste ha haft körkort för att kunna övningsköra med en person? Min man har haft körkort i två och ett halvt år.

  • Anonym (Hanna)
    Kexsmula skrev 2020-10-26 18:44:44 följande:

    Nån som vet hur länge man måste ha haft körkort för att kunna övningsköra med en person? Min man har haft körkort i två och ett halvt år.


    5 år och över 24 år gammal har jag för mig om det inte ändrats.
  • Anonym (Kör på!)

    Jag är 45 och tänker försöka mig på att ta det där förbenade körkortet! Har varit sjuk mycket så det har inte varit läge förut. Men nu känner jag att jag verkligen behöver den där lappen för att kunna skjutsa min dotter. Jag tänker nöja mig med att ta körkort för automatväxellåda. Det har vi i vår bil och manuell växel försvinner väl ändå snart när elbilarna ska ta över mer och mer. Synd att inte de självkörande bilarna är här än he he.

    Jag har börjat läsa på teorin i appen Ta körkort. Tycker det går bra. Man har ju en fördel av att vara äldre eftersom man automatiskt har en bredare allmänbildning än när man var 18. Teorin är jag inte orolig för utan det blir nog körningen som blir svårare. Svårt att avsätta tid från vardagen till övningskörning plus att jag har svårt att planera eftersom min hälsa kan variera från dag till dag. Men jag känner mig ändå peppad att klara det eftersom jag verkligen behöver körkort.

  • Anonym (Liselotte)

    Hej Alla!

    Tack för att ni tog er tid och peppade mig! Känns inte lika segt nu när man vet att man intr är ensam. Är rätt nervös om jag ska vara ärlig.

  • Anonym (Liselotte)
    Anonym (Kör på!) skrev 2020-10-26 23:57:03 följande:

    Jag är 45 och tänker försöka mig på att ta det där förbenade körkortet! Har varit sjuk mycket så det har inte varit läge förut. Men nu känner jag att jag verkligen behöver den där lappen för att kunna skjutsa min dotter. Jag tänker nöja mig med att ta körkort för automatväxellåda. Det har vi i vår bil och manuell växel försvinner väl ändå snart när elbilarna ska ta över mer och mer. Synd att inte de självkörande bilarna är här än he he.

    Jag har börjat läsa på teorin i appen Ta körkort. Tycker det går bra. Man har ju en fördel av att vara äldre eftersom man automatiskt har en bredare allmänbildning än när man var 18. Teorin är jag inte orolig för utan det blir nog körningen som blir svårare. Svårt att avsätta tid från vardagen till övningskörning plus att jag har svårt att planera eftersom min hälsa kan variera från dag till dag. Men jag känner mig ändå peppad att klara det eftersom jag verkligen behöver körkort.


    Hej!

    Jag har också laddat ner den appen och övat en del några gånger i veckan. Hoppas det går bra för dig! Att ta för automat verkar bli allt vanligare men tänker att jag nog behöver ta för manuell eftersom man kanske kan behöva körkortet i arbetet en dag. Kan ju hända att de bara har manuella bilar.. ????
  • Anonym (Kör på!)
    Anonym (Liselotte) skrev 2020-11-04 17:07:26 följande:

    Hej!

    Jag har också laddat ner den appen och övat en del några gånger i veckan. Hoppas det går bra för dig! Att ta för automat verkar bli allt vanligare men tänker att jag nog behöver ta för manuell eftersom man kanske kan behöva körkortet i arbetet en dag. Kan ju hända att de bara har manuella bilar.. ????


    Håller tummarna för dig också att du ska klara det!

    För mig räcker det med automatkörkort. Har eget företag så kommer troligen inte att vara anställd igen. Vill mest kunna ha körkortet för att kunna skjutsa min dotter till kompisar och aktiviteter. Om jag kan spara in några timmars övning på att slippa lära mig växla så kör jag på det ha ha.
  • Anonym (Oj)
    Kexsmula skrev 2020-10-26 18:25:21 följande:

    Jag är 35 och ska ta körkort till vintern. Betalade över 25000kr i körlektioner när jag var 18 och klarade teorin med inte uppkörningen och blev så ledsen att jag sket i det. Nu har jag två barn och behöver verkligen körkort. Hoppas min man som tagit om körkortet 8 ggr kan övningsköra med mig ofta så att jag slipper ta så många lektioner.

    Behöver tyvärr ta ett antal drogprover eftersom jag går på LARO-mottagning och två läkarintyg- ett eftersom jag varit beroende av opioider och ett pga min Aspbergers.


    Jo men det låter ju toppen om du kan övningsköra med honom, om han tagit om kortet 8 ggr har han ju fått träna en del...
  • Kexsmula
    Anonym (Oj) skrev 2020-11-11 23:54:52 följande:

    Jo men det låter ju toppen om du kan övningsköra med honom, om han tagit om kortet 8 ggr har han ju fått träna en del...


    Jag hoppas verkligen inte att han får nytt jobb snart så att jag inte kan övningsköra med honom. Han jobbar säsong men söker självklart jobb ändå... Eftersom han fått ta om körkortet så många gånger och klarat uppkörningen på första försöket varje gång vore det ideala att övningsköra med honom. Håll tummarna för mig!
Svar på tråden Ta körkort sent